داروهای افزایش دهنده فشار خون از جمله داروهایی هستند که به منظور درمان یا کنترل شرایط دیگری مصرف می شوند اما یکی از عوارض جانبی آنها بالا بردن فشار خون است. در این مقاله برخی از دسته داروهای افزایش دهنده فشار خون آشنا می شویم. 

دروانا:

برخی داروهای نسخه ای و غیر نسخه ای همچنین مکمل ها می توانند فشار خون را بالا ببرند. این داروهای افزایش دهنده فشار خون همچنین با داروهای کاهنده فشار خون نیز مقابله می کنند. در ادامه برخی از داروهای افزایش دهنده فشار خون آورده شده اند. اگر شما از داروهای افزایش دهنده فشار خون استفاده می کنید و نگران اثرات آن ها بر روی فشار خون خود هستید، با متخصص داخلی مشورت کنید.

داروهای افزایش دهنده فشار خون: داروهای ضد درد

برخی داروهای ضد درد و ضد التهاب با افزایش تجمع مایعات و مشکلات کلیوی، از جمله داروهای افزایش دهنده فشار خون محسوب می شوند. از جمله این داروها شامل:

با مصرف این داروهای افزایش دهنده فشار خون، باید مرتبا فشار خون را اندازه بگیرید. اگر مجبور به ادامه مصرف این داروهای افزایش دهنده فشار خون هستید، پزشک تغییراتی در سبک زندگی و یا داروهایی برای کنترل فشار خون را توصیه می کند.

داروهای افزایش دهنده فشار خون: داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی با تغییر پاسخ مغز به مواد شیمیایی مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین، خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این مواد شیمیایی همچنین فشار خون شما را بالا می برند. بنابراین ضد افسردگی ها از جمله داروهای افزایش دهنده فشار خون هستند که شامل موارد زیر می باشند:

  • ونلافکسین
  • مهار کننده های مونوآمین اکسیداز
  • ضد افسردگی های سه حلقه ای
  • فلوکستین

اگر شما این دسته از داروهای افزایش دهنده فشار خون را مصرف می کنید، باید به طور مرتب فشار خون را اندازه بگیرید. اگر فشار خون شما تحت تاثیر این داروهای افزایش دهنده فشار خون بالا رفته و یا به خوبی کنترل نمی شود، در مورد جایگزینی برای این داروها با متخصص داخلی صحبت کنید. پزشک تغییراتی در سبک زندگی و یا داروهای دیگری را برای کنترل فشار خون بالا توصیه می کند.

داروهای افزایش دهنده فشار خون: قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری و سایر وسایل پیشگیری از بارداری حاوی هورمون هایی هستند که با تنگ کردن عروق خونی کوچک موجب افزایش فشار خون می شوند. در واقع تمام قرص ها، پچ ها و حلقه های ضد بارداری، داروهای افزایش دهنده فشار خون محسوب می شوند. اگر شما بالای 35 سال باشید، اضافه وزن داشته باشید و یا سیگار بکشید، این داروهای افزایش دهنده فشار خون خطرناک خواهند بود.

داروهای ضد بارداری در همه خانم ها موجب افزایش فشار خون نمی شوند اما اگر نگران این مشکل هستید فشار خون خود را حداقل هر 6-12 ماه یکبار اندازه بگیرید. اگر به فشار خون بالا دچار هستید، به جای مصرف این داروهای افزایش دهنده فشار خون از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. در حالی که همه این قرص ها جزء داروهای افزایش دهنده فشار خون هستند، احتمال افزایش فشار خون با استفاده از قرص یا وسیله ای که دوز استروژن کمتری دارد، کاهش می باید.

داروهای افزایش دهنده فشار خون: داروهای سرماخوردگی

داروهای سرماخوردگی و ضد احتقان عروق خونی را تنگ کرده و جریان یافتن خون را دشوارتر می سازند بدین ترتیب از دسته داروهای افزایش دهنده فشار خون محسوب می شوند. ضد احتقان ها همچنین اثر برخی داروهای فشار خون را کاهش می دهند. از جمله این داروهای افزایش دهنده فشار خون عبارتند از:

  • سودوافدرین
  • فنیل افرین

برای بررسی وجود ضد احتقان در ترکیب یک داروی آلرژی یا سرماخوردگی، بروشور آن را مطالعه کنید. اگر فشار خون بالایی دارید، از مصرف ضد احتقان ها بپرهیزید. در مورد داروهای سرماخوردگی که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب هستند، با متخصص داخلی مشورت کنید.

داروهای افزایش دهنده فشار خون: مهارکننده های سیستم ایمنی

برخی مهار کننده های سیستم ایمنی با تحت تاثیر قرار دادن کلیه ها، از جمله داروهای افزایش دهنده فشار خون محسوب می شوند. نمونه هایی از این داروها که فشار خون را بالا می برند عبارتند از:

  • سیکلوسپورین
  • تاکرولیموس

فشار خون خود را به طور مرتب اندازه گیری کنید. اگر تحت تاثیر این داروهای افزایش دهنده فشار خون، فشار شما بالا رفته و یا به خوبی کنترل نمی شود، در مورد جایگزین های این داروها با متخصص داخلی مشورت نمایید. پزشک ممکن است تغییراتی در سبک زندگی یا داروهایی برای کنترل فشار خون بالا را توصیه کند.

داروهای افزایش دهنده فشار خون: محرک ها

تحریک کننده هایی چون متیل دوپا موجب ضربان قلب نامنظم یا سریع شده و بدین ترتیب از داروهای افزایش دهنده فشار خون خواهند بود. اگر از این داروهای افزایش دهنده فشار خون استفاده می کنید، فشار خود را به طور مرتب اندازه بگیرید. اگر فشار خون شما تحت تاثیر این داروهای افزایش دهنده فشار خون بالا رفته و یا کنترل نمی شود، در مورد جایگزین های این داروها با متخصص داخلی صحبت کنید.

داروهای افزایش دهنده فشار خون: داروهای غیر مجاز

داروهای غیر مجاز با تنگ کردن سرخرگ های تغذیه کننده قلب، از جمله داروهای افزایش دهنده فشار خون هستند. این کار موجب افزایش ضربان قلب و آسیب به عضله قلب می گردد. از جمله این داروهای افزایش دهنده فشار خون که قلب را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از:

  • آمفتامین ها مانند متامفتامین
  • استروئیدهای آنابولیک
  • کوکائین
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه