یافته های جدید به دست آمده از تحقیق دانمارکی نشان داد ماموگرافی که اغلب برای تشخیص تومورهای کوچک پستانی به کار می رود ممکن است خطرناک بوده و سبب دریافت درمان های غیرضروری در خانم ها شود.

بر اساس گزارش محققین، در یک مورد از هر سه خانمی که در سنین 50 و 69 سالگی قرار دارند و تشخیص سرطان پستان در آن ها داده می شود در معرض هیچ گونه خطر فوری قرار ندارند.

همزمان نشان داده شد در این تحقیق ماموگرافی تعداد سرطان های پستان پیشرفته مشخص شده در خانم ها را کاهش نداد.

دکتر کارستن جول یورگنسن مسئول تحقیقات مرکز Nordic Cochrane در کپنهاگ عنوان کرد این بدان معناست که غربالگری سرطان پستان بعید است که بقای ناشی از سرطان پستان را تقویت کرده و یا استفاده از جراحی تهاجمی را کاهش دهد. هم چنین به این معناست که غربالگری سرطان پستان منجر به تشخیص و درمان های غیر ضروری می گردد.

دکتر Otis Brawley مسئول انجمن سرطان آمریکا عنوان کرد این تحقیق نشان می دهد احتمال تشخیص اشتباه سرطان پستان یک احتمال واقعی است. اما غربالگری برای این بیماری هم چنان سبب نجات زندگی می شود.

پزشکان تشخیص سرطان های بی خطر را  overdiagnosisمی نامند. خانم هایی که تشخیص overdiagnosis در مورد آن ها داده می شود بی دلیل وحشت زده می شوند و تحت درمان هایی مانند جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی قرار می گیرند که در نهایت بی فایده است و به طور بالقوه می تواند خطرناک باشد.

بر اساس گفته یورگنسن این نتایج سبب می شود به ارزش انجام ماموگرافی های منظم شک کرد. اخیرا در آمریکا توصیه می شود خانم های 50 سال به بالا تحت غربالگری های سالانه قرار گیرند.

او ادامه داد غربالگری سرطان پستان لزوما امیدوارکننده نمی باشد. همه خانم ها باید در نظر داشته باشند که آیا دستور غربالگری سرطان پستان برای آن ها درست می باشد یا خیر.

این تحقیق جدید در تاریخ 9 ژانویه در سالنامه طب داخلی منتشر شده است.

دکتر براولی از انجمن سرطان آمریکا موافق بود که overdiagnosis یک نگرانی جدی می باشد. اما رژیم های فعلی هم چنان موثر است و خانم ها باید مادامی که پزشک تست های ژنتیکی را انجام می دهد به انجام ماموگرافی ادامه دهند.

او ادامه داد در حالی که ما تلاش می کنیم تا تعریف بهتری از ماموگرافی را ارئه دهیم این یافته ها بدان معنا نیست که خانم ها دریافت غربالگری را متوقف کنند. این بدان معنی نیست که خانم ها باید روند درمان خود را متوقف کنند. این بدان معناست که ما نیاز داریم تا تست های غربالگری بهتر و درمان های بهتری را بیابیم.

یورگنسن و همکارانش داده های حاصل از دو مرکز ثبت سرطان را در دانمارک مورد بررسی قرار دادند و اثربخشی غربالگری های سرطان پستان را ارزیابی کردند. آن ها سوابق پزشکی همه خانم های دانمارکی که تشخیص سرطان پستان تهاجمی در سال های 1980 و 2010 در آن ها داده شده بود را مورد بررسی قرار دادند.

در مناطق مختلف دانمارک غربالگری های منظمی در دوره های زمانی مختلف برای تشخیص سرطان پستان اتخاذ شده بود. محققین شیوع تومورهای پیشرفته را در خانم های 50 تا 84 ساله را در نواحی مورد نظر قرار دادند که غربالگری های منظم سرطان پستان در آن ها انجام می شود و یافته ها را با مناطقی مقایسه کردند که این غربالگری های منظم در آن انجام نمی شد.

آن ها هم چنین تشخیص تومورهای غیرپیشرفته کوچک را در بین خانم هایی با گروه سنی 35 تا 49، 50 تا 69 و 70 تا 84 مقایسه کردند.

محققین جمع بندی کردند که تقریبا 15 تا نزدیک به 39 درصد موارد ابتلا به سرطان پستان overdiagnose بوده است.

یورگنسن اشاره کرد دستورالعمل ها به سمتی پیش می رود که غربالگری سرطان پستان را با دفعات  کمتری توصیه می کند.

او عنوان کرد انجمن سرطان آمریکا در حال حاضر فراوانی کمتری را برای غربالگری سرطان پستان توصیه می کند. تحقیق ما نیز از این توسعه حمایت می کند و هم چنان تحقیقات ادامه خواهد داشت. گروه مستقلی از متخصصین در سوئیس و فرانسه عنوان می کنند که ما غربالگری برای سرطان پستان را متوقف کرده ایم زیرا در منافع آن هنوز شک داریم این در حالی است که ضررهای آن بسیار قطعی و جدی است.

در حالی که این تحقیق نشان داد overdiagnosis یک واقعیت انکارناپذیر است اما براولی متذکر شد تعدادی از کارآزمایی های بالینی نشان می دهد که غربالگری به تشخیص سرطان پستان کشنده کمک می کند. او ادامه داد، بله این تحقیق به ما می گوید ممکن است تشخیصی در مورد شما صورت بگیرد که شما را وادار به دریافت درمانی غیر ضروری کند. اما ما باید بگوییم اگرچه تحقیقات نشان می دهد ما خانم هایی را درمان کرده ایم که به درمان نیاز نداشته اند اما به وضوح کسانی را درمان کرده ایم که به درمان نیاز داشته اند. بنابراین ما توانسته ایم خیلی از زندگی ها را نجات دهیم.

براولی توضیح داد خانم ها هم چنان از تکنیک های مبتنی بر ژنتیک در پیش بینی تومورهای خطرناک نفع می برند. در سال 2017 ما در واقع بر اساس این تعاریف ژنومیک باید برنامه های درمانی سرطان پستان را بازنگری کنیم. من پیش بینی می کنم ظرف 10 سال آینده ما گروهی از خانم ها را خواهیم داشت که تشخیص سرطان پستان در آن ها داده می شود اما به آن ها گفته می شود به لحاظ ژنتیکی فکر می کنیم بیماری چندان وخیم نمی باشد بنابراین کمی صبر می کنیم و فورا به سراغ شروع درمان نمی رویم.

تاریخ انتشار: 1395/11/06
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه