در تحقیق جدید انجام شده به سن مطلوب برای شروع ماموگرافی در خانم ها به منظور کاهش مرگ ناشی از سرطان سینه پرداخته شده است. به نظر می رسد انجام ماموگرافی سالانه از سن 40 تا 84 سالگی می تواند مفید باشد اما این نظریه مخالفانی نیز دارد.

دروانا:

ماموگرافی چند وقت یک بار باید انجام شود؟ دستورالعمل ها توصیه های متفاوتی دارند اما تحقیق جدیدی که انجام شده توصیه می کند انجام سالانه ماموگرافی از سن 40 تا 84 سالگی می تواند بسیار موثر باشد.

سرپرست این تحقیقات R. Edward Hendrick متخصص رادیولوژی در دانشگاه کلورادو عنوان داشت غربالگری سالانه که از سن چهل سالگی آغاز می شود بهترین استراتژی برای جلوگیری از مرگ ناشی از سرطان سینه می باشد.

در آمریکا بیش از 40600 خانم در سال جاری جان خود را به دلیل سرطان سینه از دست خواهند داد. این آمار از سوی انجمن سرطان آمریکا مطرح شده است. هم چنین 252700 مورد جدید از ابتلا به سرطان سینه تهاجمی در سال جاری تشخیص داده خواهد شد.

هندریک و همکارانش از مدل سازی کامپیوتری استفاده کردند تا سه توصیه در مورد انجام ماموگرافی را ارزیابی کنند: غربالگری سالانه از 40 تا 84 سالگی، غربالگری سالانه از 45 تا 54 سالگی، سپس از 55 تا 79 سالگی هر دو سال یک بار یا هر دو سال یک بار از 50 تا 74 سالگی.

هندریک عنوان داشت ما می دانیم غربالگری ماموگرافی می توانند زندگی ها را نجات دهد. اما چیزی که چندان روشن نیست این است که با استفاده از غربالگری ماموگرافی و درمان مناسب می توان از چه تعداد مرگ ناشی از سرطان سینه جلوگیری کرد.

محققین برآورد کرده اند اگر خانم های آمریکایی که در سال 1960 متولد شده اند یکی از این سه استراتژی را سالانه دنبال کنند چه تعداد زندگی حفظ می شود.

مرگ ناشی از سرطان سینه با غربالگری سالانه از سن 40 تا 84 سالگی به طور میانگین تا 40 درصد کاهش یافته است.

با انجام غربالگری سرطان سینه تا سن 79 سالگی نرخ مرگ ناشی از سرطان سینه تا 31 درصد کاهش می باید. انجام ماموگرافی از سن 50 تا 74 سالگی هر دو سال یک بار با افت 23 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه همراه است. توصیه اخیر توسط سازمان خدمات پیشگیرانه آمریکا است.

محققین دریافتند تعداد زندگی هایی که از سرطان سینه نجات می یابد با غربالگری سالانه از سن 40 تا 84 سالگی حدود 29400 مورد می باشد و در مورد دو توصیه دیگر این آمار به ترتیب 22800 و 17200 می باشد.

هندریک عنوان داشت در حال حاضر تنها نیمی از خانم های بالای 40 سال غربالگری ماموگرافی را حداقل یک بار در طول دو سال انجام می دهند و انتظار می رود یک نفر از هر هشت نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه دچار شود.

تحقیق انجام شده با محدودیت هایی نیز رو به رو بود. برای مثال هزینه ها، دستگاه ها و تعداد پرسنلی که می توانند تعداد بالای بیماران را کنترل کنند و این که آیا هزینه های بیشتری می تواند در جای دیگر به نحو بهتری مصرف شود، مورد بررسی قرار نگرفت.

رهبر این تحقیقات دکتر Elizabeth Kagan Arleo استادیار رادیولوژی در مرکز پزشکی Weill Cornell در نیویورک عنوان کرد این پرسش های مهم فراتر از حوزه تحقیقاتی ما بود. البته نتایج مثبت کاذب که به انجام غربالگری های غیر ضروری می انجامد به عنوان یک نگرانی باقی مانده است.

بعلاوه خطر دومی که وجود دارد این است که از خانمی که به سرطان سینه مبتلا نیست بخواهیم تا بیوپسی انجام دهد. اما ریسک این اتفاق اندک است و ممکن است در مورد هر خانم یک بار در هر 150 سال اتفاق بیفتد.

خطرات دیگر ماموگرافی عبارت است از نادیده گرفتن سرطان سینه و یا ایجاد سرطان سینه ناشی از تابش ماموگرافی. اما باید توجه داشت احتمال بروز این مشکلات اندک است.

بر اساس توضیحات هندریک اگر خانمی بخواهد برای پیشگیری از مرگ ناشی از سرطان سینه تلاش کند بنابراین باید غربالگری سرطان سینه (ماموگرافی) را در سن 40 سالگی آغاز کند و این غربالگری را سالانه انجام دهد.

البته همه متخصصین با این گفته موافق نیستند. دکتر Brawley عضو انجمن سرطان آمریکا از توصیه های این انجمن مبنی بر انجام غربالگری پشتیبانی می کند و بهتر است غربالگری از سن 45 سالگی آغاز شود و هر دو سال یک بار تا 55 سالگی ادامه پیدا کند. بهتر است شروع غربالگری از سن 45 سالگی باشد مگر آن که به دلایلی انجام غربالگری در 40 سالگی ترجیح داده شود. برای یک خانم چهل ساله متوسط ریسک در طول 5 یا 10 سال آینده بسیار اندک است.

ایشان افزودند ماموگرافی ابزار مهمی است اما شانس داشتن نتایج مثبت کاذب نیز نسبتا بالاست. هم چنین عنوان کردند بسیار مهم است که آزمایشات بهتری برای پیشگیری از سرطان سینه ایجاد شود. ماموگرافی تست مطلوبی برای خانم های زیر 50 سال محسوب نمی شود.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 21 آگوست در ژورنال Cancer منتشر گردید.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه