مدت هاست که دیابت نوع دو به عنوان بیماری چاقی و اضافه وزن در نظر گرفته می شود اما تحقیقات جدید این باور را به چالش می کشد. یافته ها نشان می دهد یک نفر از هر پنج نفر با وزن نرمال به شرایط پیش دیابتیک دچار است (این شرایط می تواند به دیابت نوع دو تبدیل شود).

محققین عنوان کردند یک سوم افراد با وزن سالم به شرایط  پیش دیابتیک دچارند.

Arch Mainous متخصص مدیریت و سیاست تحقیقات خدمات بهداشت در دانشگاه فلوریدا عنوان کرد داشتن وزنی سالم الزاما به معنی سالم بودن فرد نیست. ما داده های قوی در دست داریم که نشان می دهد باید در مورد تصوراتمان از سلامت تجدید نظر کنیم. بنابراین لازم است تغییر رویه دهیم و تنها بین افراد چاق به دنبال بررسی دیابت نباشیم.

افراد مبتلا به پیش دیابتیک مقدار قند خونی بیش از حد نرمال دارند اما این مقدار به اندازه ای بالا نیست که آن ها را جز افراد دیابتی بدانیم.

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، داشتن وزن اضافه فاکتور خطر معنی داری در ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.

اخیرا انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند غربالگری برای دیابت در بین افراد دچار اضافه وزن و چاق انجام شود. این انجمن هم چنین توصیه می کند افراد در 45 سالگی برای غربالگری دیابت شرکت کنند. اگر این تست نرمال باشد این غربالگری را هر سه سال یک بار تکرار کنند.

Mainous اشاره کرد اگر تمرکز غربالگری ها تنها بر افراد چاق و دچار اضافه وزن باشد فرصت بررسی افراد با وزن نرمال که پیش دیابتیک هستند از دست می رود.

محققین از داده های تغذیه و بهداشت ملی از سال های 1988 تا 1994 و 1999 تا 2012 استفاده کردند.

در این بررسی تمرکز بر افرادی با وزن نرمال بود. وزن نرمال با شاخص توده بدن در بازه 18.5 تا 24.9  تعریف می شود. شاخص توده بدن برآوردی از میزان چربی بدن بر اساس وزن و قد است.

در ارزیابی های اولیه، 10 درصد افرادی که وزن نرمال داشتند پیش دیابتیک بودند. در ارزیابی اخیری که انجام گرفت تعداد این افراد به 19 درصد افزایش یافته بود.

هم چنین درصد افراد بالای 45 سال مبتلا به پیش دیابتیک از 22 درصد در اوایل بررسی به 33 درصد در اواخر بررسی افزایش یافت.

افزایش اندازه دور کمر با دیابت نوع دو ارتباط دارد. در حالی که در ارزیابی اول تقریبا 6 درصد افراد با وزن نرمال اندازه دور کمرشان بالا بود، این آمار تا سال 2012 به 8 درصد رسیده بود.

Mainous گفت تغییرات ناسالم در افرادی با وزن سالم می تواند به دلیل داشتن زندگی بی تحرک باشد.

سایر متخصصین متذکر شدند باید راهی برای اندازه گیری اضافه وزن و چاقی وجود داشته باشد.

دکتر Joel Zonszein متخصص برنامه بالینی دیابت در مرکز پزشکی نیویورک عنوان کرد BMI (شاخص توده بدن) برای بررسی چاقی کافی نیست. BMI ارتباطی با چاقی بد ندارد (چاقی بد به تجمع چرب در پیرامون شکم اشاره دارد).

Mainous نیز با این مطلب موافق بود. تیم تحقیقاتی او به دنبال راهی جایگزین برای غربالگری افراد برای دیابت و سایر بیماری های مزمن بودند.

Zonszein گفت ژنتیک در این میان نقش دارد. هر فردی که چاق باشد به دیابت دچار نخواهد شد و هر فرد که به دیابت دچار شود نیز الزاما چاق نیست.

او ادامه داد رژیم غذایی آمریکایی در این میان دخیل است. من همیشه توصیه کرده ام از مصرف نوشیدنی های شیرین و غذاهای فست فود اجتناب کنید.

Zonszein افزود غربالگری برای دیابت نوع دو اغلب به فاکتورهای های خطر فردی ربط دارد. برای درمان افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابتیک نیز همین مسئله صادق است.

در نظر گرفتن ورزش منظم و رژیم غذایی اهمیت دارد. اما شما باید به فرد، فاکتورهای خطر او و سبک زندگی نیز توجه داشته باشید تا در مورد نحوه درمان تصمیم بگیرید.

Mainous گفت من می خواهم دوباره تاکید کنم برای پیشگیری از دیابت باید افرادی را که در بالاترین میزان خطر قرار دارند را در نظر داشته باشیم اما باید بدانیم گروهی از این افراد را از قلم انداخته ایم. بنابراین این سوال مطرح می شود آیا لازم است روی دستورالعمل های فعلی دوباره تجدید نظر کنیم؟

این تحقیق در جلد آگوست/ جولای سالنامه پزشک خانواده منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1395/05/21
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه