بر اساس یافته های جدید، مصرف فوری آسپرین بعد از سکته خفیف در حد قابل توجهی ریسک بروز سکته مغزی بزرگتر را کاهش می دهد. محققین متذکر شدند درست بعد از سکته خفیف، افراد 1000 برابر بیشتر از جمعیت معمولی در خطر سکته بزرگتر قرار دارند.

در این بررسی جدید داده های به دست آمده از 56000 نفر مورد آنالیز قرار گرفت و محققین دریافتند مصرف آسپرین بعد از سکته خفیف که به آن حمله ایسکمیک گذرا (transient ischemic attack یا TIA) گفته می شود، ریسک بروز سکته مغزی کشنده و یا ناتوان کننده در طول روزها و هفته های بعدی را 70 تا 80 درصد کاهش می دهد.

این تحقیق در تاریخ 18 می در ژورنال The Lancet منتشر شد.

به گفته Peter Rothwell این یافته ها اثر بخشی درمان فوری بعد از سکته خفیف یا TIA را تایید می کند و نشان می دهد آسپرین جز بسیار مهمی در درمان محسوب می شود. درمان فوری با آسپرین می تواند ریسک و شدت سکته قریب الوقوع را کاهش دهد. دکتر روت ول متخصص سکته مغزی در دانشگاه آکسفورد انگلیس می باشد.

او در اخبار آکسفورد اعلام کرد این یافته ها هشداری برای پزشکان محسوب می شود که باید فورا بعد از TIA از آسپرین استفاده کنند.

دکتر روت ول افزود نتایج این تحقیق نکاتی را برای افراد نیز درپی دارد. کمپین های آموزشی به افراد آموزش داده اند که فورا بعد از سکته بزرگ به پزشک مراجعه کنند، حال آن که احتمال کمی دارد افراد بعد از سکته خفیف به پزشک مراجعه کنند. او افزود خیلی از افراد اصلا به دنبال دریافت مراقبت های درمانی نیستند. ممکن است پیگیری برای دریافت درمان را چند روز به تاخیر بیندازند. باید توجه داشت که آن ها در خطر عود سکته مغزی قرار دارند.

او این چنین جمع بندی کرد: افراد را باید به مصرف آسپرین تشویق کرد البته اگر فکر می کنند که دچار سکته مغزی خفیف یا ITA شده اند، تجربه علائم عصبی ناآشنا می تواند در شناسایی این موقعیت کمک کننده باشد مخصوصا اگر کمک های پزشکی در دسترس نباشد.

دکتر Dale Webb مدیر تحقیقات انجمن سکته انگلستان گفت این یافته ها نشان می دهد هر کسی که علائم سکته را تجربه می کند چه در حال بهبود باشد و چه در حال انتظار برای دریافت مراقبت های درمانی باشد می تواند 300 میلی گرم آسپرین مصرف کند.

دکتر وب گفت یافته های این تحقیق بسیار به موقع است زیرا انجمن سکته در حال ایجاد تنظیمات جدیدی در دستورالعمل بالینی سکته می باشد.

علائم سکته حفیف و سکته شدید شبیه به هم می باشد و عبارت است از:

  • بی حسی و یا ضعف که معمولا در یک طرف بدن اتفاق می افتد.
  • اشکال در صحبت کردن یا درک صحبت ها
  • سر گیجه و یا از دست دادن تعادل
  • اختلالاتی در دید که ممکن است در یک یا هر دو چشم اتفاق بیفتد.

علائم سکته خفیف معمولا تنها چند دقیقه به طول می انجامد اما ممکن است تا 24 ساعت نیز ادامه داشته باشد.

تاریخ انتشار: 1395/03/08
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه