وقتی که خانمی ترک سیگار در دوران بارداری را انتخاب می کند شاید تصور بر این باشد که  به نفع فرزند خود عمل کرده است اما تحقیق جدیدی در بریتانیا نشان می دهد سیگار کشیدن در دوران بارداری حتی می تواند بر سلامت نوه خانم نیز تاثیر داشته باشد (مخصوصا به لحاظ ریسک اوتیسم).

ژان گولدینگ از دانشگاه بریستول عنوان کرد ما در واقع می دانیم که محافظت فرزند از دود تنباکو یکی از بهترین مواردی است که می تواند به سلامت فرزند در ابتدای زندگی کمک کند. در حال حاضر نیز می دانیم ترک سیگار در بارداری نیز می تواند بر آینده نوه های فرد نیز تاثیر داشته باشد.

در این تحقیق علت ارتباط مشاهده نشد اما یکی از متخصصین اوتیسم در آمریکا که این یافته ها را بازبینی کرده است عنوان کرد جمع بندی این تحقیق چندان بعید به نظر نمی رسد.

Alycia Halladay افسر پژوهشی ارشد بنیاد علوم اوتیسم عنوان کرد اگر چه این یافته ها جدید است اما مکانیسم دخیل در آن مدت هاست که مورد توجه قرار دارد. وی معتقد است زمانی که خانم در دوران بارداری سیگار می کشد این نکته می تواند بر تخمک های در حال ایجاد جنین مونث در رحم تاثیر بگذارد. این نکته می تواند سبب شود فرزند آن دختر نیز بیشتر در خطر اوتیسم قرار داشته باشد.

در این تحقیق جدید محققین داده های حاصل از 14500 کودک متولد شده در انگلیس را در سال های 1990 مورد آنالیز قرار دادند.

در این تحقیق نشان داده شد افرادی که مادربزرگ مادری آنها در طول بارداری سیگار می کشیده، 53 درصد بیشتر در خطر ابتلا به اوتیسم قرار دارند.

این یافته ها هم چنین نشان داد دخترانی که مادربزرگ مادری آنها در طول بارداری سیگار کشیده است 67 درصد بیشتر در خطر علائم اوتیسم مانند مهارت های ارتباط اجتماعی ضعیف و رفتارهای تکراری قرار دارند.

محققین با Halladay موافق بودند: مواجه با دود سیگار می تواند بر تخمک های در حال تشکیل تاثیر بگذارد و تغییراتی را سبب شود که در نهایت بر رشد فرزند آینده از آن ها تاثیر داشته باشد.

با این وجود محققین تاکید کردند برای تعیین تغییرات مولکولی که ممکن است اتفاق بیفتد به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

متخصص دیگری در آمریکا عنوان کرد این یافته ها بسیار جالب است.

دکتر Andrew Adesman عنوان کرد دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد افراد نباید سیگار بکشند. این تحقیق نیز دلایل بیشتری را ارائه می دهد: خانم هایی که در طول بارداری سیگار می کشند نوه های دختری خود را در خطر ابتلا به اختلال طیفی اوتیسم قرار می دهند. اما افزایش ریسک مربوط به سیگار تا حدودی کم است. Adesman مسئول رفتار و رشد اطفال در مرکز پزشکی کودکان کوهن واقع در نیوهاید پارک می باشد.

او هم چنین ادامه داد اگر چه مواجه با سیگار در دوران بارداری با افزایش احتمال ابتلا به اختلال طیفی اوتیسم در فرزندان ارتباط دارد اما باید توجه داشت این ریسک نسبتا اندک است.

Halladay عنوان کرد ارزیابی این که چطور رفتار بر نسل های متعدد فرزندان تاثیر می گذارد بسیار دشوار است و اغلب تحقیقات در این زمینه روی حیوانات انجام شده است.  اما او باور دارد داده های به کار رفته در این تحقیق امکان ارزیابی نسل بعد را فراهم آورده است.

از آنجایی که پایگاه داده ها بسیار جزئی و دقیق بوده است محققین عنوان کردند که توانستند سایر فاکتورهای احتمالی دخیل را کنار بگذارند.

اختلال طیف اوتیسم حدود یک مورد از هر 68 کودک را در آمریکا تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر بر پسران در مقایسه با دختران تاثیر می گذارد.

این تحقیق در 27 آپریل در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/02/29
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه