تحقیقات درباره ماموگرافی برای خانم های دارای اضافه وزن حاصل بررسی در کشور سوئد است، نتیجه آن بود که خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند بهتر است در زمان های کوتاه تری غربالگری سرطان سینه را انجام دهند زیرا به نظر می رسد، افراد دارای اضافه وزن و تاخیر در زمان تشخیص تومورها، ارتباطی وجود دارد.

دروانا:

خانم هایی دارای اضافه وزن به انجام ماموگرافی بیشتری نیاز دارند.

محققین سوئدی عنوان کردند که برای خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند بهتر است غربالگری بیشتری برای بررسی سرطان سینه (سرطان پستان) انجام شود.

و اما دلیل این امر چه می باشد؟ داده ها نشان می دهد تشخیص تومور در خانم های دارای اضافه وزن هستند ممکن است بسیار دیر انجام شود، در برخی موارد ممکن است بیماری به حدی دیر تشخیص داده شود که بزرگی تومور به بیش از دو سانتی متر رسیده باشد. این آمار در مقایسه با خانم های لاغر به دست آمده است.

خانم های دارای اضافه وزن در مقایسه با خانم هایی دارای وزن نرمال، پیش آگهی وخیم تری به هنگام تشخیص سرطان سینه دارند.

دکتر فردریک استرند متخصص رادیولوژیست در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا اظهار داشت به نظر می رسد خانم های دارای اضافه وزن در مقایسه با خانم های دارای وزن نرمال باید در بازه های زمانی کوتاه تری غربالگری خود را انجام دهند. اما باید یادآور شد که این تحقیق به گونه ای طراحی نشده که فواصل بین ماموگرافی برای خانم های دارای اضافه وزن را ارائه دهد.

در این تحقیق بیش از 2000 خانم از کشور سوئد حضور داشتند. بازه سنی آن ها بین 55 تا 74 سال بود. تشخیص سرطان سینه وخیم (تهاجمی) در مورد همه آن ها در سال های 2001 تا 2008 انجام شده بود و میانگین شاخص توده بدن آن ها 25،6 بود. شاخص توده بدن در افراد، میزان چربی بر اساس قد و وزن آن ها محاسبه می کند.

به طور کلی شاخص توده بین 18.5 و 24.9 نرمال در نظر گرفته می شود. اما شاخص توده 25 تا 29.9 نشان می دهد فرد دارای اضافه وزن است و شاخص توده بالای 30 نشان دهنده چاقی است.

در مورد خانمی با قد 168 و شاخص توده نرمال، وزن می تواند بین 54 تا 68 کیلوگرم باشد. در مورد خانمی با همین قد، وزن 70 تا 81 کیلوگرم دارای اضافه وزن است. هم چنین خانمی با همین قد و بازه وزنی حدود 85 کیلوگرم چاق در نظر گرفته می شود.

محققین به دنبال آن بودند چه فاکتورهایی سبب می شود که در کشوری مانند سوئد که دسترسی به غربالگری های سرطان سینه برای همه افراد میسر است، تشخیص سرطان در خانم های چاق زمانی انجام شود که تومور در آن ها بسیار بزرگ شده است. در این تحقیق بازه های بین غربالگری ها دو سال یکبار بود. بنا به گفته محققین در کشور آمریکا این بازه معمولا حدود 12 ماه است.

محققین دریافتند شاخص توده بالای 25 و داشتن بافت متراکم در سینه ممکن است شانس تشخیص تومور را در طول غربالگری ها به تاخیر اندازد. در این تحقیق تنها ارتباط بین شاخص توده بدن با داشتن توموری بزرگ مشاهده شد.

خانم هایی با شاخص توده بدن بالای 25 در مقایسه با خانم های لاغر پیش آگهی ضعیفی داشتند. دکتر استرند هم چنین اظهار داشت پیش آگهی سرطان سینه وخیم در این تحقیق به عود، انتشار و یا مرگ ناشی از سرطان اشاره داشت.

بنا به گفته دکتر استرند داده های این تحقیق ممکن است در جمعیت آمریکا بسیار قوی تر باشد زیرا آمریکایی ها در مقایسه با سوئدی ها بیشتر دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

دکتر لوری مارگلیس مسئول تصویربرداری پستان در سیستم سلامت Mount Sinai در نیویورک عنوان داشت این تحقیق شواهدی را ارائه می دهد که می تواند به سردرگمی ها در زمان انجام ماموگرافی پایان دهد. به نظر می رسد خانم ها باید غربالگری برای سرطان سینه یا سرطان پستان را به طور سالانه انجام دهند.

هر دو متخصص مطرح کردند این تحقیقات درباره  ماموگرافی برای خانم های دارای اضافه وزن باید تکرار شود. مارگلیس هم چنین افزود مشتاق است که این تحقیق در بین جمعیت آمریکا نیز انجام گیرد.

استرند یافته های حاصل از این تحقیق را در تاریخ 29 نوامبر در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی در شیکاگو ارائه داد. باید یادآور شد یافته های ارائه شده در این نشست ها تا قبل از انتشار در ژورنالی کارشناسی شده به عنوان مقدمات تحقیقات در نظر گرفته می شوند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه