امروزه علاوه بر رژیم های غذایی و ورزشی موجود برای تناسب اندام، روش های جراحی متعددی بدین منظورانجام می گیرند که هر یک به طریقی به بهبود ظاهر بخش های مختلف بدن و افزایش اعتماد به نفس فرد کمک می کنند. دکتر محمد حاتمی متخصص جراحی عمومی در این مقاله ما را با برخی از جراحی های زیبایی بدن آشنا می نمایند. 

دروانا:

دنیای مدرن بر حسب اینکه انسان را در مقیاس های مادی به معیار می برد نتایجی نیز بر الگوی زیست انسان بر جای می گذارد که در هزارتوی اقالیم انسان پاسخی برای بسیاری از سوالات ندارد. یکی از مشکلات ناشی از زندگی مدرن افزایش وزن و بی تناسبی اندام است. بد آهنگی اندام به مثابه صدایی است که از تارهای درون انسان نواخته می شود که بسی ناموزون و ناخوشایند است و با خصایل روحی وی سازگار نیست، این نقطه آغاز جستجویی است تا سازی بیابد و روح و جسم را همنوا کنند. یعنی از بدن خویش شکلی بجوید که با ساز روح هماهنگ باشد. این مهم امروزه در دسترس انسان است چرا که روح فلسفی طب ره به تاریکی هایی می زند که پاسخ ها در آنجاست و بر این سبیل امروزه روش های متفاوتی ابداع گشته است تا بتواند پاسخگوی نیاز انسان امروز باشد و اما پرسش ها کجاست؟

  • چرا پستان ها بزرگ و آزاردهنده و بدشکلند؟ آیا راهی هست تا از بزرگی و بدشکلی آن گریزی باشد؟
  • آیا امکان اینکه اندازه کوچک پستان ها را بتوان نرمال و متناسب کرد وجود دارد؟
  • ران های بزرگ و حجیم را چگونه می توان متناسب و شکیل کرد؟ پوست اضافی این قسمت از بدن را چه می شود کرد؟
  • بازوهای چاق و پوست اضافی آن را چگونه می توان اصلاح کرد؟
  • شکم بزرگ و چاق مانعی بزرگ در مسیر اعتماد به نفس است. چه راه حلی می توان جست؟
  • چربی های پهلو و پشت، چین های ناموزون اندام هستند راه رهایی کدام است؟

از این دست پرسش ها بسیار است که طب مدرن برای هر یک پاسخی در خور یافته است چنانکه بتوان آهنگ بدآهنگ زندگی را خوش آهنگ کرد. در راس امورات ورزش و تغذیه مناسب می باشد ولی اگر به دلیلی این روش ها با شکست مواجه گردد حال راه های جراحی وجود دارد. برای چاقی هایی با BMI (نسبت وزن به کیلوگرم بر توان 2 قد به متر) بالای 30 و 35 معمولا از جراحی هایی استفاده می شود که به نوعی جذب کالری را کم کند مثل کوچک کردن معده و یا گذاشتن حلقه حول معده و انواع جراحی ها از این دست. اما چاقی های کمتر از این را می توان با انجام عملی از اعمال کشیدن چربی پاسخ گفت. از بین روش هایی که وجود دارد خود لیپوساکشن را ترجیح می دهم چرا که در تجربه طولانی مدت عارضه خطرناکی دیده نشده است و کیفیت پوست را نمی کاهد. اگر بدست متخصص باتجربه ای صورت گیرد تقریبا عملی safe هست. کاربردی وسیع دارد و تقریبا تمام نقاط بدن را می توان لیپوساکشن کرد و تناسب مورد نظر را یافت.

در خصوص کوچکی پستان روش های متعددی وجود دارد شامل تزریق چربی، انتقال بافت زنده، پروتز و ... . بر حسب تجربه گذاشتن پروتزهای سلیکون روش خوبی هست که به خوبی پستان را شکل می دهد و اندازه مورد نظر را می توان به دلخواه انتخاب کرد.

بزرگی پستان ها می تواند از چند وجه مایه آزار باشد:

  • بزرگی
  • سنگینی و آثار اسکلتال مثل درد شانه ها و گردن
  • بدشکلی

روش های جراحی کوچک کردن پستان تقریبا تنها راه حلی است که به طور موثری مفید واقع می گردد. تکنیک های متفاوتی وجود دارد که بر حسب تجربه جراحی ممکن است به کار گرفته شود. افتادگی سینه بی آنکه بزرگ باشد نیز به همین روش قابل اصلاح می باشد.

در مورد بازوها و ران ها با دو موضوع روبرو هستیم: چاقی و پوست اضافی در این محل ها است. چاقی را می توان با لیپوساکشن رفع کرد و از قطور این محل ها به طور چشمگیری کاست. پوست اضافی در این محل ها بدشکلی می کند و می تواند بسیار آزاردهنده باشد و تا حدی انتخاب نوع لباس را مشکل می کند. برداشتن پوست از این محل ها نیز توسط اعمال جراحی ممکن است که بسته به تجربه جراح و خواست مراجعه کننده یکی از روش های جراحی انتخاب گردد. شکم یکی از شایع ترین بی تناسبی هایی است که مراجعه برای رفع آن بسیار زیاد است. این مشکل توسط لیپوساکشن و برداشتن پوست اضافی و نزدیک کردن عضلات جلوی شکم قابل رفع شدن هست.

چربی هایی در ناحیه پهلوها و پشت ها وجود دارد که اغلب مراجعه کنندگان از مقاومت آنها می گویند و می گویند با هر تلاشی که شد از بین نرفتند. این محل ها به خوبی با لیپوساکشن از بین می رود و شکل مورد نظر را حاصل می کند.

دکتر محمد حاتمی

دکتر محمد حاتمی

جراح عمومی
دكتر محمد حاتمي متخصص جراحی عمومی و زیبایی در مشهد، دکتر محمد حاتمی دارای 22 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند در زمینه انجام انواع جراحی های درمانی و زیبایی می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر محمد حاتمی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه