جراحی دیواره شکم به منظور برداشت چربی اضافی و سفت کردن عضلات شکم انجام می گیرد. در این مقاله به مواردی از قبیل تعریف، علت، خطرات و عوارض این جراحی پرداخته می شود.

دروانا:

جراحی دیواره شکم

جراحی دیواره شکم روشی است که به منظور بهبود ظاهر پوست و عضلات شکمی کشیده و شل شده انجام می گیرد. این روش تامی تاک نیز نام دارد. تامی تاک می تواند به صورت روش مینی تامی تاک تا جراحی وسیع تر انجام گیرد. جراحی دیواره شکم با لیپوساکشن (روش دیگری برای برداشت چربی) متفاوت است اما برخی مواقع این جراحی به همراه لیپوساکشن انجام می شود.

جراحی تامی تاک در اتاق عمل یک بیمارستان انجام گرفته و فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. این موجب می شود که بیمار در طول جراحی به خواب رفته و دردی را احساس نکند. جراحی دیواره شکم به دو تا شش ساعت زمان نیاز دارد و بعد از آن فرد برای یک تا سه روز در بیمارستان بستری خواهد بود. بعد از دریافت بیهوشی، جراح برشی را در عرض شکم بیمار ایجاد می کند تا ناحیه مورد نظر را باز کند. این برش درست در بالای ناحیه تناسلی قرار دارد. حال او بافت چربی و پوست شل شده را از قسمت های میانی و تحتانی شکم بیمار برمی دارد تا آن را محکم تر و مسطح تر سازد. در جراحی های وسیع، جراح همچنین چربی و پوست اضافی اطراف شکم را نیز برمی دارد. ماهیچه های شکم نیز سفت می شوند. مینی تامی تاک زمانی انجام می گیرد که کیسه هایی از چربی در بدن فرد تجمع یافته اند؛ این روش به کمک برش های کوچک تری انجام می شود. در پایان جراحی، پزشک برش را به کمک بخیه می بندد و لوله های کوچکی به منظور تخلیه مایع در محل جراحی قرار می گیرند که در آینده برداشته می شوند. سپس یک پانسمان الاستیک و محکم بر روی شکم قرار داده می شود.

علت انجام جراحی دیواره شکم

در بیشتر مواقع، این جراحی به عنوان یک جراحی زیبایی انجام می شود؛ زیرا جراحی است که خود بیمار تصمیم به انجام آن می گیرد و این روش اغلب برای موارد درمان انتخاب نمی شود. جراحی زیبایی شکم می تواند به بهبود ظاهر خصوصا بعد از افزایش یا کاهش وزن زیاد کمک کند. این روش به صاف شدن پایین شکم و سفت شدن پوست کشیده شده نیز کمک می کند. جراحی تامی تاک همچنین در رفع راش ها یا عفونت هایی که در نواحی وسیع پوستی ایجاد شده اند، کمک کننده است. این جراحی زمانی که رژیم غذایی و ورزش کمکی به بهبود تون ماهیچه ای نمی کند همانند خانم هایی که بیش از یک بارداری داشته اند و همچنین زمانی که پوست و عضله مجددا نمی توانند تون طبیعی خود را به دست آورند (اغلب در افراد دچار اضافه وزن که وزن زیادی را از دست می دهند بروز می کند) توصیه می شود.

خطرات جراحی دیواره شکم

  • واکنش به داروها
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی، لخته های خونی یا عفونت

عوارض جراحی دیواره شکم

عوارضی که به طور خاص در اثر جراحی تامی تاک ایجاد می شوند شامل بر جای ماندن اسکار وسیع، شلی پوست، آسیب عصبی که می تواند موجب درد یا بی حسی در بخشی از شکم شود و بهبودی ضعیف هستند.

بعد از جراحی فرد ممکن است برای چند روز احساس درد و ناراحتی داشته باشد. جراح داروهای ضد درد را برای کمک به این وضعیت تجویز می کند. بهتر است در دوران ریکاوری بعد از جراحی دیواره شکم فرد وزن خود را بر روی پاها و ران ها بیاندازد که شکم تحت فشار قرار نگیرد. پوشیدن یک شکم بند برای 6 هفته پشتیبانی بیشتری را در دوره بهبودی سبب می گردد. فرد باید از فعالیت های سنگین و هر چیزی که او را تحت فشار قرار می دهد، برای چهار تا شش هفته خودداری نماید؛ او بعد دو تا چهار هفته می تواند به محل کار بازگردد.

دکتر پروانه منصوری
دكتر پروانه منصوري متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر پروانه منصوری دارای بیش از 17 سال سابقه و تجارب ارزشمند در تخصص جراحی می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروانه منصوری
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه