بر اساس یافته های جدید که در اثر تحقیقی کوچک حاصل شده است، برخی هفته ها در چرخه قاعدگی یک خانم می تواند برای ترک سیگار مناسب تر باشد.

محققین دریافتند احتمال ترک سیگار در زمان فاز فولیکولار و یا نیمه اول چرخه ماهانه کمتر موفقیت آمیز است.

Reagan Wetherill مسئول این تحقیقات گفت درک این که چطور فاز چرخه قاعدگی بر پروسه های عصبی، شناختی و رفتاری تاثیر می گذارد قدم مهمی در ایجاد و انتخاب درمان های موثر محسوب می شود، انتخاب های درمانی که بر اساس افراد تخصصی شده باشد می تواند به کنار گذاشتن مصرف سیگار کمک کند.

Wetherill متخصص روانشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا واقع در فیلادلفیا می باشد.

تحقیقات قبلی توسط این محققین نشان داد خانم ها در فاز فولیکولار در بخش هایی از مغز که به پاداش مربوط است، پاسخ بالایی به نشانه های سیگار کشیدن می دهند.

در این تحقیق جدید 38 خانم حضور داشتند که سیگار می کشیدند، بازه سنی این افراد 21 تا 51 سال بود و از کنتراسپتیوهای هورمونی نیز استفاده نمی کردند. این افراد اسکن شدند تا بررسی شود چطور بخش هایی از مغز که به کنترل رفتار کمک می کند، به طور عملکردی به بخش هایی از مغز که سیگنال پاداش دارد، متصل می شود.

برخی در فاز فولیکولار چرخه قاعدگی شان و برخی در فاز لوتئال (بعد از تخمک گذاری) قرار داشتند. اتصال عملکردی بین این دو بخش کلیدی مغز در خانم هایی که در فاز فولیکولار بودند(زمان قاعدگی تا تخمک گذاری) کاهش یافت. محققین عنوان کردند شاید این دلیلی برای این نکته باشد که در این بازه زمانی تلاش برای ترک سیگار سخت است، اما گفتن قطعی این جمله دشوار است.

خانم ها بیشتر از آقایان از مشکلات سلامتی ناشی از سیگار کشیدن رنج می برند، از جمله ریسک بیماری قلبی و بیماری مزمن انسداد ریوی 25 درصد افزایش می یابد. بر اساس گفته محققین خانم ها سخت تر از آقایان سیگار کشیدن را ترک می کنند.

دکتر ترسا فرانکلین متخصص علوم اعصاب در مرکز روانپزشکی در Penn گفت، اگر به دنبال راه هایی برای کمک به بیش از 40 میلیون نفر آمریکایی که عادت به سیگار کشیدن دارند، باشیم، در این صورت نتایج حاصل از این تحقیق می تواند بسیار مهم باشد.

او توضیح داد وقتی دریابیم چه زمان بندی برای ترک سیگار مناسب است می توانیم به ترک سیگار در خانم ها کمک کنیم. این نکته به ما کمک خواهد کرد که استراتژی های درمانی را بر اساس نیاز افرادی تنظیم کنیم که با اعتیاد دست به گریبانند.

این یافته ها به صورت آن لاین در تاریخ 31 می در ژورنال Biology of Sex Differences منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1395/03/23
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه