تحقیق جدید نشان می دهد خانم هایی که وزن نرمالی دارند اما علاقه شدید به مصرف غذاهایی با کالری بالا دارند مانند فست فود و شیرینی در خطر ابتلا به سرطان های مربوط به چاقی مانند سرطان سینه قرار دارند. در این تحقیق دلایل کافی وجود دارد که افراد را به مصرف غذاهای گیاهی تشویق می کند.

دروانا:

یافته های جدید نشان می دهد زنانی که غذاهایی با کالری بالا مصرف می کنند ممکن است با خطر سرطان های مربوط به چاقی مواجه شوند، حتی اگر به اضافه وزن دچار نباشند.

در این تحقیق بیش از 92000 خانم حضور داشتند، نتایج نشان داد خانم هایی که غذاهای پر کالری با مواد مغذی اندک را ترجیح می دهند 10 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان های مربوط به چاقی قرار دارند. از جمله این غذا ها می توان به غذاهایی مانند چیپس، فست فود ها و شیرینی اشاره کرد.

سرطان های احتمالی عبارت بود از سرطان سینه، سرطان کولون، سرطان تخمدان، سرطان کلیه و سرطان آندومتر (سرطان رحم). چاقی یکی از فاکتورهای خطری است که احتمال ابتلا به این سرطان ها را افزایش می دهد. ارتباط بین میل برای خوردن غذاهای پر کالری و ریسک برخی سرطان ها تنها در بین خانم هایی با وزن نرمال وجود داشت.

محققین عنوان کردند این یافته ها جدید و غیر قابل انتظار می باشد. در طول این تحقیق تصور بر آن بود که ارتباط بین غذاهای پرکالری و سرطان در بین خانم های چاق بسیار قوی می باشد.

اما به گفته مسئول این تحقیقات سینتیا تامسون این نتایج نشان داد تناسب اندام به تنهایی نمی تواند ریسک سرطان های مربوط به چاقی را کاهش دهد. سینتیا تامسون از دانشکده بهداشت آریزونا عنوان کرد تصور من این بود زمانی که از سرطان های مربوط به چاقی صحبت می کنیم افرادی با وزن نرمال تصور می کنند که آن ها سالم هستند اما لاغر بودن به معنی سلامتی نیست سلامتی به معنای داشتن قند خون، میزان کلسترول و تری گلیسرید نرمال می باشد.

تامسون و همکارانش فرض کردند اختلال متابولیک ممکن است تا حدودی افزایش ریسک مشاهده شده در این تحقیق را توضیح دهد. مارجی مک کولو، مدیر استراتژیک اپیدمیولوژی تغذیه در انجمن سرطان آمریکا، گفت: " این ممکن است درست باشد." او احتمال دیگری را مطرح کرد" افرادی که غذاهای پرکالری مصرف می کنند تمایل اندکی برای خوردن غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات دارند.

این بدان معنا است که آن ها فیبر، ویتامین و سایر مواد مغذی را کمتر دریافت می کنند و این ترکیبات مغذی در محافظت علیه برخی سرطان ها اهمیت فراوانی دارد.

اما غذاهای پرکالری چه ایرادی دارند؟ این غذاها نسبت به وزن خود کالری بالایی دارند. البته این لزوما بد نیست. برای مثال روغن زیتون و مغزیجات این گونه هستند.

اما خیلی از غذاهای پرکالری مواد مغذی نسبتا اندکی در خود دارند. به طور کلی غذاهای فرآوری شده (مانند چیپس و دسرهای آماده)، فست فود (چیزبرگر و پیتزا)، شکلات و شیرینی در این دسته قرار دارند.

مک کولو عنوان کرد فردی که این غذاها را مصرف می کند مقدار زیادی کالری و مقدار اندکی مواد مغذی دریافت کرده است.

این یافته ها بر اساس تحقیق روی بیش از 92000 خانم بود که در سنین 50 تا 79 سالگی قرار داشتند. به هنگام ورود خانم ها به این تحقیق اطلاعات جزئی در مورد عادات غذایی افراد جمع آوری می شد. تیم تحقیقاتی تامسون دانسیته کالری را برای رژیم غذایی هر خانم محاسبه کردند.

در طول بیش از 15 سال، کمتر از 9600 خانم به سرطان های مربوط به چاقی دچار شدند، عمدتا سرطان سینه و سرطان کولون.

این تحقیق تنها نشان داد شانس ایجاد سرطان در جمعیت کلی که غذاهای پر کالری مصرف می کند کمی بیشتر است.

وقتی محققین دقیق تر شدند به نظر می رسید این ارتباط تنها در بین خانم هایی با وزن نرمال مشهود بوده است. آن هایی که غذاهای پرکالری مصرف می کردند 12 تا 18 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان های مربوط به چاقی قرار داشتند و این آمار در مقایسه با خانم هایی بود که مقدار کمتری از این غذاها استفاده می کردند.

سایر فاکتورها مانند سن، وضعیت کلی سلامت و سیگار کشیدن و نوشیدن الکل هم چنین عادت ورزش کردن نیز در نظر گرفته شد.

اما اگر کیفیت مواد مغذی مطرح است چرا ارتباطی بین خانم هایی با وزن بیشتر به دست نیامد؟

خانم هایی با وزن نرمال که غذاهایی با کالری بالا مصرف می کنند ممکن است مادامی که پیرتر می شوند اضافه وزن شدید تری پیدا کنند. محققین اطلاعاتی را در مورد اضافه وزن داشتند اما این اطلاعات برای کل دوره تحقیق نبود.

به هر حال صرف نظر از دلایل، حرف آخر بنا به گفته مک کولو بسیار ساده و روشن است " سعی کنید بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید. نکته ای که این تحقیق نشان می دهد این است که سعی کنید از غذاهایی با پایه گیاهی استفاده کنید و این نسبت به کنترل وزن در اولویت می باشد.

این یافته ها در تاریخ 17 آگوست در ژرونال academy of Nutrition and Dietetics منتشر شده است.


برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه