گزارشات جدید نشان می دهد، خانم های مسن که اضافه وزن بیش از حد ندارند، اما کمی اضافه وزن در ناحیه شکم دارند، بیشتر در خطر هستند و ریسک کاهش طول عمر در آنها بیشتر است.

در بین خانم های 70 تا 79 ساله که دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند به نظر نمی رسد اضافه وزن منجر به کوتاهی عمر آنها شود مگر آن که چربی ها پیرامون کمرشان متمرکز شده باشد. اما وزنی کمتر از حد نرمال نیز به نظر می رسد بر کوتاه شدن بازه زندگی تاثیر دارد.

Zhao Chen از دپارتمان اپیدمیولوژی و آمار زیستی اریزونا در دانشکده بهداشت عمومی عنوان کرد، چربی شکمی مرگ بار تر از اضافه وزن می باشد.

در حالی که این تحقیق نشان داد قسمت بالای دور کمر فاکتوری تعیین کننده است، اما خانم های اسپانیایی تبار با هر اندازه کمر یا شاخص توده بدنی که داشتند در مقایسه با خانم های سیاه پوست کمتر در خطر مرگ قرار داشتند.

دکتر چن افزود یک خانم مسن زمانی که وزنی کمتر از حد نرمال دارد باید نگران باشد اما زمانی که کمی سنگین تر از وزن نرمال می باشد نگرانی او کمتر است.

محققین دریافتند ریسک مرگ زمانی افزایش می یابد که اندازه دور کمر بیش از 31.5 اینچ (80 سانتی متر) باشد و مقادیر بالای 35 اینچ (88 سانتی متر) بسیار خطرناک در نظر گرفته شد.

در این تحقیق، وزن با استفاده از شاخص توده بدن ارزیابی شد. شاخص توده بدن یا BMI به تخمین تقریبی چربی بدن فرد بر اساس قد و وزن او اشاره دارد. مقدار شاخص توده بدن بین 18.5 تا 24.9 نرمال در نظر گرفته می شود، مقادیر زیر 18.5 دچار کمبود وزن و 25 تا 29.9 اضافه وزن در نظر گرفته می شود.

شاخص 30 یا بیشتر چاق در نظر گرفته می شود. اما چاقی در این تحقیق به سه دسته تقسیم شد. دسته یک آن هایی بودند که کمی چاق بودند و شاخص توده بدن آن های بین 30 تا 34.9 قرار داشت. دسته دوم آن هایی بودند که شاخص توده بدن بین 35 تا 39.9 قرار داشت و دسته سوم 40 یا بیش از آن بودند.

دکتر چن توضیح داد اضافه وزن برای سلامتی مضر می باشد اما این که چقدر تاثیرات مضر دارد بستگی به سن و پیش زمینه قومی نژادی دارد.

برخی تفاوت ها ممکن است به این حقیقت مربوط باشد که وزن بدن ممکن است ریسک مرگ را در پی نداشته باشد اما اندازه دور کمر به طور مشخصی با افزایش مرگ ارتباط دارد.

به طور کلی، این یافته ها نشان می دهد که داشتن وزنی کمتر از حد نرمال در خانم های مسن بسیار تعیین کننده است و کمی سنگین تر از حد طبیعی بودن می تواند مفید نیز باشد.

دکتر چن توضیح داد وزن بدن می تواند جنبه های مختلفی از بدن را نشان دهد که هر کدام منعکس کننده سلامت و بیماری می باشند.

او ادامه داد وزن فرد باید بر اساس سن، قومیت و نژاد و سایر اندازه گیری ها مانند اندازه دور کمر تفسیر شود.

چن و همکارانش در این بررسی داده های مربوط به 162000 خانم مسن 50 تا 79 ساله را بازبینی کردند که در طرح سلامت زنان شرکت داشتند. طرح سلامت زنان بزرگ ترین تحقیقی است که توسط موسسه سلامت ملی در مورد خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، انجام شده است.

در شروع تحقیق محققین قد، وزن و اندازه کمر همه شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند و سایر داده های مربوط به شیوه زندگی آنان را یادداشت کردند.

در طول 11 سال پیگیری، بیش از 18000 خانم جان خود را از دست دادند.

محققین دریافتند اضافه وزن و یا کمی چاق بودن بر طول عمر تاثیری نداشته است. چاقی دسته دوم و سوم شانس مرگ زودرس را تا 10 درصد افزایش داده بود.

افزایش اندازه دور کمر در این تحقیق به طور سازگاری با افزایش نرخ مرگ ارتباط داشت.

دکتر جیل رابین از نیوهاید پارک باور دارد این یافته ها می تواند برای خانم های مسن کمک کننده باشد.

دکتر رابین توضیح داد لازم نیست خانم های مسن برای لاغری و یا حفظ وزن دوران جوانی تلاش کنند. کمی سنگین تر بودن می تواند برای آن ها مفید باشد اما باید توجه داشت تجمع چربی پیرامون شکم و کمر می تواند خطرناک باشد. خانم هایی که در ناحیه کمر چاق هستند باید سعی بر ورزش و رژیم غذایی سالم داشته باشند تا وزن خود را کم کنند.

متخصص دیگری نیز موافق بود چربی دور شکم می تواند خطرناک ترین نوع باشد.

شارون ضرابی از بیمارستان لنوکس هیل نیویورک عنوان کرد چربی مرکزی ریسک مرگ را افزایش خواهد داد. او ادامه داد همان طور که متخصصان سلامت عنوان می کنند این روزها کمتر از شاخص توده بدن استفاده می شود در عوض تمرکز بر ترکیب بدن می باشد، مانند استفاده از اندازه دور کمر و بررسی درصد چربی های شکمی.

یافته های این تحقیق در تاریخ بیست و سوم فوریه در ژورنال انجمن طب سالمندان آمریکا منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/01/06
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه