وضعیت سلامت شما قبل از بروز سکته شاخص مهمی برای پیش بینی وقوع حملات بعدی است. مطالعه ای جدید در هلند نشان داد از بین افرادی که از سکته مغزی جان سالم به در می برند، کسانی که قبل از بروز سکته دچار افزایش فشارخون و سایر فاکتورهای خطر قلبی بوده اند بیشتر در خطر حمله بعدی و ابتلا به زوال مغزی در سال های آینده قرار دارند.

دکتر M. Arfan Ikram محقق ارشد این تحقیقات توضیح داد ما می دانیم بیمارانی که به سکته مغزی دچار می شوند در خطر سکته بعدی و زوال مغزی قرار دارند.

او افزود چیزی که نمی دانیم این است که آیا این افزایش ریسک مدت های زیادی بعد از سکته باقی می ماند و آیا فاکتور خطر بیماری های قلبی که قبل از اولین سکته وجود داشته است بر ریسک بروز سکته های مغزی بعدی و زوال مغزی در آینده تاثیر خواهد گذاشت یا خیر.

او در اخبار انجمن قلب آمریکا عنوان داشت تحقیق ما نشان داد این فاکتورهای خطر بر ریسک سکته های آینده و ابتلا به زوال مغزی تاثیر می گذارد و این خطرات برای مدت های طولانی در برخی بیماران باقی می ماند. دکتر اکرام از دپارتمان اپیدمیولوژی، نورولوژی و رادیولوژی در دانشگاه روتردام است.

این گروه تحقیقاتی داده های بیش از 1200 بیمار که از سکته مغزی جان سالم به در برده بودند را با 5000 نفری مقایسه کردند که دچار سکته نشده بودند.

محققین دریافتند یک سال بعد از سکته، افراد در خطر بالایی برای بروز سکته بعدی قرار دارند و این احتمال تا حداقل 5 سال آینده باقی می ماند.

نخستین سال بعد از اولین سکته افراد در مقایسه با گروه شاهد سه برابر در خطر بروز سکته بعدی قرار داشتند. افرادی که از سکته اول زنده مانده بودند دو برابر افراد گروه شاهد در خطر ابتلا به زوال مغزی قرار داشتند.

سلامت ضعیف قلبی به نظر می رسد در این میان نقش دارد. برای مثال، در بین افرادی که از سکته اول جان سالم به در برده اند، 39 درصد موارد بروز سکته مجدد و 10 درصد موارد ابتلا به زوال مغزی به فاکتورهای خطر بیماری های قلبی مرتبط بود که قبل از بروز اولین سکته در افراد تشخیص داده شده بود.

مواردی مانند فشار خون بالا (هایپرتنشن)، دیابت، مقدار کم HDL (کلسترول خوب)، سیگار کشیدن و سابقه داشتن سکته های خفیف (که پزشکان به آن حمله های ایسکمیک گذرا یا TIAs می گویند) از موارد قابل توجه است.

بنا به گفته محققین این یافته ها چندان غافلگیر کننده نیست. دکتر اکرام توضیح داد ما دریافتیم تحقیقات قبلی نشان داده است 27 درصد همه مرگ های بعد از سکته به دلیل فاکتورهای خطری بوده است که قبل از بروز سکته در افراد وجود داشته است.

این یافته ها متخصصین آمریکایی را نیز متعجب نساخت، اما گفته شد بیماران زیادی وجود دارند که می توانند این فاکتورهای خطر را کاهش دهند.

دکتر ریچارد لیبمن متخصص نورولوژیست در نیوهاید پارک عنوان داشت این یافته ها دقیقا به چه معناست؟ ساده است این یافته ها بر اهمیت کنترل و درمان فاکتورهای خطر عروقی تاکید دارد. مانند ترک سیگار و کنترل فشار خون.

هیچ کس نمی خواهد به سکته مغزی مبتلا شود اما این یافته ها نشان می دهد برای پیشگیری از بروز سکته مغزی بعدی و حفظ قوای ذهنی می توان کنترل هایی را انجام داد.

دکتر Ajay Misra از بیمارستان Winthrop-University در Mineola گفت مهم ترین پیغامی که وجود دارد این است که باید از فاکتورهای خطر قلبی عروقی پیشگیری کرد تا از بروز سکته مغزی جلوگیری شود.

این یافته ها به صورت آن لاین در 14 جولای در ژورنال Stroke منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1395/05/20
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه