بر اساس یافته های جدید کاهش وزن می تواند شانس ابتلا به سرطان آندومتر را (لایه پوشاننده رحم) کاهش دهد.

Juhua Luo از انجمن انکولوژی بالینی آمریکا عنوان کرد خیلی از افراد بالغ بزرگسال فکر می کنند دیگر نفعی از کاهش وزن نمی برند و برای کم کردن وزن خیلی دیر شده است یا فکر می کنند خیلی چاق هستند و اضافه وزن زیادی دارند بنابراین کاهش وزن در موردشان چندان معنا ندارد. اما یافته های ما نشان می دهد چنین چیزی درست نیست.

این محقق افزود برای کم کردن وزن هرگز دیر نیست و حتی کاهش وزن در حد متوسط نیز می تواند تفاوت بزرگی را ایجاد کند و ریسک سرطان رحم را در مورد خانم ها کاهش دهد. او خود استادیار اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشکده بهداشت عمومی ایندیانا بلومینگتون می باشد.

بنا به گفته محققین سرطان آندومتر شایع ترین نوع سرطان جنیکولوژیک یا تناسلی در زنان می باشد و در بین خانم ها در آمریکا بسیار شایع است. بیش از 75 درصد سرطان های آندومتر در بین خانم های 55 سال و بالاتر از 55 سال اتفاق می افتد.

محققین داده های بیش از 35000 خانم آمریکایی را بازه سنی 50 و 79 سال مورد ارزیابی قرار دادند. متوسط بازه پیگیری در این تحقیق بیش از 10 سال بود.

در این تحقیق علت ارتباط بین کاهش وزن و کاهش ریسک معنی دار سرطان آندومتر به دست نیامد.

بر اساس گفته محققین، خانم های بالای 50 سال که 5 درصد و یا بیش از 5 درصد وزن بدن شان را از دست داده اند، 29 درصد کمتر در خطر ابتلا به سرطان آندومتر قرار دارند و این صرف نظر از سن فرد و یا مقدار وزنی است که از دست داده اند.

خانم های چاقی که 5 درصد و یا بیش از 5 درصد وزن بدن خود را از دست داده اند 56 درصد کمتر در خطر سرطان آندومتر قرار دارند. بر اساس گفته محققین خانم های چاق و یا خانم هایی که دچار اضافه وزن بوده و به شاخص توده بدنی نرمالی رسیده اند نیز به اندازه خانم هایی که شاخص توده بدنی نرمال خود را حفظ کرده اند در خطر ابتلا قرار دارند (شاخص توده بدن به برآورد چربی بر اساس قد و وزن اشاره دارد).

محققین هم چنین دریافتند خانم هایی که اضافه وزن بیش از 10 پوند داشته اند 26 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان آندومتر قرار دارند.

این تحقیق در تاریخ ششم فوریه در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شد.

دکتر جنیفر لیگیبل متخصص در پیشگیری سرطان عنوان کرد بیش از هزار تحقیق وجود دارد که ارتباط چاقی با افزایش ریسک سرطان آندومتر و سایر سرطان ها را نشان داده است اما تقریبا هیچ یک از آن ها به ارتباط بین کاهش وزن و ریسک سرطان نپرداخته اند.

او عنوان کرد نتایج این تحقیق به ما نشان می دهد کاهش وزن حتی در اواخر زندگی نیز می تواند ریسک سرطان آندومتر را کاهش دهد. این یافته ها هم چنین به ایجاد و توسعه برنامه های کاهش وزن به عنوان بخشی از استراتژی پیشگیری سرطان در افراد بالغ چاق یا دچار اضافه وزن کمک می کند.

تاریخ انتشار: 1395/12/04
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه