داروی Amjevita (adalimumab-atto)، دارویی بیوژنریک است که شبیه به داروی معروف ضد التهابی Humira می باشد، این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی سازمان FDA، این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید متوسط تا شدید، آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت انکیلوزان (نوعی آرتریت که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد)، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، پسوریازیس پلاک و آرتریت ایدیوپاتیک جوانان مورد تایید قرار گرفته است.  

داروهای بیولوژیک عموما از ارگانیسم های زنده مشتق می شوند و می توانند از منابع متعددی از جمله انسان، حیوان، میکروارگانیسم ها و یا مخمر به دست آیند.

وقتی سازنده نشان دهد یک محصول دارویی ایجاد شده شباهت زیادی به داروی بیولوژیکی دارد که در حال حاضر در بازار وجود دارد، به آن دارو فرآورده بیوژنریک گفته می شود. بر اساس گفته FDA، تولید کننده این فرآورده دارویی باید اثبات کند که این محصول تفاوت بالینی معنی داری به لحاظ بی خطر بودن، قدرت و خلوص در مقایسه با نوع بیولوژیک تایید شده، ندارد.

Amjevita چهارمین فرآورده بیوژنریک است که توسط FDA مورد تایید قرار گرفته است. عوارض جانبی این دارو عبارت است از عفونت، شرایط سرطانی و احتمال بروز واکنش در محل تزریق. همانند Humira بر روی جعبه این دارو نیز عنوان شده احتمال بروز عفونت های جدی که می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ شود، وجود دارد. نکته قابل توجه این است که لنفوما و سایر فرم های سرطانی در بین کودکان و نوجوانانی که از این دسته از داروها استفاده می کنند (یعنی داروهای بلاک کننده فاکتور نکروز دهنده توموری) گزارش شده است.

این داور توسط شرکت Amgen در کالیفرنیا تولید می شود.

تاریخ انتشار: 1395/07/17
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه