بر اساس یافته ها جدید بارداری می تواند ریسک سکته در خانم های جوان را افزایش دهد و این در مقایسه با همتایان غیر باردار آن ها به دست آمده است.

در حالی که این ریسک در بین خانم های جوان بسیار اندک است به نظر می رسد که در طول دوران بارداری و بعد از آن افزایش می یابد.

مشخص نیست که چرا چنین ریسکی وجود دارد، اگر چه محققین عنوان کرده که پره اکلامپسی (افزایش خطرناک فشار خون در دوران بارداری) می تواند در این میان دخالت داشته باشد.

دکتر الیزا میلر متخصص نورولوژی عروقی از دانشگاه نیویورک عنوان کرد ما باید هم چنان این نتایج را با احتیاط مورد مطالعه قرار دهیم.

او ادامه داد در حال حاضر در تحقیقی که ما انجام داده ایم یک مورد از هر 5 سکته مغزی که در خانم های زیر 35 سال اتفاق می افتد به بارداری مرتبط بوده است و این در حالی است که در جمیعت های 35 سال به بالا این آمار 1 مورد در هر 100 مورد بوده است.

بارداری چه تاثیری بر ریسک بروز سکته مغزی در خانم ها دارد؟

میلر عنوان کرد ما با توجه به تحقیقات متعدد دریافتیم که در زمان بارداری مخصوصا در سه ماهه سوم و در دوران بعد از زایمان ریسک بروز سکته در بین خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند افزایش می یابد.

او افزود این ریسک در مقایسه با شیوع سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های خطرناکی که خانم ها را می تواند در این گروه سنی تحت تاثیر قرار دهد، بیش از چهار برابر است.

بر اساس گفته میلر، سوالات بی پاسخ زیادی وجود دارد که مانع از درک پزشکان در این زمینه می شود.

او عنوان کرد ما راه های خوبی برای پیش بینی این نکته نداریم که چه کسی ممکن است به سکته دچار شود اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تعدادی از این سکته ها رو به افزایش است.

در این بررسی جدید محققین وضعیت آماری خانم هایی را مطالعه کردند که در سال های 2003 تا 2012 سکته و یا حملات مشابهی را در نیویورک تجربه کردند. محققین دریافتند بیش از 19000 مورد از خانم ها در بازه 12 تا 55 سال به دلیل سکته مغزی بستری شده از جمله 800 مورد سکته در دوران بارداری و یا در 6 هفته بعد از زایمان اتفاق افتاده است.

میلر عنوان کرد شیوع سکته مرتبط با بارداری در خانم های مسن بیشتر و حدود 47 مورد در هر 100000 زایمان در خانم هایی با بازه سنی 45 تا 55 سال بود که در مقایسه با خانم های جوان 14 مورد در هر 100000 زایمان در خانم های 12 تا 24 ساله بوده است.

به هر حال آنالیزهای آماری نشان داد زمانی که این خانم ها با همتایان غیر باردار خود مقایسه شدند، بارداری ریسک سکته را در خانم های زیر 35 سال به طور معنی داری افزایش داد اما به نظر نرسید که ریسک سکته در خانم های بالای 35 سال افزایش یافته است. در جوان ترین گروه (بازه سنی 12 تا 24 سال) بارداری با افزایش بیش از دو برابر ریسک سکته همراه بود. در بین خانم های 25 تا 34 ساله بارداری با افزایش 60 درصدی ریسک سکته همراه بود. در خانم های 35 سال و بیش از 35 سال بارداری ریسک سکته را افزایش نداد.

آیا خانم های باردار در مقایسه با همتایان غیر باردار خود بیشتر در خطر سکته قرار دارند چون وضعیت سلامتی بدتری دارند؟ آمار و اعداد چیز دیگری را نشان می دهد.

میلر عنوان کرد خانم هایی که دچار سکته های مربوط به دوران بارداری شدند کمتر فاکتورهای خطری مانند فشار خون بالا و دیابت را داشتند و این در مقایسه با خانم های هم سنی بود که دچار سکته های غیر بارداری شده بودند.

بر اساس گفته میلر خبر خوب این است که بروز این سکته ها حتی در بین خانم های باردار نادر است.

بر اساس گفته میلر 51 خانم در بین 3.8 میلیون زایمان انجام شده جان خود را به دلیل سکته مرتبط با بارداری از دست دادند.

چرا بارداری ریسک سکته را افزایش می دهد؟

دکتر Cheryl Bushnell از مرکز سکته مغزی فارست باپتیست در Winston-Salem عنوان کرد بارداری تمایل خون به لخته شدن را افزایش می دهد به همین دلیل است که خانم ها در اثر زایمان جان خود را به دلیل خونریزی از دست نمی دهند. به نظر می رسد که ریسک سکته در زمان زایمان و بعد از آن به طور معنی داری افزایش می یابد زیرا جریان خون در این زمان از حالت بارداری به حالت غیر بارداری تغییر پیدا می کند و این روند احتمال بروز لخته خونی را افزایش می دهد.

میلر عنوان کرد مقادیر هورمونی در ارتباط با وضع حمل تغییر می کند و این نیز احتمال بروز برخی از انواع سکته را افزایش می دهد. پره اکلامپسی که به افزایش خطرناک فشار خون در دوران بارداری اشاره دارد یک مورد در هر 20 مورد بارداری است و این خود می تواند ریسک سکته را افزایش دهد.

او ادامه داد حدود یک سوم خانم ها در تحقیق ما که دچار سکته مرتبط با بارداری شدند به پره اکلامپسی نیز دچار شده بودند.

مشخص نیست چرا خانم های مسن کمتر در خطر هستند اما میلر عنوان کرد ممکن است آن ها در مقایسه با خانم های غیر بارداری که به سکته دچار شده اند سالم تر بوده اند. اما واقعا مشخص نیست چرا بارداری ریسک سکته مغزی را در خانم های جوان دو برابر می کند.

خانم ها چه باید بکنند؟

میلر عنوان کرد منصفانه است بگوییم خانمی که در سن 40 سالگی به باردار شدن می اندیشد و نگران ریسک سکته است، ریسک سکته به باردار شدن او ربط چندانی دارند. اما باید متوجه خانم های جوان بود، مخصوصا آن هایی که دچار پره اکلامپسی می شود و ممکن است ریسک سکته در هفته های بعد از زایمان بیشتر باشد.

بوشنل به خانم های باردار و اطرافیان آن ها توصیه کرد تا علائم سکته را بشناسند و در صورت بروز علائم با اورژانس تماس گیرند.

او گفت علائم سکته می تواند شامل افتادگی صورت، ضعف و بی حسی دست ها و پاها و یا سردردهای بسیار دردناک باشد.

این تحقیق در تاریخ 24 اکتبر در ژورنال JAMA Neurology  منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1395/09/06
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه