درمان فشار خون بالا در ابتدا از طریق اعمال تغییراتی در سبک زندگی انجام می شود. در مواردی که این اقدامات به تنهایی در درمان فشار خون بالا موثر نیستند، مصرف برخی داروها نیز توصیه می شود.

دروانا:

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون به کمک دو عدد توصیف می شود. فشار خون سیستولی (رقم بزرگ تر) فشاری است که قلب با آن خون را به تمام بدن پمپ می کند. فشار خون دیاستولی (رقم کوچک تر) نشان دهنده مقاومت دیواره عروق خونی در برابر جریان یافتن خون است. هر دو این فشار ها بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شوند. به طور کلی فشار خون به صورت های زیر تعریف می شود:

  • فشار خون بالا به صورت فشار خون 140/90 میلی متر جیوه یا بیشتر
  • فشار خون ایده ال فشار خون بین 90/60 میلی متر جیوه و 120/80 میلی متر جیوه
  • فشار خون پایین فشار خون کمتر از 90/60 میلی متر جیوه
  • فشار خونی که بین 120/80 میلی متر جیوه و 140/90 میلی متر جیوه قرار داشته باشد بدین معنی است که در صورت عدم انجام اقداماتی برای کنترل فشار خون، در معرض خطر فشار خون بالا قرار دارید.

درمان فشار خون بالا

برخی تغییرات در سبک زندگی می توانند در درمان فشار خون بالا کمک کننده باشند در حالی که بسیاری از افراد از داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می کنند. در مورد تغییرات سبک زندگی و داروهای مصرفی برای درمان فشار خون بالا با پزشک متخصص داخلی مشورت کنید.

درمان فشار خون بالا: زمان درمان

تغییرات سبک زندگی در برنامه درمان فشار خون بالا جایگاه ویژه دارد. تجویز دارو برای درمان فشار خون بالا به میزان فشار خون و خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی بستگی دارد. پزشک برخی تست های خون و ادرار را توصیه می کند و برای مشخص کردن سایر خطرات موجود برای فشار خون بالا سوالاتی از شما می پرسد.

  • اگر فشار خون به طور ثابت بالای 140/90 میلی متر جیوه است اما خطر بروز سایر مشکلات پایین است، پزشک تغییر در سبک زندگی را برای درمان فشار خون بالا در شما توصیه می کند.
  • اگر فشار خون به طور ثابت بالای 140/90 میلی متر جیوه است و خطر سایر مشکلات بالا است، پزشک علاوه بر تغییر سبک زندگی، مصرف دارو را برای درمان فشار خون بالا توصیه می کند.
  • اگر فشار خون به طور ثابت بالای 160/100 میلی متر جیوه است، پزشک علاوه بر تغییر سبک زندگی، مصرف دارو را برای درمان فشار خون بالا توصیه می کند.

درمان فشار خون بالا: داروها

برخی دسته های دارویی برای درمان فشار خون بالا به کار می روند. بسیاری از افراد به دریافت ترکیبی از داروهای فشار خون بالا نیاز دارند.

داروها بر اساس سن و نژاد فرد برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند:

  • اگر سن بیمار زیر 55 سال است: مهار کننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین یا مهار کنده های گیرنده آنژیوتانسین برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود.
  • اگر سن بیمار بالای 55 سال است یا با هر سنی نژاد آفریقایی دارد: معمولا مهار کننده های کانال کلسیم به عنوان داروهای فشار خون بالا تجویز می شود.

بیمار ممکن است برای درمان فشار خون بالا به مصرف دارو در تمام عمر نیاز داشته باشد. در صورتی که فشار خون برای چند سال تحت کنترل باقی بماند، پزشک دوز داروهای درمان فشار خون بالا را کاهش می دهد. مصرف به موقع و طبق دستور داروهای فشار خون بالا بسیار اهمیت دارد. در صورت از دست رفتن یک دوز روند درمان فشار خون بالا به خوبی پیش نمی رود. داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا عوارض جانبی به دنبال دارند اما در همه افراد ظاهر نمی شوند.

مهار کننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین

مهار کننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین با ریلکس کردن عروق خونی در درمان فشار خون بالا مشارکت می کنند. از جمله این داروها برای درمان فشار خون بالا شامل انالاپریل، لیزینوپریل، پریندوپریل و کاپتوپریل هستند. عوارض جانبی این دسته دارویی خشکی دهان، سردرد، سرگیجه و راش پوستی هستند.

مهار کننده های گیرنده آنژیوتانسین

این دسته داروها همانند دسته قبل در درمان فشار خون بالا نقش دارد. این داروهای فشار خون بالا در صورتی که مهار کننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین موثر نباشند، در درمان فشار خون بالا به کار می روند. از جمله این داروها کندزارتان، لوزارتان، والزارتان، ایربزارتان و اولمزارتان می باشند. عوارض جانبی مهار کننده های گیرنده آنژیوتانسین سرگیجه، سردرد و علائم شبه آنفلوانزا و سرماخوردگی هستند.

مهار کننده های کانال کلسیم

این دسته دارویی با گشاد کردن عروق در درمان فشار خون بالا اثرگذار هستند. از جمله این داروها آلودیپین، فلودیپین و نیفدیپین هستند. سایر داروها از این دسته همچون وراپامیل و دیلتیازم نیز در درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند. عوارض جانبی این داروها شامل سردرد، ورم مچ پا و یبوست می باشند. توجه شود که نوشیدن آب گریپ فروت حین مصرف مهار کننده های کانال کلسیم برای درمان فشار خون بالا موجب افزایش عوارض جانبی داروها می گردد.

دیورتیک ها

دیورتیک ها با افزایش دفع آب و نمک اضافی از راه ادرار در درمان فشار خون بالا به کار می روند. در صورتی که مهار کننده های کانال کلسیم به علت عوارض جانبی قابل استفاده نباشند، این دسته دارویی برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود. از جمله این داروها اینداپاماید و بندروفلومتیازید هستند. عوارض جانبی این داروهای فشار خون بالا سرگیجه حین ایستادن، تشنگی بیش از حد، افزایش تعداد دفعات ادرار کردن و راش پوستی می باشند. افت سطح پتاسیم و سدیم نیز ممکن است بعد از درمان فشار خون بالا با این داروها برای مدت طولانی، ایجاد شوند.

بتا بلاکرها

بتابلاکرها با کاهش سرعت و قدرت ضربان قلب در درمان فشار خون بالا موثر هستند. این دسته دارویی استفاده زیادی در درمان فشار خون بالا دارد اما در حال حاضر زمانی بدین منظور به کار می روند که داروهای دیگر در درمان فشار خون بالا موثر نباشند. از جمله این داروها آنتولول و متوپرولول هستند. عوارض جانبی بتا بلاکرها سرگیجه، سردرد، خستگی و سرد شدن دست ها و پاها هستند. 

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه