سکته مغزی در سنین 65 سال و بالاتر بیشتری شیوع را دارد. اما میزان سکته مغزی در بزرگسالان جوان در طول دو دهه گذشته افزایش یافته است.

دروانا:

منتشر شده در 5 فوریه 2019

بروز سکته های مغزی ارتباطی به سن ندارد. طبق یک مطالعه جدید، زمانی که فاکتورهای خطر موجود باشند سکته مغزی بروز می کند و این فاکتورها در افراد جوان همانند فاکتورهای خطر در افراد مسن هستند.

سکته مغزی در سنین 65 سال و بالاتر بیشتری شیوع را دارد. اما میزان سکته مغزی در بزرگسالان جوان در طول دو دهه گذشته افزایش یافته در حالی که به طور کلی شیوع سکته مغزی کاهش یافته است.

تحقیقات انجام شده در کنفرانس بین المللی سکته مغزی در آمریکا ارائه می شوند. یافته ها نشان می دهند که مورد هدف قرار دادن هر چه سریع تر عوامل خطر سکته مغزی می تواند در معکوس کردن این روند تاثیرگذار باشد. در این مطالعه، افراد نجات یافته از سکته مغزی در 15 سال اخیر در بیمارستان شمال کالیفرنیا بر اساس سن از یک ماهه تا 49 ساله دسته بندی شدند. محققین عوامل خطر سکته مغزی شامل فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن، چاقی و کلسترول بالا را میان نجات یافتگان از سکته مغزی و افرادی با سن یکسان که دچار سکته نشده بودند مقایسه کردند.

آن ها دریافتند که احتمال بروز سکته مغزی با ورود افراد به سن 20 سالگی به طور چشمگیری افزایش می یابد اما تنها در صورتی که آن ها دچار فشار خون بالا یا بیش از یکی از عوامل خطر سکته مغزی باشند. این احتمال در دو دهه بعدی زندگی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. داشتن یک فاکتور خطر به طور چشمگیری احتمال سکته مغزی را در میان افراد 30 تا 40 ساله افزایش می دهد. خطر بروز سکته در این سنین 10 برابر افزایش می یابد اگر فرد حداقل دو فاکتور خطر را داشته باشد.

دکتر شارون پویزن پروفسور نورولوژی در دانشگاه کولورادو اظهار می دارد که یافته ها نشان می دهند پزشکان باید غربالگری بهتری بر روی افراد جوان برای سکته مغزی داشته باشند. افراد در دهه های دوم و سوم زندگی عموما تصور نمی کنند که فشار خون بالا یا دیابت نگران کننده باشند با این که آن ها واقعا در معرض خطر سکته مغزی هستند.

همه افراد باید فشار خون بالا را به عنوان یک فاکتور خطر جدی در نظر بگیرند خصوصا اگر سابقه خانوادگی سکته مغزی یا سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند حتی اگر جوان هستند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه