تحقیقات جدید نشان می دهد، سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار واقع شدن هر دو می تواند در خانم ها منجر به القای یائسگی زودرس و ناباروری شود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود سیگار کشیدن با افزایش نرخ ناباروری و یائسگی زودرس ارتباط دارد، اما به گفته Andrew Hyland مسئول سلامت رفتار در موسسه سرطان Roswell Park، در معرض دود سیگار واقع شدن موضوعی است که کمتر مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است، مخصوصا در مورد خانم هایی که هرگز سیگار نکشیده اند. موسسه رزول پارک در بوفالوی نیویورک واقع شده است.

در تحقیقی که هایلند و همکارانش انجام دادند، خانم هایی مورد مطالعه قرار گرفتند که در طرح سلامت زنان در سال 1991 ثبت نام کرده بودند. در این طرح بیش از 160000 خانم به لحاظ سلامت ، موارد مربوط به یائسگی و سایر موضوعات این چنینی بررسی شدند.

این تیم تحقیقاتی اطلاعات مربوط به سن یائسگی، باروری، همراه با در معرض تنباکو قرار گرفتن را جمع آوری کردند. محققین اطلاعات مربوط به 88000 خانم را به لحاظ اثرات باروری مورد توجه قرار دادند، هم چنین حدود 80000 خانم را به لحاظ شروع یائسگی طبیعی (و یا یائسگی که به دلایل غیر جراحی اتفاق افتاده بود) ، مورد بررسی قرار دادند.

محققین دریافتند هم سیگار کشیدن و هم در معرض دود سیگار واقع شدن، هر دو با ناباروری و یائسگی زودرس (قبل از 50 سالگی) ارتباط داشت.

در مقایسه با کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند، افراد سیگاری و یا افرادی که قبلا سیگار می کشیدند، 14 درصد بیشتر در خطر ناباروری قرار دارند و همین طور نرخ بروز یائسگی زودرس در آن ها 26 درصد بیشتر است. هایلند تاکید کرد یائسگی زودرس با افزایش ریسک مرگ ارتباط دارد.

در بین کسانی که هرگز سیگاری نبوده اند، آن هایی که در معرض بیشترین میزان دود سیگار قرار داشتند (مانند کسانی که با افراد سیگاری زندگی می کنند)، 18 درصد بیشتر در خطر مشکلات باروری و یائسگی زودرس قرار داشتند.

این یافته ها نشان داد خانم های سیگاری 22 ماه قبل از خانم هایی که هرگز سیگار نکشیده اند و هرگز در معرض دود سیگار واقع نشده اند، دچار یائسگی می شوند. هم چنین خانم هایی که در معرض بیشترین میزان دود سیگار قرار داشته اند 13 ماه زودتر از آن هایی که هرگز در معرض دود سیگار واقع نشده اند به دوران یائسگی وارد می شوند.

هایلند افزود این یافته ها در حد مشاهده بوده است و ارتباط بین این تاثیرات اثبات نشده است. او گفت در این تحقیق به دنبال جمع آوری داده ها بوده ایم.

او افزود سیگار با هورمون ها در تداخل است و  می تواند تاثیرات منفی در پی داشته باشد.

این تحقیق در 15 دسامبر در ژورنال Tobacco Control به صورت آن لاین منتشر شد.

Patricia Folan مسئول مرکز Tobacco Control در Shore-LIJ Health System واقع در نیویورک گفت این یافته ها هشدار ارزشمندی مبنی بر اجتناب از سیگار است.

او گفت این تحقیق می تواند انگیزه ای برای خیلی از خانم ها باشد تا از مصرف سیگار و در معرض دود سیگار واقع شدن بپرهیزند، هم چنین مصرف سیگار را متوقف کنند. او افزود سیگار کشیدن با زایمان زودرس، به دنیا آوردن نوزاد با وزن کم، مرگ نوزاد و بروز نقص در او ارتباط دارد.

Folan گفت این شواهد نشان می دهد لازم است افراد مسئول در بحث سلامت و درمان، اطلاعات و مشاوره های لازم در مورد خطرات سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار واقع شدن را در اختیار خانم ها قرار دهند و آن ها را به قطع مصرف سیگار تشویق کنند.

تاریخ انتشار: 1394/09/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه