آلفا بلاکرها دسته دارویی هستند که برای درمان فشار خون بالا و همچنین هایپرپلازی خوش خیم پروستات تجویز می شوند. در این مقاله موارد مصرف و عوارض جانبی آلفا بلاکرها بررسی می شود. 

دروانا:

داروهای آلفا بلاکر

آلفا بلاکرها یا آنتاگونیست های آلفا آدرنرژیک برای درمان فشار خون بالا و هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار می روند. آلفا بلاکرها ماهیچه های خاصی را ریلکس می کنند و به باز ماندن عروق خونی کوچک کمک می نمایند. آلفا بلاکرها با پیشگیری از سفت شدن ماهیچه های موجود در دیواره سرخرگ ها و ورید های کوچک تحت تاثیر هورمون نوراپی نفرین اعمال اثر می کنند که موجب باز ماندن و شل شدن عروق می شود. این اثر جریان خون را بهبود بخشیده و به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

فشار خون بالا یک وضعیت شایع است که در آن فشار طولانی مدت خون بر دیواره سرخرگ ها تا حدی بالا است که در نهایت موجب مشکلاتی چون بیماری های قلبی می شود. شما ممکن است برای سال ها بدون بروز علائم به فشار خون بالا دچار باشید. حتی در مواردی که علائم فشار خون بالا بروز نمی کنند، آسیب به عروق خونی و قلب ادامه یافته و قابل تشخیص است. فشار خون بالا کنترل نشده خطر مشکلاتی چون حمله قلبی و سکته مغزی را بالا می برد.

از آن جایی که آلفا بلاکرها می توانند عضلات سراسر بدن را ریلکس کنند، این داروها می توانند به بهبود جریان یافته ادرار در آقایان مسن با مشکلات پروستات کمک کنند. هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا بزرگی پروستات یک وضعیت شایع در مردان مسن است. بزرگ شدن غده پروستات می تواند منجر به علائم ناخوشایندی در ادرار کردن مانند انسداد جریان یافتن ادرار از مثانه شود. هایپرپلازی خوش خیم پروستات همچنین مشکلاتی در مثانه، مجاری ادراری یا کلیه ها ایجاد می کند. چند روش موثر برای درمان هاپیرپلازی خوش خیم پروستات وجود دارد که شامل داروهایی چون آلفا بلاکرها، روش های تهاجمی و جراحی می باشند. برای انتخاب بهترین روش درمان، پزشک علائم، اندازه پروستات و سایر شرایط را در نظر می گیرد.

آلفا بلاکرها: نمونه های دارویی

چندین داروی آلفا بلاکر به صورت کوتاه اثر یا طولانی اثر در دسترس است. آلفا بلاکرهای کوتاه اثر به سرعت عمل می کنند اما اثرات آن ها تنها برای چند ساعت باقی می ماند. آلفا بلاکرهای طولانی اثر به زمان بیشتری برای اعمال اثر نیاز دارند اما اثرات آن ها برای مدت زمان بیشتری باقی می مانند. انتخاب داروی آلفا بلاکر مناسب به وضعیت سلامتی شما و استفاده درمانی مورد نظر بستگی دارد.

آلفا بلاکرها یا همان مهارکننده های آلفا آدرنرژیک، آنتاگونیست های آلفا آدرنرژیک یا مهار کننده های آدرنرژیک شامل موارد زیر هستند که برای درمان فشار خون بالا به کار می روند:

  • دوکسازوسین
  • پرازوسین
  • ترازوسین

آلفا بلاکرها: موارد استفاده

پزشکان آلفا بلاکرها را برای پیشگیری، درمان یا بهبود علائمی که اغلب در شرایط زیر بروز می کنند تجویز می نمایند. این شرایط شامل:

  • فشار خون بالا
  • بزرگ شدن پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات)

در حالی که آلفا بلاکرها عموما برای درمان فشار خون بالا به کار می روند، این داروها اغلب خط اول درمان نیستند. در عوض، آلفا بلاکرها زمانی که کنترل و درمان فشار خون بالا دشوار است، در ترکیب با سایر داروها مانند دیورتیک ها به کار گرفته می شوند.

آلفا بلاکرها: عوارض جانبی و هشدار ها

برخی از آلفا بلاکرها ممکن است اثری داشته باشند که اثر دوز اول نامیده می شود. زمانی که شما مصرف آلفا بلاکرها را آغاز می کنید، ممکن است دچار افت فشار خون و سرگیجه شوید که موجب احساس بیهوشی حین بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده می گردد. در نتیجه، بهتر است اولین دوز از آلفا بلاکرها در زمان خواب مصرف شود. سایر عوارض جانبی آلفا بلاکرها شامل موارد زیر می باشد:

  • سردرد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • افزایش وزن
  • تپش قلب

به عنوان یک اثر جانبی مثبت، آلفا بلاکرها سطح کلسترول با دانسیته پایین یا همان ال دی ال (کلسترول بد) را کاهش می دهند. آلفا بلاکرها می توانند اثرات داروهای دیگری که به طور هم زمان مصرف می شوند را کاهش یا افزایش دهند. قبل از استفاده از آلفا بلاکرها، از این که پزشک از سایر داروهای مصرفی شما مانند بتا بلاکرها، مهار کننده های کانال کلسیم یا داروهای رفع کننده مشکل در انزال آگاه است، اطمینان حاصل کنید.

برخی تحقیقات نشان می دهند استفاده طولانی مدت از برخی آلفا بلاکرها خطر نارسایی قلبی را بالا می برد. برای تایید این یافته، به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه