کمبود خواب می تواند منجر به طیفی از مشکلات در سلامت افراد شود (از جمله سرما خوردن و یا اضافه وزن و افزایش ریسک ابتلا به بیمار های قلبی و دیابت).

برای بهینه سازی سلامت، 7 تا 9 ساعت خواب شبانه می تواند برای افراد بالغ مفید باشد. اما بیش از 60 درصد خانم ها کمتر از این مقدار استراحت می کنند.

شاید بی خوابی و یا وجود برخی شرایط که به توجه پزشکی نیاز دارد، در این میان دخالت داشته باشد. نگران کم خوابی های گذشته خود نباشید و سعی کنید از این لحظه به بعد خواب مناسبی داشته باشید. داشتن خواب مناسب به اندازه داشتن تغذیه سالم و انجام ورزش منظم از اهمیت برخوردار است.

برخی نکته ها که می تواند در داشتن خواب مناسب به شما کمک کند عبارت است از:

  • فضای خواب مناسبی برای خود ایجاد کنید: سعی کنید برای اوقات خواب خود اتاق خواب داشته باشید که دمای مناسبی نیز داشته باشد. در این فضا از داشتن تلویزیون، کامپیوتر و تلفن های هوشمند یا تبلت بپرهیزید.
  • در صورت لزوم چرت کوتاهی بزنید: می توانید در بعد از ظهر زمانی که در اوج خواب آلودگی هستید، چرت کوتاهی بزنید تا مکملی برای ساعات خواب از دست رفته شبانه باشد. اما این چرت زدن نباید در خواب شبانه شما بی نظمی ایجاد کند. در صورت نیاز می تواند 20 تا 30 دقیقه استراحت کوتاهی داشته باشید.
  • بعد از ظهر از مصرف کافئین بپرهیزید. کافئین می تواند حدود 12 ساعت در بدن باقی بماند.
  • ورزش منظمی داشته باشید: اما در طول سه ساعت قبل از وقت خواب ورزش نکنید. ورزش می تواند مانند محرکی کوتاه مدت عمل کند.
  • سعی کنید زمانبندی منظمی برای خواب خود داشته باشد، هر روز در ساعت معینی به رختخواب بروید.
تاریخ انتشار: 1395/05/28
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.health.harvard.edu

برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه