تحقیقات جدید نشان می دهد خانم های مبتلا به اضافه وزن که وزن خود را کم می کنند، شانس ابتلا به سرطان در آن ها کاهش می یابد، زیرا پروتئین های مربوط به سرطان در آن ها افت می کند. این پروتئین ها VEGF, PAI-1 و PEDF هستند که رشد عروق خونی را تقویت می کنند، این پروسه به رشد تومورها کمک می کند. محققین دریافتند هر چه میزان وزن از دست رفته بیشتر باشد مقدار افت این پروتئین ها نیز بیشتر خواهد شد. Catherine Duggan محقق ارشد در مرکز تحقیقاتCatherine Duggan در سیاتل گفت این یافته نیز به مزایای از دست دادن وزن می افزاید، این که چطور از دست دادن وزن می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

بنا به گفته دوگان، به طور کلی، کاهش وزن ریسک ابتلا به سرطان پروستات، کولون و پستان را تا 20 درصد کاهش می دهد. زیرا با کاهش وزن فاکتورهای التهابی ذخیره شده در چربی ها کاهش می یابد و در نتیجه مقدار این پروتئین ها نیز افت می کند. او توضیح می دهد این پروتئین ها متناسب با وزن افزایش می یابد. افرادی که دچار اضافه وزن می شوند برای تامین اکسیژن و مواد مغذی در چربی های ذخیره شده به عروق خونی جدید نیاز خواهند داشت. او ادامه داد آیا این پروتئین ها می تواند سبب بروز سرطان شود، مشخص نیست و در این تحقیق چنین مسئله ای اثبات نشد اما آن ها محیط مناسبی را برای رشد تومورها فراهم می آورند.

ما نمی توانیم بگوییم این فاکتورها سبب سرطان می شوند اما تصورمان این است که این فاکتورها می تواند منجر به رشد تومور شود. بنابراین با کاهش این فاکتورها می توان مانع از رشد تومورهای خفته شد. اما نمی توانیم به قطعیت این یافته ها را تایید کنیم.

در این تحقیق دوگان و همکارانش به طور تصادفی 439 خانم چاق و مبتلا به اضافه وزن که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند و متوسط سنی آنان 50 تا 75 سال بود را مورد بررسی قرار دادند.

گروه های تحقیقی شامل این موارد بودند: رژیم غذایی با محدودیت کالری کمتر از 2000 کالری در روز، برنامه ورزشی هوازی به مدت 45 دقیقه متوسط تا شدید به مدت 5 روز در هفته، ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش و در نهایت گروهی که نه رژیم غذایی دریافت می کرد و نه ورزش. محققین نمونه خون این افراد را در شروع آزمایش و یک سال بعد از آن بررسی کردند.

بعد از تنظیم فاکتورهایی مانند وزن، سن، قومیت و نژاد، محققین دریافتند خانم هایی که رژیم غذایی و ورزش را دریافت می کردند 2 تا 11 درصد وزن خود را کم کردند، در حالی که خانم هایی که در این برنامه ها شرکت نکرده بودند کمتر از یک درصد وزن خود را از دست داده بودند.

علاوه بر این در مقایسه با خانم هایی که نه ورزش می کردند و نه رژیم غذایی دریافت کردند، آن هایی که رژیم غذایی داشتند و یا آن هایی که هم رژیم غذایی و هم برنامه ورزشی را دریافت کرده بودند، مقدار کاهش این پروتئین ها در آن ها در حد معنی داری بود. اما بنا به توضیح دوگان این تاثیر در گروهی که تنها برنامه ورزشی دریافت می کردند معنی دار نبود.

این گزارش در تاریخ 15 جولای در ژورنال Cancer Research منتشر شد.

یکی از متخصصین موافق نبود که کاهش این پروتئین ها می تواند ریسک سرطان را کاهش دهد.

ویکتوریا استیونس (Victoria Stevens) متخصص انجمن سرطان آمریکا عنوان کرد ما واقعا نمی دانیم تاثیر واقعی این پروتئین ها چیست. کاهش خون رسانی به تومورها امتحان شده است اما نتایج این رویکرد ترکیبی بوده است. او ادامه داد " اما ما می دانیم چاق بودن و افزایش وزن می تواند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد. بنابراین کاهش وزن در راستای کاهش ریسک ابتلا به سرطان گامی مفید خواهد بود.

تاریخ انتشار: 1395/05/24
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه