یافته های جدید نشان می دهد ضربه روانی پس از دریافت نتیجه مثبت کاذب در ماموگرافی سبب می شود خیلی از خانم ها در انجام ماموگرافی بعدی تعلل کرده و یا از انجام آن فرار کنند.

نتیجه مثبت کاذب به این معناست که انحرافی روی ماموگرافی منجر به دست آمدن نتیجه احتمال سرطان گردیده است. اما بعد از انجام چندین تست مانند بیوپسی و یا تصویربرداری مشخص می شود که سرطانی نبوده و ضایعه ای خوش خیم است.

در این میان بیماران ممکن است دچار پریشانی شده و تصمیم بگیرند تا انجام ماموگرافی بعدی را به تاخیر بیندازند و یا از انجام آن فرار می کنند.

به گفته متخصصین این یک اشتباه کشنده است زیرا تشخیص به موقع تومورها می تواند به نجات جان افراد کمک کند.

دکتر Stefanie Zalasin متخصص تصویربرداری از پستان که نتایج جدید را بازبینی می کرد عنوان کرد متاسفانه در مورد خانم های بالای 50 سال که انجام ماموگرافی منظم را کنار می گذارند 30 درصد موارد ابتلا به سرطان سینه را تشکیل می دهند.

او که خود در بیمارستان وست چستر شمالی در Mount Kisco فعالیت دارد ادامه داد با اطمینان دادن به بیمار در مورد این که اکثر قریب به اتفاق خیلی از ماموگرافی ها و حتی بیوپسی ها نرمال است می توان اضطراب اولیه آن ها را کاهش دهد.

ان تحقیق به سرپرستی فرس دابوس مدیر تحقیقات عواقب بیمار محور در بیمارستان عمومی لوتری در پارک ریج انجام شد.

تیم او داده های مربوط به بیش از 741000 غربالگری سرطان سینه را که بر روی حدود 262000 خانم از منطقه شیکاگو انجام شده بود را مورد بررسی قرار دادند. آن ها دریافتند کمی بیش از 12 درصد ماموگرافی ها به نتایج مثبت کاذب می انجامد.

اما در حالی که 22 درصد خانم هایی که نتیجه منفی را در اثر انجام ماموگرافی دریافت می کردند حداقل یک ماموگرافی دیگر نیز از آن ها در پایگاه داده ها وجود داشت، حال آن که این آمار در خانم هایی  که نتیجه مثبت کاذب دریافت کرده بودند 15 درصد بود.

در بین خانم هایی که بیش از یک ماموگرافی در این پایگاه داده ها داشتند آن هایی که نتیجه منفی در اثر اولین ماموگرافی دریافت می کردند 36 درصد بیشتر احتمال داشت تا غربالگری دیگری را ظرف سه سال بعدی انجام دهند و این در مقایسه با خانم هایی بود که نتیجه مثبت کاذب را در اولین ماموگرافی دریافت کرده بودند.

این تیم تحقیقاتی هم چنین نشان داد متوسط تاخیر در انجام غربالگری دوم برای آن هایی که نتیجه مثبت کاذب را در اولین ماموگرافی دریافت کرده بودند 13 ماه بود.

تاخیر و یا عدم انجام منظم ماموگرافی ها می تواند تاثیر مهمی بر سلامت یک خانم به دنبال داشته باشد. محققین دریافتند ریسک تشخیص سرطان سینه که در مرحله آخر قرار دارد در طول چهار سال بعدی در بین خانم هایی که نتیجه مثبت کاذب دریافت کرده اند 0.4 درصد و برای خانم هایی که نتیجه منفی واقعی دریافت کرده اند 0.3 درصد است. بر اساس گفته محققین این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار است.

این تحقیق در تاریخ نهم فوریه در ژورنال Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شد.

دابوس در اخبار جدید عنوان کرد این یافته ها نشان می دهد ما باید خانم هایی که نتیجه مثبت کاذب داشته اند را تشویق کنیم تا نسبت به انجام غربالگری های روتین پایبند باشند زیرا نشان داده شده است غربالگری سرطان سینه به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه می انجامد.

Zalasin نیز موافق بود. او عنوان کرد تحقیق قبلی نشان داد خانم هایی که ماموگرافی هایی با نتیجه مثبت کاذب داشته اند در واقع بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده قرار دارند. به همین دلیل مهم است که خانم ها غربالگری های سالانه را ادامه دهند حتی اگر در گذشته تجربه داشتن نتیجه مثبت کاذب در ماموگرافی را داشته باشند.

دکتر کاویتا پاتل متخصص در تصویربرداری پستان و در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک تاکید کرد بیشتر یافته های حاصل از ماموگرافی ها در نهایت به موارد خوش خیم ختم می شود.

بر اساس تحقیق قبلی پاتل عنوان کرد در بین هر 1000 خانمی که ماموگرافی انجام می دهند، حدود 100 نفر به دلیل مشاهده شدن چیزی در اسکن ناچارند تا تصویربرداری های بیشتری انجام دهند.

حدود 61 نفر از این 100 خانم در اثر تصویربرداری های بیشتر در می یابند که مشکلی وجود ندارد. 19 نفر از خانم ها بیوپسی انجام خواهند داد و تشخیص سرطان پستان تنها در مورد پنج نفر داده می شود. او افزود و زمانی که سرطان پستان مشخص شود میزان علاج نسبتا بالاست.

تاریخ انتشار: 1395/12/03
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه