تحقیقات جدید نشان می دهد خانم هایی که ساعت خواب شبانه آنها زیاد است ممکن است در خطر ابتلا به دیابت قرار داشته باشند.

در این تحقیق نشان داده شد خانم هایی که بیش از دو ساعت به ساعات خواب شبانه خود اضافه می کنند تا 15 درصد بیشتر در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 قرار دارند.

محققین عنوان کردند خانم هایی که به طور منظم شش ساعت و یا کمتر در طول شب می خوابند شانس ابتلا به دیابت تیپ 2 در آنها بیشتر است، اما بعد از تنظیم سایر فاکتورها مانند چاقی، این گونه نتیجه گیری شد که این یافته اهمیت آماری چندانی ندارد.

خانم هایی که خواب کمتری دارند نیز در این آزمون وضعیت بدی داشتند. به عبارتی نشان داده شد افرادی که به مدت کوتاهی در طول شب می خوابند نیز تا 21 درصد در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

مسئول این تحقیقات Elizabeth Cespedes از بخش تحقیقات کالیفرنیا گفت افزایش بازه ساعات خواب بعد از سال های کم خوابی نمی تواند راه چاره باشد.

محققین گفتند مهم است که توجه داشته باشیم در این تحقیق علت ارتباط بین دیابت تیپ 2 و مقدار خواب خانم ها در شب به دست نیامد و فقط مشاهده شد بین این فاکتورها ارتباطی وجود دارد اما مشخص نیست چرا تغییر در الگوی خواب می تواند منجر به دیابت شود.

Cespedes گفت تحقیقات قبلی نشان داد افرادی که خیلی کم یا خیلی زیاد می خوابند و درست غذا نمی خورند و کمتر ورزش می کنند بیشتر در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 قرار دارند. اما این که چه اتفاقی در این میان می افتد چیزی است که محققین را متعجب کرده است.

برای فهمیدن پاسخ این پرسش، محققین تقریبا 60000 خانم آمریکایی رو مورد بررسی قرار دادند. این خانم های پرستار بودند و بازه سنی آنان 55 و 83 سال بود. محققین تغییر الگوی خواب این افراد را از سال های 1986 تا 2000 مورد بررسی قرار دادند. آنها هر گونه ارتباط بین تغییر در الگوی خواب و موارد ابتلا به دیابت تیپ 2 در سال های 2000 تا 2012 را مورد بررسی قرار دادند. در این بازه زمانی تنها 3500 خانم به این بیماری مبتلا شدند.

بعد از تنظیمات آماری که در ارتباط با سایر فاکتورها مانند چاقی انجام شد، آنها دریافتند تنها اهمیت آماری به دست آمده در افزودن دو ساعت و یا زمانی بیش از دو ساعت به طول ساعت خواب شبانه بوده است. جمع بندی چنین بود خانم هایی که زمان خواب آنها دو ساعت و یا بیش از دو ساعت افزایش می یابد، 15 درصد بیشتر در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 قرار دارند.

بر اساس گفته Cespedes این احتمال وجود دارد که ابتلا به دیابت خواب را مختل می کند اما این احتمالا فاکتور مهمی در این گروه از خانم ها نیست، زیرا در این گروه سنی تعدادی زیادی افراد دیابتی که هنوز تشخیص دیابت در مورد آنها در دست نیست، وجود دارند.

Cespedes گفت برخی دانشمندان می گویند خواب زیاد یکی از نشانه های اختلال در خواب، افسردگی و یا بیماری است و به نظر می رسد تنها خواب زیاد فاکتور خطر برای دیابت محسوب نمی شود. اما محققین سعی داشتند چنین رابطه ای را اثبات کنند و هنوز نیز می گویند افزایش زمان خوابیدن ریسک دیابت را افزایش می دهد.

به همین دلیل مشخص نیست که آیا تغییر در الگوی خواب می تواند از دیابت پیشگیری کند. اما Cespedes افزود در مطالعاتی که بر روی کودکان و افراد بالغ صورت گرفته است، به دنبال پاسخی برای این پرسش هستند.

اما در مورد مردان چطور؟Cespedes  گفت برخی محققین عنوان کردند که افراط در خواب در زنان و در مردان اثرات متفاوتی را به دنبال دارد. اما تحقیقی مشابه همین در مردان انجام شده و نتایج مشابهی را نشان داده است.

Jane Ferrie محقق ارشد دانشگاه بریستول در انگلستان که خود نیز بر روی تحقیقی مشابه کار می کند گفت فرض بر این است افرادی که کم می خوابند پروسه قند خون بدن را به هم می ریزند. این احتمال وجود دارد کسانی که طولانی تر می خوابند نیز دچار آپنه خواب تشخیص داده نشده، باشند (در این تحقیق آپنه خواب تنها توسط پزشک تشخیص داده شد).

Ferrie گفت خانم هایی که بازه خواب آنها در شب دو ساعت یا بیشتر تغییر می کند باید این را حتما به پزشک بگویند.

این تحقیق در تاریخ 2 نوامبر در ژورنال Diabetologia منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/08/26
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه