بیماری التهابی لگن (pid) در اثر عوامل باکتریایی معمولا ایجاد می شود. در این مقاله مروری بر علائم بیماری التهابی لگن (pid)، عامل بیماری التهابی لگن (pid) و درمان بیماری التهابی لگن (pid) خواهیم داشت.

دروانا: 

بیماری التهابی لگن (pid) عفونتی است که مسیر بالای دستگاه تناسلی زنان از جمله رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را درگیر می سازد. به نظر می رسد ابتلا به عفونت التهابی لگن (pid) در بازه سنی 15 تا 24 سال در بین خانم هایی شایع است که به لحاظ جنسی فعال می باشند. فاکتور خطر بیماری التهابی لگن (pid) شامل رفتارهای جنسی پر خطر، سابقه ابتلا به بیماری های مقاربتی و سن زیر 25 سال می باشد. علامت اصلی pid درد پایین شکم می باشد. اما احتمال بروز علائمی مانند درد در لگن و شکم، ناراحتی هنگام نزدیکی جنسی، درد حین ادرار کردن، خونریزی بین پریودها، پریودهای سنگین و دردناک و ترشحات واژینال نیز وجود دارد.

بیماری التهابی لگن (pid): عامل ایجاد بیماری

در اغلب موارد علت بیماری التهابی لگن (pid) عفونت های باکتریایی می باشد که از دهانه رحم به رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها منتشر می گردد. معمولا بیش از یک عامل باکتریایی در ایجاد بیماری التهابی لگن (pid) نقش دارد بنابراین تعیین عامل دقیق بیماری التهابی لگن (pid) دشوار می باشد. این بدان معنی است که درمان بیماری التهابی لگن (pid) با استفاده از ترکیبی از آنتی بیوتیک ها انجام می شود. 1 مورد از هر 4 مورد بیماری التهابی لگن (pid) در اثر عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک ایجاد می شود. این باکتری ها معمولا تنها بر دهانه رحم تاثیر می گذارند اما با استفاده از تک دوز آنتی بیوتیک قابل درمان می باشند. این عفونت ها در صورت عدم درمان  به بخش های بالاتر مسیر تناسلی وارد خواهند شد. اما در خیلی از موارد علت بیماری التهابی لگن (pid) چندان مشخص نمی باشد. در برخی موارد باکتری های بی ضرری که در واژن یافت می شوند از دهانه رحم عبور کرده و وارد ارگان های تناسلی می شوند. در موارد زیر احتمال ورود این باکتری ها به بخش های عمیق تر دستگاه تناسلی افزایش می یابد:

  • سابقه قبلی در ابتلا به بیماری التهابی لگن (pid)
  • آسیب به دهانه رحم به دنبال زایمان یا سقط
  • انجام اقداماتی مانند سقط یا قرار دادن دستگاه درون رحمی آی یو دی

بیماری التهابی لگن (pid): تشخیص

روش مشخص و واحدی برای تشخیص بیماری التهابی لگن (pid) وجود ندارد. تشخیص بیماری التهابی لگن معمولا بر اساس علائم و معاینات ژنیکولوژیک انجام می شود. برای تشخیص بیماری التهابی لگن (pid) ابتدا سابقه جنسی بیمار در نظر گرفته می شود. معاینه لگن و بررسی ترشحات واژن نیز در گام بعدی قرار دارد. با استفاده از سواب داخل واژن و دهانه رحم نمونه برداری می شود و سپس نتایج برای بررسی عامل باکتریایی دخیل در بیماری التهابی لگن (pid) به آزمایشگاه فرستاده می شود تا بهترین آنتی بیوتیک برای درمان بیماری التهابی لگن (pid) تشخیص داده شود. سایر تست هایی که ما را در تشخیص بیماری التهابی لگن (pid) یاری می دهد عبارت است از: تست ادرار و خون، تست بارداری، اسکن سونوگرافی و در برخی موارد انجام لاپاراسکوپی.

بیماری التهابی لگن (pid): درمان

درمان بیماری التهابی لگن (pid) با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می شود. آنتی بیوتیک هایی که عموما برای درمان بیماری التهابی لگن نسخه می شوند عبارتند از:

معمولا دوره درمان بیماری التهابی لگن (pid) 14 روز می باشد در برخی موارد درمان بیماری التهابی لگن (pid) با تک دوز آنتی بیوتیک تزریقی آغاز می شود.

دکتر زهرا محسنیان بیان می دارند خانم های محترم توجه داشته باشند با احساس یا مشاهده اولین علائم عفونت تناسلی حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه داشته باشند تا از عوارض و عواقب خطرناک بعدی جلوگیری به عمل آید و با راحت ترین و ساده ترین درمانها از عوارض جدی پیشگیری خواهد شد.

دکتر زهرا محسنیان

دکتر زهرا محسنیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زهرا محسنیان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای 20 سال سابقه طبابت و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی مشهد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زهرا محسنیان
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه