استفاده از بعضی دارو ها ممکن است سبب شود تا پوست شما به نور خورشید حساس تر شود و آفتاب سوختگی را تشدید کند که باعث درد شدید، پوسته پوسته شدن و ایجاد تاول بر روی پوست شما می شود و تحقیقات نشان داده است، افرادی که از برخی آنتی بیوتیک ها و دارو های ضد افسردگی استفاده می کنند بیشتر با این مشکل مواجه هستند.

دروانا:

به خوبی مشخص است که قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید پوست را در خطر قرار می دهد. اما این نکته نیز اهمیت دارد حین مصرف برخی داروها پوست خود را در برابر خورشید بیشتر محافظت کنیم.

داروهایی که حساسیت به نور را ایجاد می کنند می توانند آفتاب سوختگی را تشدید کنند. این امر سبب درد شدید، پوسته پوسته شدن پوست و ایجاد تاول می شود. افرادی که برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد افسردگی را استفاده می کنند بیشتر باید مراقب باشند.

حتی برخی داروهای غیرنسخه ای نیز می تواند حساسیت به نور را تشدید کند و بنابراین باید قبل از مصرف هر دارویی برچسب روی آن را به دقت بخوانید. بنیاد سرطان پوست هشدار می دهد که مسکن هایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند حساسیت به نور را ایجاد کند.

درجه واکنش پوستی بستگی به چند فاکتور دارد، برای مثال قدرت دارو و مقدار قرار گرفتن در معرض نور خورشید. واکنش های پوستی می تواند ظرف چند دقیقه تا 72 ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شود.

داروسازان معمولا به بیماران در مورد ریسک قرار گرفتن در معرض خورشید حین مصرف برخی داروها هشدار می دهند.

بیماران در حین مصرف آنتی بیوتیک ها در صورت بروز واکنش های پوستی باید فورا مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرند. اما بیمارانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند در صورت بروز واکنش های پوستی باید مصرف دارو را ادامه داده ولی پزشک خود را در این مورد ملاقات کنند.

علاوه بر این بیمارانی که از داروهای حساس کننده به نور استفاده می کنند باید از قرار گرفتن مستقیم در معرض آفتاب اجتناب کنند و مخصوصا از ساعت 10 صبح تا 3 عصر در معرض آفتاب قرار نگیرند. از لباس های محافظتی علیه خورشید، کلاه و عینک های آفتابی نیز استفاده کنند. این افراد هم چنین باید از ضدآفتاب هایی استفاده کنند که دارای اس پی اف حداقل 15 می باشد.

اگر شما دچار واکنش پوستی شدید باید از درمان های موضعی مانند کمپرس خنک، داروهای ضد خارش و شبه کورتیزون استفاده کنید تا درد و ناراحتی پوست را تسکین دهید و فورا با پزشک تماس بگیرید و حتی در صورت تشدید علائم به اورژانس مراجعه کنید.

.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه