تحقیقات جدید نشان می دهد اغلب خانم های آمریکایی چاق هستند در حالی که تعداد مردانی که اضافه وزن دارند به نرخ پایداری رسیده است.

هم چنین نوجوانان آمریکایی گروه دیگری هستند که با چاقی دست به گریبانند.

Cynthia Ogden متخصص اپیدمیولوژیست در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها عنوان کرد چاقی یکی از نگرانی های مهم در بحث سلامت عمومی محسوب می شود. در تحقیقی که ما انجام دادیم به دنبال چرایی ماجرا نبودیم، ما صرفا روند اتفاقات را مورد بررسی قرار دادیم. برای تعیین دلایل اپیدمی شدن چاقی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آمار به دست آمده هشدار دهنده است.

40 درصد خانم های آمریکایی و 35 درصد مردان در سال های 2013 تا 2014 چاق بوده اند و این آمار نشان می دهد نرخ چاقی در بین خانم ها افزایش داشته اما در بین آقایان چنین نبوده است.

در بین کودکان، در سال های 2011 تا 2014 نرخ چاقی 17 درصد بوده است در حالی که نزدیک به 6 درصد کودکان دچار چاقی شدیدی بوده اند. شیوع چاقی در بین کودکان نوسان داشته اما در بین نوجوانان رو به افزایش بوده است.

دکتر David Katz از مرکز تحقیقات Yale-Griffin در دربی و مسئول کالج آمریکایی شیوه زندگی پزشکی (Lifestyle Medicine) عنوان کرد اپیدمی شدن چاقی بسیار وحشت آور است، نرخ چاقی نه تنها رو به کاهش نیست بلکه در حال افزایش و بهترین خبر این است که  این نرخ بالای نگران کننده در در تعداد کمی از گروه های منتخب تثبیت شده است. دکتر کاتز ادامه داد اما متخصصین سلامت نیز در مورد چاقی و نتایج آن بی توجه بوده اند، فرهنگ آمریکایی این مسئله را نادیده گرفته و انکار کرده و یا این که به سادگی از آن بهره برده است.

برای درک روند چاقی در بین افراد بالغ Ogden و همکارانش از داده های ارزیابی بهداشت ملی استفاده کرده اند که در آن آمار مربوط به قد و وزن افراد وجود دارد. آنها داده های بیش از 2600 مرد (با متوسط سنی 47 سال) و بیش از 2800 خانم (با متوسط سنی 48 سال) را که مربوط به سال های 2013 و 2014 بوده است را جمع آوری کردند. بعلاوه داده های مربوط به 21000 مرد و زن حاصل از ارزیابی هایی که در سال های 2005 تا 2012 انجام شده بود را نیز جمع آوری کردند.

در این تحقیق نشان داده شد، از سال های 1980 تا 2000 شیوع چاقی در مردان و زنان رو به افزایش بوده است. از سال 2003 تا 2004 نرخ چاقی در مورد مردان افزایش معنی دار تری داشته است. در سال های 2003 تا 2004 و تا 2012 افزایش معنی داری در مورد زنان و مردان به دست نیامد.

اما در سال های 2013 تا 2014، 38 درصد افراد بالغ آمریکایی در دسته افراد چاق قرار گرفتند. نزدیک به 8 درصد به شدت چاق بوده که شامل 5.5 درصد مردان و تقریبا 10 درصد زنان بوده است.

گروه تحقیقاتی Ogden دریافتند مردانی که سیگار می کشند کمتر چاق بوده اند. اگر چه سیگار کشیدن به عنوان یک فاکتور در بحث چاقی زنان مطرح نبود، اما تحصیلات بر چاقی تاثیر داشت. خانم هایی که تحصیلات بیشتر از دوره دبیرستان داشتند کمتر چاق بودند. در این میان از بین 41000 کودک و نوجوان 15 ساله، نرخ چاقی تا سال های 2003 و 2004 رو به افزایش بوده و سپس در کودکان 2 تا 5 ساله رو به کاهش گذاشته است.

در بین کودکان 6 تا 11 ساله، چاقی تا سال های 2007 تا 2008 رو به افزایش بوده و سپس تثبیت شده و در بین نوجوانان 12 تا 19 ساله، نرخ چاقی در سال های 2013 تا 2014 رو به افزیش بوده است.

این گزارش در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا در تاریخ 7 ژوئن منتشر شده است.

دکتر کاتز مسئله اپیدمی شدن چاقی را مشکلی فرهنگی خواند و گفت ما هم چنان به بازار غذا و نوشیدنی های خود که در بحث چاقی و بیماری های مزمن تاثیر دارد، ادامه می دهیم. ما در فرهنگی زندگی می کنیم که می دانیم غذا عمدا به گونه ای طراحی می شود که اعتیادآور باشد اما متخصصین در این مورد هیچ اعتراض و یا اقدامی نمی کنند. ما متاسفیم که خودمان به اپیدمی شدن چاقی دامن می زنیم. زمانی می توانیم این روند را تثبیت کنیم که به اندازه کافی به این موضوع توجه کنیم و برای حل شدن آن تلاش بکنیم.

تاریخ انتشار: 1395/03/30
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه