بر اساس یافته های جدید خانم های مبتلا به سرطان پستان که هم چنان به کشیدن سیگار ادامه می دهند، در مقایسه با کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند، شانس کمتری برای زنده ماندن دارند.

این یافته ها نشان می دهد هرگز برای ترک سیگار دیر نیست و این شانس زنده ماندن را افزایش می دهد.

رهبر این تحقیقات Michael Passarelli متخصص اپیدمیولوژیست از دانشگاه کالیفرنیا گفت  خانم هایی که با تشخیص سرطان پستان سیگار را ترک می کنند در مقایسه با کسانی که بعد از تشخیص هم چنان به مصرف آن ادامه می دهند، نتایج بهتری را می بینند.

محققین دریافته اند افراد سیگاری در خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تنفسی، بیماری های قلبی و یا سکته هستند.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 25 ژانویه در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شد.

محققین داده های مربوط به بیش از 20000 خانم را بررسی کردند. این خانم ها بین 20 تا 79 سال داشتند و همگی آن ها سفیدپوست بودند. در سال های 1988 و 2008 در مورد همه آن ها تشخیص سرطان پستان  داده شده بود.

شش سال بعد از تشخیص، محققین بیش از 4500 خانم را بررسی کرده و از آن ها در مورد وضعیت سیگار کشیدن شان پرسش هایی پرسیدند. در طول 12 سال پیگیری، تقریبا 6800 خانم جان خود را از دست دادند، یافته ها نشان داد 2900 مورد از مرگ های اتفاق افتاده به دلیل سرطان پستان بوده است.

افرادی که یک سال قبل از تشخیص بیماری خود فعالانه سیگار می کشیدند، 25 درصد بیشتر از کسانی که هرگز سیگار نکشیده بودند جان خود را به دلیل سرطان پستان از دست دادند. بر اساس این گزارش آن ها بیشتر در خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان تنفسی، بیماری تنفسی و بیماری قلبی عروقی قرار داشتند.

محققین 10 درصد خانم هایی که هم چنان بعد از تشخیص بیماری خود به مصرف سیگار ادامه داده بودند را با افرادی که هرگز سیگاری نبوده اند مقایسه کردند و دریافتند آن ها 72 درصد بیشتر در خطر مرگ ناشی از سرطان پستان قرار داشتند.

در ادامه محققین بیمارانی را مقایسه کردند که بعد از تشخیص بیماری مصرف سیگار را کنار گذاشته بودند، این افراد را با کسانی مقایسه کردند که مستمرا سیگار می کشیدند. خانم هایی که مصرف سیگار را کنار گذاشته بودند 33 درصد کمتر در خطر مرگ ناشی از سرطان پستان قرار داشتند، اگر چه محققین گفتند این تفاوت به دست آمده به لحاظ آماری چندان معنی دار نیست.

محققین نشان دادند افرادی که مصرف سیگار را بعد از تشخیص سرطان پستان کنار گذاشته اند در مقایسه با کسانی که به مصرف سیگار ادامه داده اند، 60 درصد کمتر در خطر مرگ ناشی از سرطان تنفسی قرار داشته اند.

در شروع این تحقیق، 20 درصد خانم ها سیگاری بوده اند. بر اساس این گزارش در طول شش سال پیگیری این آمار به 10 درصد رسید.

Passarelli گفت سایر تحقیقات نیز ریسک مرگ ناشی از سرطان را در افراد سیگاری بررسی کرده اند اما ارزیابی این بیماران در شش سال آینده، همانطور که در این تحقیق انجام شده است، تا به حال انجام نشده بود.

Passarelli گفت انکولوژیست ها باید در مورد قطع مصرف سیگار به بیماران خود هشدار جدی دهند. این که چرا سیگار کشیدن شانس زنده ماندن را کاهش می دهد در این تحقیق مشخص نشد اما گفته می شود افراد سیگاری بیشتر در خطر عوارض مربوط به درمان هستند. او توضیح داد سیگار می تواند بر رشد تومور تاثیر بگذارد.

دکتر Veronica Jones که این یافته ها را بازبینی کرده است، از نتایج به دست آمده شگفت زده نشد. او متخصص انکولوژی در مرکز City of Hope Cancer Center واقع در کالیفرنیاست  و گفت افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان در افراد سیگاری بسیار جدی است.

او گفت سیگار می تواند به آسیب سلول ها منجر شود، در این صورت  DNAسلول ها آسیب دیده و مستعد سرطانی شدن می شوند. 

او گفت جراحان معمولا به بیماران توصیه می کنند تا از سیگار کشیدن دست بردارند. قبل از همه جراحی ها به بیماران توصیه می کنیم که مصرف سیگار را قطع کنند. سیگار کشیدن سبب می شود خون رسانی به بافت ها کم شود و اگر شما خونرسانی مناسبی به بافت ها نداشته باشید، بافت ها به خوبی التیام پیدا نمی کنند.

تاریخ انتشار: 1394/11/11
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه