نکاتی پیرامون میزان خواب روزانه نوزاد می تواند به آرامش و رشد مناسب او کمک کند. برای مثال خواب نوزاد 4 ماهه تا یک ساله معمولا یک بار در صبح و یک بار در اوایل بعد از ظهر می باشد. باید توجه داشت تنظیم خواب نوزاد ممکن است کمی زمان بر باشد.

دروانا:

 میزان خواب روزانه نوزاد

خواب نوزاد در نیمروز می تواند برای شما و نوزاد آرامش دهنده باشد اما فرایند خوابیدن نوزاد در طول روز می تواند مشکلاتی را هم در برداشته باشد. درک اساس خواب نیمروزی کودکان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت.

دفعات خواب نوزاد در روز چقدر است؟

تنظیم خواب نوزاد ممکن است کمی زمان بر باشد. در طول ماه اول بازه های برابری از دوره های خواب نوزاد در بین دفعات تغذیه نوزاد وجود دارد.

مادامی که نوزاد بزرگ تر می شود زمان خواب نوزاد در نیمروز نیز قابل پیش بینی تر می گردد. برای مثال:

  • خواب نوزاد 4 ماهه تا یک ساله: بعد از دوره نوزادی، فرزند شما احتمالا حداقل روزی دو بار در طول روز خواهد خوابید، یک بار در صبح و یک بار در اوایل بعد از ظهر. برخی نوزدان نیز به خواب طولانی تری در هنگام غروب نیاز خواهند داشت. در بیشتر موارد مقدار خوب نوزاد در این سن، سه یا بیش از سه ساعت خواب روزانه خواهد بود.
  • خواب نوزاد یک ساله و بالای یک سال: در طول این دوران، خواب نوزاد در صبح کاهش خواهد یافت و تنها در هنگام بعد از ظهر خواهد خوابید که میزان ساعت خواب نوزاد در این سن اغلب دو تا سه ساعت است. در طول این دوران زمان خواب روزانه و استراحت او تا نیم ساعت افزایش می یابد تا به این ترتیب طفل بتواند سازگاری بهتری با شرایط بیابد. اغلب اطفال تا سن سه تا پنج سالگی به خواب بعد از ظهر نیاز خواهند داشت.

به خاطر داشته باشید که هر طفل با طفل دیگری متفاوت است و برنامه خواب آن ها می تواند با هم فرق داشته باشد.

بهترین راه برای این که نوزاد به خواب نیمروزی برود کدام است؟

برای تسهیل فرایند خواب نوزاد در اواسط روز می توان به موارد زیر توجه داشت:

  • ایجاد فضای مناسب: محیط تیره، آرام و نسبتا خنک می تواند فرزند را به خوابیدن تشویق کند.
  • زمانی طفل را در رختخواب قرار دهید که احساس خواب آلودگی دارد اما هنوز بیدار است. چشمانی با پلک های پف کرده و خسته می تواند علامتی از خواب آلودگی نوزاد و خستگی باشد. هر چه بیشتر صبر کنید، خستگی بیش از حد نوزاد خوابیدن نوزاد را سخت تر می کند.
  • هرگز همراه با غذا خوردن و تکان دادن طفل را خواب نکنید. در نهایت اگر این تنها راهی است که فرزند شما را به خواب می برد بهتر است بعد از غذا دادن، نوزاد روی بازوهای شما به خواب برود.
  • نوزاد را به منظور خوابیدن به روی پشت قرار دهید و گهواره و سایر وسایل مرتبط با خواب او را تمیز کرده و از کالاهایی با جنس نرم استفاده کنید.

اگر گریه نوزاد هنگام خواب چه کنیم؟

  • گریه نوزدان هنگامی که قرار است آن ها را بخوابانیم طبیعی است اما اگر اغلب نوزادان را برای مدتی تنها بگذاریم آرام خواهند شد. اگر گریه کردن به مدت بیش از چند دقیقه ادامه پیدا کند ابتدا نوزاد را بررسی کرده و سپس از کلمات آرام کننده استفاده کنید. در نهایت به او زمان دهید تا آرام شود.
  • اگر نوزاد مدت کوتاهی بعد از خوابانیدن بیدار شد اما پوشکش خیس نبوده، احساس گرسنگی نداشته و بیمار نباشد در آن صورت باید صبور باشید. می توانید نوزاد را برای خواب مجدد به آرامی نوازش کنید. او را برای مدت کوتاهی ماساژ دهید یا می توانید سینه های خود را برای خوابیدن نوزاد در دهان او قرار دهید.
  • همچنین به خاطر داشته باشید که نوزدان اغلب در طول خواب فعال می شوند و بازوها و پاهای خود را به طور ناگهانی می کشند، لبخند می زنند، می مکنند و به طور کلی ممکن است بی قرار به نظر برسند. ممکن است اشتباها پر تحرکی نوزاد هنگام خواب را به عنوان علامتی از گرسنگی و یا بیداری او در نظر بگیریم. در این شرایط قبل از بلند کردن نوزاد بهتر است چند دقیقه صبر کنیم و ببینیم آیا نوزاد دوباره به حالت خواب باز می گردد یا خیر.

آیا باید زمان خواب نیمروزی نوزاد را طولانی کرد؟

بستگی به این دارد که نوزاد شما شب هنگام چقدر به طور مناسبی خوابیده است.

خواب زیاد نوزاد در طول روز در مقایسه با شب سبب می شود نوزاد احساس آشفتگی داشته باشد.

برای مقاومت نوزاد در برابر خواب به طور ناگهانی چه باید کرد؟

برخی نوزادان نوپا و کودکان حتی زمانی که به استراحت نیاز دارند نیز ممکن است در داشتن خواب نیمروزی مقاومت کنند. اگر چنین چیزی روی دهد سعی کنید زمان خواب نوزاد را تنظیم کنید. زمان خواب شبانه او را کمی زودتر و یا دیرتر قرار دهید تا بتواند خواب نیمروزی بهتری در طول روز داشته باشد.

به کودک کمک کنید تا مقدار خواب مناسبی در طول روز داشته باشد و به خاطر داشته باشید این امر چندان ساده نخواهد بود. اگر برخی روزها نسبت به روزهای دیگر چالش برانگیز باشد در آن صورت احساس بدی نداشته باشید. باید متوجه علائم خستگی در نوزاد باشید و سعی کنید انسجام معمول را در داشتن خواب نیمروزی حفظ کنید.

اگر در مورد میزان خواب روزانه نوزاد و تنظیم خواب نوزادان سوالی در ذهن دارید آن را با متخصص اطفال در میان گذارید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه