هموروئیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن و درمان هموروئیدهای بزرگ است. در ادامه با روش انجام و عوارض هموروئیدکتومی آشنا می شویم.

دروانا:

هموروئیدکتومی چیست؟

هموروئیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن هموروئید های وسیع، بزرگ، دردناک یا خونریزی دهنده است. عمل جراحی هموروئیدکتومی موثرترین و ایمن ترین روش در درمان هموروئید است؛ در حالی که احتمال بروز برخی عواقب به دنبال این جراحی وجود دارد. شما می توانید با مصرف غذاهای با فیبر بالا و پیشگیری از یبوست از عود هموروئید پیشگیری نمایید.

هموروئیدکتومی: آمادگی برای جراحی

پزشک جراح در مورد آمادگی برای عمل جراحی هموروئیدکتومی با شما صحبت می کند. نباید در روز قبل از هموروئیدکتومی چیزی خورده یا بیاشامید. در این مرحله شما آنتی بیوتیک های وریدی را برای پیشگیری از عفونت های باکتریایی دریافت می کنید. اگر تاکنون به آنتی بیوتیکی آلرژی داشته اید، پزشک را در جریان قرار دهید. از کسی بخواهید که بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی شما را به منزل ببرد.

هموروئیدکتومی: روش انجام جراحی

برای عدم احساس درد در طول جراحی هموروئیدکتومی، تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و به خواب می روید. ممکن است بی حسی موضعی یا بی حسی نخاعی را برای هموروئیدکتومی دریافت کنید. در بی حسی موضعی یا نخاعی، شما در طول عمل جراحی هموروئیدکتومی احساس فشار می کنید اما درد را احساس نخواهید کرد. برای هموروئیدکتومی، جراح یک یا تعداد بیشتری برش را در نزدیکی هموروئید ایجاد می کند و سپس آن را برمی دارد. بعد از اتمام عمل جراحی هموروئیدکتومی، پزشک ممکن است شکاف ها را به کمک بخیه بسته و یا آن ها باز بگذارد. برای کنترل خونریزی، پانسمانی بر روی محل برش ها قرار می گیرد.

هموروئیدکتومی: بعد از جراحی

هنگامی که بعد از هموروئیدکتومی به هوش می آیید، پزشک شما را معاینه می کند. ممکن است بعد از جراحی هموروئیدکتومی بتوانید به منزل برگردید و یا یک شب در بیمارستان بستری باشید. احتمال درد و خونریزی ناشی از برش ها در چند روز بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی وجود دارد. همچنین بعد از جراحی هموروئیدکتومی خونریزی حین اجابت مزاج دیده می شود. پانسمان چند روز بعد از جراحی برداشته می شود.

هموروئیدکتومی: خطرات

هموروئید ممکن است بعد از جراحی هموروئیدکتومی باز گردد. خونریزی بیش از حد و ابتلا به عفونت از دیگر عوارض هموروئیدکتومی هستند. شما ممکن است بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی برای تخلیه مثانه دچار مشکل شوید. به همین منظور در چند روز اول بعد از هموروئیدکتومی از کاتتر ادراری برای تخلیه مثانه استفاده می شود. از دیگر عوارض هموروئیدکتومی می توان به آسیب به ماهیچه های رکتوم و مقعد اشاره کرد. این عارضه کنترل مدفوع را دشوار می سازد. در مواردی ممکن است ابزار مورد استفاده برای هموروئیدکتومی حفره ای در رکتوم یا روده ایجاد کند. در این صورت شما به انجام جراحی دیگری نیاز خواهید داشت.

در صورت مشاهده علائم زیر بعد از جراحی هموروئیدکتومی به پزشک مراجعه کنید:

  • داشتن تب یا لرز
  • درد بعد از مصرف داروهای مسکن بهتر نمی شود.
  • هنگام دفع مدفوع دچار درد شدیدی می شوید.
  • زخم قرمز و متورم بوده و ترشحات چرکی از آن خارج می شود.
  • دچار تهوع یا استفراغ می شوید.
  • پوست دچار خارش، تورم یا راش می شود.
  • در کنترل مدفوع خود دچار مشکل می شوید.
  • سوالات یا نگرانی هایی پیرامون وضعیت خود دارید.

هموروئیدکتومی: داروهای مورد نیاز

شما ممکن است بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی به داروهای زیر نیاز داشته باشید:

  • داروهایی برای کاهش درد و تورم. این داروها ممکن است به صورت پد، کرم یا پماد استفاده شوند.
  • آنتی بیوتیک ها در پیشگیری از بروز عفونت باکتریایی بعد از هموروئیدکتومی موثر هستند. این داروها به صورت قرص یا پماد تجویز می شوند.
  • نرم کننده های مدفوع در پیشگیری از یبوست بعد از عمل هموروئیدکتومی کمک کننده هستند.
  • مسهل ها نیز به دفع مدفوع و پیشگیری از یبوست کمک می کنند.
  • داروهای ضد درد نسخه ای نیز ممکن است تجویز شوند. در مورد مصرف مناسب آن ها بعد از هموروئیدکتومی با پزشک مشورت کنید. چندین دارو که حاوی استامینوفن هستند را به طور هم زمان مصرف نکنید. مصرف زیاد داروی استامینوفن موجب آسیب کبدی می گردد. داروهای ضد درد نسخه ای ممکن است موجب یبوست گردند برای پیشگیری یا درمان این یبوست با پزشک صحبت کنید.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن در کاهش درد، تورم و تب ناشی از عمل جراحی هموروئیدکتومی موثر هستند. این داروها موجب خونریزی معده یا مشکلات کلیوی در برخی از افراد می شوند. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند در مورد مصرف این داروها بعد از هموروئیدکتومی با پزشک مشورت نمایید.
  • داروهای را طبق دستور پزشک مصرف نمایید. اگر در اثر مصرف داروها بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی دچار عارضه شده اید، با پزشک صحبت کنید. لیستی از داروها، ویتامین ها یا گیاهان مصرفی خود به همراه مقدار، زمان و علت مصرف آن ها تهیه کنید. 
دکتر پروانه منصوری
دكتر پروانه منصوري متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر پروانه منصوری دارای بیش از 17 سال سابقه و تجارب ارزشمند در تخصص جراحی می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروانه منصوری
برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه