یافته های جدید نشان می دهد اگر ماموگرافی تکنیک ارزشمندی به منظور تشخیص سرطان سینه می باشد اما درصد هشدارهای کاذب در آن نیز بالاست.

به دلیل وجود برخی علائم خاص و یا برخی یافته های مشکوک ماموگرافی های تشخیصی انجام می شود. به گفته رهبر این تحقیقات برایان اسپریگ این نوع از ماموگرافی ها مشابه ماموگرافی های غربالگری نیستند.

یافته های جدید نشان می دهد در سال 2007 تا 2013 نرخ تشخیص سرطان پستان از هر هزار ماموگرافی تشخیصی 35 مورد بوده است. در حالی که این آمار در سال 2005، 25 مورد در هر 1000 ماموگرافی بوده است.

اسپریگ متخصص جراح در دانشگاه پزشکی ورمونت عنوان کرد این افزایش نرخ تشخیص به دلیل فن آوری بالای دیجیتال می باشد که امکان شناسایی ضایعات کوچک را فراهم آورده است.

او برآورد کرد حدود 99 درصد ماموگرافی ها در حال حاضر به صورت دیجیتال انجام می شود.

اما او افزود این نگران کننده است که نرخ خانم هایی که برای ارزیابی بیوپسی بافت مشکوک به سرطان سینه برمی گردند، بالای 12 درصد می باشد.

او گفت وقتی انجام بیوپسی توصیه می شود احتمال سرطانی بودن کمتر است. به عبارتی اضطراب و ناراحتی از بیوپسی می تواند غیر ضروری باشد.

اما دکتر Debra Monticciolo مسئول انجمن رادیولوژی تصویر برداری پستان کالج آمریکا عنوان کرد افزایش نرخ بیوپسی مشکل ساز نمی باشد.

او که خود متخصص رادیولوژی در دانشگاه Texas A&M می باشد، توضیح داد بهبود تشخیص سرطان سینه در این جا یافته مهمی محسوب می شود. او افزود با توجه به بهبود قابل توجه در نرخ تشخیص سرطان سینه، افزایش تعداد بیوپسی ها غیر منطقی به نظر نمی رسد.

اسپریگ و همکارانش اطلاعات حاصل از شش مرکز را به کمک Breast Cancer Surveillance Consortium به دست آوردند و موسسه ملی سرطان پستان در این امر سرمایه گذاری کرده بود.

محققین نتایج حاصل از بیش از 400000 ماموگرافی را بررسی کرده و داده های به دست آمده از بیش از 400 رادیولوژیست و 92 مرکز رادیولوژی را مورد بازبینی قرار دادند. بنا به گفته اسپریگ این نمونه معرف کل آمریکا می باشد.

این تست ها بر روی بیش از 265000 خانم انجام شده بود.

محققین دریافتند 27.5 درصد خانم هایی که بیوپسی انجام داده بودند در واقع سرطان سینه داشتند و این آمار در مقایسه با 31.5 درصد در سال 2005 بود.

هدف این تحقیق تعیین چگونگی بهبود نرخ نتایج مثبت کاذب نبود و فقط بررسی آماری انجام گرفت.

محققین یافته ها را مقایسه کرده تا بتوانند معیارها و یا استانداردهایی را ایجاد کنند. آن ها  دریافتند حدود 90 درصد رادیولوژیست ها حتی بهتر از معیارهای مربوط به تشخیص سرطان سینه عمل می کردند. اما تنها حدود 65 درصد بر اساس احتمال تشخیصی مثبت به صورت استاندارد عمل کردند.

این گزارش در بیست و هشتم فوریه در ژرونال رادیولوژی منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1396/01/21
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه