آرتریت پسوریاتیک یک بیماری مزمن ناتوان کننده است که بر اساس مجموعه ای از مطالعات انجام شده توفاتینیسیت به عنوان خط دوم برای درمان آن به تایید رسیده است.

دروانا:

منتشر شده در نیوانگلند ژورنال دارو – 19 اکتبر 2017

گزارش شده در مد اسکیپ – 18 دسامبر 2017

بر طبق اخبار منتشر شده از یک کمپانی، سازمان غذا و داروی آمریکا داروی توفاسیتینیب (زل جانز) را برای درمان بزرگسالان مبتلا به بیماری آرتریت پسوریاتیک فعال که پاسخ کافی را به درمان نداده اند و یا نمی توانند متوترکسات و سایر داروهای ضد روماتیسم اصلاح کننده بیماری را تحمل کنند، تایید کرده است.

توفاسیتینیب یک مهار کننده انتخابی کیناز جانوس دهانی است که مسیر سیگنالی چندین سیتوکین در سیستم ایمنی را مختل می کند. این دارو در سال 2012 به منظور درمان آرتریریت روماتوئید فعال متوسط تا شدید در بزرگسالالی که به اندازه کافی به درمان پاسخ ندانند و یا نمیتوانند متوترکسات را تحمل کنند، به تایید سازمان غذا و دارو رسید.

تاییدیه سازمان غذا و دارو برای توفاسیتینیب برای درمان آتریت پسوریاتیک بر اساس برنامه توسعه بالینی آرتریت پسوریاتیک دهانی در سه فاز و دو مجموعه مطالعاتی بدست آمد. این مطالعات در طول سه ماه و در مقایسه میان بیمارانی که دریافت کننده دوز روزانه 5 میلی گرم از زل جانز به همراه یک داروی ضد روماتیسمی اصلاح کنده داروی غیر زیستی با بیمارانی که دارو نما مصرف می کردند انجام شدند. هر دو مطالعات نشان دهنده بهبود نتایج آماری در پاسخ آمریکن کالج روماتولوژی 20 و تغییر از سطح پایه در پرسشنامه ارزیابی سلامت بودند.

مشخصات ایمنی توفاسیتینیب در بیماران مبتلا به PsA با مشخصات ایمنی مشاهده شده در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مطابقت داشت. رایج ترین عوارض جانبی که در بیش از 3 درصد بیماران مشاهده شده شامل التهاب بینی و حلق، عفونت دستگاه تنفس فوقانی، سردرد و اسهال هستند.

هشدارهای برچسبی داروی توفاسیتینب برای بیماران درمان شده با این دارو افزایش خطر پیدایش عفونت های شدیدی است که می توانند منجر به بستری شدن و یا مرگ شوند. این عفونت ها عموما در بیمارانی ایجاد می شوند که داروهای مهار کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسات و کورتون ها را به همراه توفاسیتینیب مصرف می کنند. در صورت بروز عفونت، مصرف دارو تا زمانی که عفونت کنترل شود متوقف می گردد.

فیلیپ میز محقق یکی از مطالعات از مرکز پزشکی سوئدی در دانشگاه واشنگتن می گوید: به عنوان یک روماتولوژیست دیده ام که آرتریت پسوریاتیک پیامد فیزیکی چشمگیری بر روی زندگی بیماران دارد و بیماران عموما به دنبال انتخاب های درمانی بیشتری هستند. من خوشحالم که داروی زل جانز در حال حاضر برای درمان این بیماری مزمن استفاده می شود.

"آرتریت پسوریاتیک یک بیماری مزمن جدی و ناتوان کننده است که باید به سرعت تشخیص داده شده و درمان شود. به عنوان یک سازمان که حامی زندگی بیماران مبتلا به این بیماری است، ما از در دسترس بودن درمان های جدید برای درمان این بیماری استقبال می کنیم." رندی برانک رئیس و مدیر عامل سازمان ملی پسوریازیس

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه