ماموگرافی اساس غربالگری سرطان پستان را تشکیل می دهد اما تغییراتی در ماموگرافی می تواند به بهبود تشخیص در برخی خانم ها کمک کند. ماموگرافی کامل ترین تست نیست اما در حال حاضر برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان یکی از بهترین روش ها می باشد، به همین دلیل است که به عنوان سنگ بنای تشخیص سرطان پستان باقی مانده است.

ماموگرافی های معمولی تصویری از پستان را با استفاده از اشعه ایکس روی فیلم ایجاد می کنند، به نحوی که رادیولوژیست می تواند تغییراتی که ممکن است سرطانی باشد را بررسی کند. اما تغییرات جدید روی ماموگرافی می تواند تشخیص سرطان پستان را تقویت کند.

ماموگرافی های دیجیتالی نیز تصاویری را با اشعه ایکس ایجاد می کنند، اما تصاویر به جای این که روی فیلم ذخیره شود در کامپیوتر ذخیره می شود. رادیولوژیست می تواند تصاویر را دستکاری کرده (بزرگنمایی آن را تغییر دهد) تا بتواند به طور واضح تری آن را ببیند. ماموگرافی دیجیتال نیز به لحاظ تشخیص تعداد سرطان همانند ماموگرافی های معمولی است اما نرخ تشخیص با استفاده ماموگرافی دیجیتال در خانم هایی با پستان متراکم بهتر است. ماموگرافی های دیجیتال نرخ انجام تست های پیگیری را کاهش می دهند به این ترتیب فرد کمتر در معرض تابش قرار می گیرد.

ماموگرافی های سه بعدی با استفاده از چندین اشعه ایکس که بر روی پستان تابیده می شود از چند زاویه مختلف تصاویری را ایجاد می کنند. تحقیقات نشان داده است که این ماموگرافی ها نرخ انجام تست های بیشتر را کاهش داده و نرخ تشخیص سرطان در آن ها کمی بیشتر است. البته این روش نیز محدودیت هایی دارد. از جمله این که همه مراکز پزشکی چنین ماموگرافی را انجام نمی دهند و این که در این روش خانم در معرض تابش بیشتری قرار دارد.

سایر گزینه های موجود برای تشخیص سرطان پستان:

برای خانم هایی که در خطر بالایی برای ابتلا به سرطان پستان قرار دارند، ابزار مهم دیگری که می تواند مورد استفاده قرار گیرد انجام ام آر آی با کنتراست تقویت شده است. در این تست ترکیبی کنتراست از طریق خون تزریق می شود و وارد پستان می گردد به این ترتیب نواحی مشکوک مشخص تر می شود. این روش در جمعیتی که در خطر بالایی قرار دارند بسیار حساس تر از ماموگرافی است.

در آمریکا انجام این روش برای خانم هایی توصیه می شود که 20 تا 25 درصد در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. این افراد شامل خانم هایی هستند که سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان دارند و یا افرادی که به دلیل بیماری هوچکین تحت درمان قرار دارند.

انجام ام آر آی با کنتراست بالا در تشخیص سرطان پستان بسیار حساس می باشد اما افزایش حساسیت می تواند نرخ بروز نتایج مثبت کاذب را افزایش دهد. به این ترتیب روی تصویر چیزی وجود دارد که می تواند سرطانی باشد اما در واقع چنین نیست. نتایج مثبت کاذب منجر به انجام بیوپسی های غیر ضروری و ایجاد نگرانی زیاد در فرد می شود. اگر شما در خطر بالایی قرار دارید (برای مثال سابقه خانوادگی و یا وجود جهش ژنتیکی) انجام این تست با وجود مشکلاتی که دارد می تواند ارزشمند باشد.

ریسک فردی شما برای ابتلا به سرطان پستان و هم چنین اولویت شخصی تان در تصمیم گیری این که چه روشی را برای غربالگری انتخاب کنید بسیار اهمیت دارد. این که چه تستی را انجام دهید بستگی به فاکتورهای خطر شما دارد (برای مثال وجود سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری). این ها مسائلی است که شما می توانید در مورد آن با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

تعداد اندکی تکنولوژی هایی با حساسیت بالا به منظور غربالگری سرطان پستان در حال توسعه است. یکی از آن ها تصویر برداری گاما مخصوص پستان می باشد (به آن تصویر برداری مولکولی پستان نیز گفته می شود)، در این روش از ردیاب رادیواکتیو به منظور جستجو در بافت های سرطانی استفاده می شود. اما به هر حال تا به امروز ماموگرافی روشی بسیار ارزشمند بوده است که به طور گسترده ای نیز مورد استفاده قرار دارد.

برگرفته از: وبسایت http://www.health.harvard.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه