ابدومینوپلاستی چیست؟ جراحی ابدوممینوپلاستی سبب برداشت چربی ها و پوست اضافی در ناحیه شکم می شود. در نتیجه انجام عمل ابدومینوپلاستی فرد شکمی متناسب تر با نوع بدن خود خواهد داشت. مراقبتهای بعد از ابدومینوپلاستی در راستای کاهش ورم بعد از عمل آبدومینوپلاستی می باشد. اسکار از جمله عوارض ابدومینوپلاستی محسوب می شود.

دروانا:

ابدومینوپلاستی چیست؟

جراحی زیبایی شکم که با نام جراحی ابدومینوپلاستی یا ابدومینوپلاستی شکم شناخته می شود، به برداشت چربی ها و پوست اضافی شکم اشاره دارد. در اغلب موارد ماهیچه های تضعیف شده ترمیم شده و نرم تر و قوی تر می شوند.

برای داشتن شکمی صاف با عضلات قوی ورزش کردن و کنترل وزن از اهمیت خاصی برخوردار است اما در برخی افراد رعایت کردن این شرایط نمی تواند آن ها را در رسیدن به هدفشان یاری سازد؛ زیرا دلایل زیر مانع از داشتن شکمی با ساختار ایده آل می گردد:

  • پیری
  • عوامل وراثتی
  • بارداری
  • جراحی های قبلی
  • نوساناتی در وزن

انجام جراحی ابدوینوپلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

عمل ابدومینوپلاستی برای کسانی که برنامه ورزشی مناسب نداشته و یا دچار کاهش وزن می شوند مناسب نخواهد بود. بنابراین انجام ورزش بعد از عمل آبدومینوپلاستی بسیار اهمیت دارد. نتایج حاصل از ابدومینوپلاستی شکم معمولا دائمی است اما نوسان در وزن می تواند نتایج مثبت حاصل از عمل ابدومینوپلاستی را کاهش دهد. به همین دلیل افرادی که قصد انجام جراحی ابدومینوپلاستی را دارند باید این نکته را در نظر داشته باشند. از طرفی بارداری بعد از ابدومینوپلاستی توصیه نمی شود. بنابراین خانم هایی که قصد باردار شدن دارند بهتر است انجام جراحی ابدومینوپلاستی را تا بعد از بارداری به تاخیر بیاندازند.

عمل ابدومینوپلاستی نمی تواند خطوط ترک های شکمی را برطرف سازد اگرچه ممکن است این خطوط در نواحی پوستی قرار گرفته باشند که در اثر انجام جراحی ابدومینوپلاستی برداشته شود.

به خاطر داشته باشید تصمیم گیری برای انجام ابدومینوپلاستی شکم کاملا شخصی بوده و باید تنها بر اساس تمایل خود فرد صورت پذیرد. به طور کلی افراد زیر می توانند کاندیدای مناسبی برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی محسوب شوند:

  • افرادی که از سلامت مناسبی برخوردارند و وزن پایداری دارند.
  • افرادی که انتظارات واقعی دارند.
  • افراد غیر سیگاری
  • افرادی که از ظاهر شکم خود راضی نیستند.

ریکاوری و مراقبتهای بعد از ابدومینوپلاستی

در طول ریکاوری پانسمان ابدومینوپلاستی باید حفظ شود. برای کاهش ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی می توانید از لباس های فشرده یا بانداژ الاستیکی استفاده کنید. در طول دوران ریکاوری پس از عمل ابدومینوپلاستی بسیار اهمیت دارد. همچنین از تورم، سایش و اعمال فشار در نواحی زخم ها بپرهیزید.

ممکن است لوله ای به طور موقتی زیر پوست کار گذاشته شود تا خون و مایعات اضافه را جمع آوری کند. به شما آموزش هایی داده خواهد شد که چطور از محل زخم مراقبت کنید. داروهای خوراکی برای کاهش احتمال عفونت تجویز خواهد شد. به شما توصضیح داده خواهد شد که چه زمان دوباره باید به پزشک مراجعه کنید.   

نتایج حاصل از جراحی ابدومینوپلاستی

ورم بعد از آبدومینوپلاستی در ابتدا ممکن است نتایج حاصل از جراحی را آشکار نسازد. تا زمانی که زخم های شما کاملا بهبود نیابد نمی توانید به درستی بایستید. ظرف یک تا دو هفته شما می توانید به زندگی روزمره تان بازگردید و در این حالت لاغر تر شده اید. نتایج حاصل از ابدومینوپلاستی شکم به داشتن شکی مسطح و متناسب با نوع و وزن بدن فرد می انجامد.

اسکارهای ناشی از سزارین می تواند با اسکارهای ناشی از جراحی ابدومینوپلاستی درآمیزد. محو شدن اسکارهای ناشی از عمل ابدومینوپلاستی چندین ماه تا یک سال زمان خواهد برد. بنابراین اسکار از عوارض عمل ابدومینوپلاستی محسوب می شود. نکته دیگر اینکه در برخی موارد با انجام ابدومینوپلاستی شکم ممکن است نتایج مطلوب به دست نیاید و در این شرایط ممکن است نیاز به انجام جراحی دیگر وجود داشته باشد.

مراحل انجام جراحی ابدومینوپلاستی عبارت است از:

مرحله اول: بیهوشی

در این مرحله، از بیهوشی عمومی و تزریق آرامبخش های وریدی استفاده می شود. پزشک بر اساس شرایط بیمار بهترین داروی بیهوشی را انتخاب خواهد کرد.

مرحله دوم: برش

جراحی ابدومینوپلاستی به برش های افقی در نواحی بین خط رویش مو در ناحیه شرمگاهی و زیر شکم نیاز دارد. شکل و طول برش بر اساس مقدار اضافی پوست تعیین خواهد شد. وقتی پوست شکم لیفت شد ماهیچه های ضعیف زیرین تقویت می گردد.

برش دوم پیرامون ناحیه ناف انجام می شود. این برش به منظور برداشت پوست اضافی در بخش بالایی شکم صورت می گیرد. پوست اضافی بریده شده و باقی مانده پوست به هم بخیه می گردد.

مرحله سوم: بستن برش ها

به کمک بخیه، نوار یا گیره برش های ایجاد شده بسته می شود.

مرحله چهارم: نتایج حاصل از انجام جراحی ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی سبب ایجاد شکمی مسطح و سفت تر متناسب با نوع بدن و وزن فرد می شود.

دکتر پروانه منصوری
دكتر پروانه منصوري متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر پروانه منصوری دارای بیش از 17 سال سابقه و تجارب ارزشمند در تخصص جراحی می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروانه منصوری
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه