طبق مطالعه ای جدید، افرادی با پوست روشن که به نور خورشید حساس هستند، برای پیشگیری از آفتاب سوختگی به چندین راه برای محافظت پوست در برابر خورشید نیاز دارند.

دروانا:

منتشر شده در 12 جولای 2018

احتمال آفتاب سوختگی در افرادی که تنها از کرم یا لوسیون ضد آفتاب استفاده می کنند بیشتر از افرادی است که علاوه بر کرم کلاه می گذارند، لباس مناسب می پوشند و در سایه حرکت می کنند.

کاسی موریس از موسسه ملی سرطان در Bethesda، مریلند اظهار می دارد که برای پیشگیری از سرطان پوست، باید بدانیم اقدامات محافظت از پوست در برابر خورشید چگونه با آفتاب سوختگی مرتبط است.

سرطان پوست میلیون ها نفر را در آمریکا درگیر کرده که سالانه هزینه بسیاری برای سرطان پوست ملانوم و غیر ملانوم صرف می گردد. در حدود 1 نفر از هر 5 نفر در دوره ای از زندگی خود به نوعی از سرطان پوست دچار می گردد و در سال 2018، 100000 آمریکایی به ملانوم بدخیم مبتلا خواهند شد.

در بیشتر موارد علت التب به سرطان های پوست قرار گیری بیش از حد در معرض پرتو فرابنفش است که با در نظر داشتن اقدامات لازم برای محافظت از پوست در برابر خورشید، قابل پیشگیری است.

موریس و همکارانش داده های حاصل از نظرسنجی سلامت ملی 2015 را مورد بررسی قرار دادند. در این نظر سنجی از شرکت کنندگان پرسیده می شود در صورتی که بعد از چند ماه که در معرض نور خورشید نبوده اند، یک ساعت در معرض آن قرار بگیرند چه اتفاقی برای پوست آن ها می افتد. افرادی که این پاسخ ها را ارائه دادند به نور خورشید حساس هستند: دچار آفتاب سوختگی شدید با تاول می شوند، آفتاب سوختگی متوسط همراه با پوسته پوسته شدن دارند و یا آفتاب سوختگی خفیف به همراه اندکی تیره شدن پوست بروز می کند. افرادی که این گونه پاسخ می دهند حساسیت به نور خورشید ندارند: تیره شدن پوست بدون آفتاب سوختگی و یا تغییری در پوست حاصل نمی شود.

در این نظر سنجی همچنین از شرکت کنندگان پرسیده شد که در سال گذشته چند بار دچار آفتاب سوختگی شده اند و در روزهای گرم و آفتابی تا چه حد از محافظت کننده ها در برابر نور خورشید استفاده می کنند؟ این اقدامات می تواند شامل استفاده از کرم یا لوسیون ضد آفتاب، حرکت در سایه، گذاشتن کلاه لبه بلند، پوشیدن بلوز آستین بلند و شلوار بلند باشند.

در میان افراد حساس به نور خورشید، احتمال آفتاب سوختگی در آن هایی که تنها از ضد آفتاب استفاده می کردند بسیار بالا بود. افراد حساسی که احتمال آفتاب سوختگی در آن ها پایین بود، از ضد آفتاب استفاده نمی کردند اما بیشتر در سایه راه می رفتند، کلاه می گذاشتند و لباس مناسب می پوشیدند.

موریس بیان می کند یک یافته مهم و تعجب برانگیز این بود که افرادی که به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده می کنند در حالی که به اقدامات دیگر محافظت پوست در برابر خورشید توجهی ندارند، احتمال بروز آفتاب سوختگی در آن ها بسیار بالا است. در صورت استفاده مناسب از ضد آفتاب، این ترکیب می تواند پرتوهای فرابنفش خورشید را مهار نماید. اما در واقعیت افراد از ضد آفتاب کافی که برای پیشگیبری از آفتاب سوختگی مورد نیاز است، استفاده نمی کنند. آن ها همچنین ممکن است بیش از حد زمانی که ایمن است در معرض خورشید قرار گیرند.

این مطالعه توصیه هایی را ارائه می دهد:

  • ضد آفتاب نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.
  • زمان قرارگیری در معرض نور خورشید خصوصا از 10 صبح تا 2 بعداز ظهر را کمتر کنید.
  • از ضد آفتاب با اس پی اف بالای 15 استفاده کنید.
  • ضد آفتاب را هر دو ساعت تجدید کنید.
  • لباس مناسب بپوشید.

"در نظر داشته باشید که راه رفتن در سایه یک راه مهم در محافظت در برابر نور خورشید است که بدون صرف هزینه می توانید آن را انجام دهید و طبیعتا راه رفتن در سایه حالت بهتری در مقایسه با راه رفتن در برابر خورشید خواهد بود. ما به ایجاد فضاهای سایه بیشتری در پارک ها و مدرسه ها نیاز داریم. ما نمی توانیم نوع پوست یا سابقه خانوادگی خود را تغییر دهیم اما می توانیم بر روی پیشگیری از آفتاب سوختگی خود و کودکان مان که اثر منفی بر روی ژنتیک خواهد داشت، متمرکز باشیم." آلن گلر از هاروارد T.H. مدرسه بهداشت عمومی چان در بوستون.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه