الگوی طاسی زنانه نوعی ریزش مو هورمونی در زنان است که در این مقاله با روش های درمان آن آشنا می شویم.

دروانا:

الگوی طاسی زنانه

الگوی طاسی زنانه یا همان آلوپسی آندروژنیک ریزش مویی است که در خانم ها اتفاق می افتد. این الگو مشابه الگوی طاسی مردانه است؛ با این تفاوت که در خانم ها ریزش مو به گونه ای متفاوت از مردان رخ می دهد. ریزش مو در زنان خصوصا در سنین بالا طبیعی است. در حدود دو سوم از خانم ها بعد از یائسگی ریزش مو را تجربه می کنند. الگوی طاسی زنانه زمینه وراثتی دارد؛ این نوع ریزش مو اغلب بعد از یائسگی رخ می دهد بنابراین هورمون ها نقش مهمی در بروز آن دارند. پزشک متخصص پوست و مو می تواند الگوی طاسی زنانه یا هر نوع ریزش مو دیگری که فرد دچار آن شده است را شناسایی کند. هر چه درمان سریعتر انجام گیرد، متوقف ساختن ریزش مو و رویش مجدد آن نیز سریع تر رخ می دهد. در الگوی طاسی زنانه، فاز رشد مو کند می شود و زمان لازم برای رشد مجدد موها افزایش می یابد. فولیکول های مو جمع می شوند و این موجب نازک شدن موهایی که به تازگی رشد می کنند، می گردد. ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است اما آنهایی که دچار الگوی طاسی زنانه میشوند تار موهای بیشتری را از دست می دهند. در آقایان ریزش مو از جلوی سر آغاز می شود و رو به پشت به پیش می رود تا زمانی که طاسی اتفاق بیافتد. ریزش مو خانم ها از تمام قسمت های سر رخ می دهد. امکان ریزش مو از شقیقه ها نیز وجود دارد. بروز طاسی کامل در خانم ها نادر است اما اکثر تار موها نازک می شوند. پزشکان الگوی طاسی زنانه را به سه نوع تقسیم می کنند:

  • نوع یک نازک شدن موها در بخش کوچکی رخ می دهد.
  • نوع دو موهای بخش وسیع تری از سر نازک می شوند.
  • نوع سه تمام تار موها نازک می شوند و پوست کف سر قابل مشاهده است.

درمان الگوی طاسی زنانه

تشخیص سریع الگوی طاسی زنانه موجب می شود تا برنامه درمانی مناسب سریع تر انتخاب شده و از ریزش مو بیشتر پیشگیری شود. برنامه درمان الگوی طاسی زنانه شامل یک یا تعداد بیشتری دارو است که برای درمان ریزش مو تایید شده اند.

ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل تنها دارویی است که از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمان الگوی طاسی زنانه تاییدیه دریافت کرده است. این دارو در فرمولاسیون 2 و 5 درصد وجود دارد. برای درمان الگوی طاسی زنانه، ماینوکسیدیل هر روز بر کف سر مالیده می شود. با این که این دارو موجب بازیابی کامل موهای از دست رفته نمی شود، می تواند میزان زیادی از موها را بازگرداند و ظاهر حجیم تری به موهای بیمار بدهد. نتایج این دارو در درمان الگوی طاسی زنانه بعد از شش تا دوازدهه ماه قابل مشاهده خواهد بود. پس از آن فرد ممکن است به ادامه مصرف نیاز داشته و یا مصرف آن را متوقف کند. در صورت قطع مصرف ماینوکسیدیل، موها مجددا شروع به ریزش می کنند. عوارض احتمالی قرمزی، خشکی، خارش و رشد مو در نواحی نامناسب همانند چانه هستند.

فیناستراید و دوتاستراید: این دو دارو از سوی سازمان غذا و دارو برای درمان ریزش مو در مردان تایید شده اند. این داروها برای خانم ها تایید نشده اند اما برخی پزشکان فیناستراید و دوتاستراید را برای درمان الگوی طاسی زنانه تجویز می کنند. برخی مطالعات نتایج دوگانه ای را در اثرگذاری این داروها در زنان به دنبال داشته اند اما برخی دیگر نشان داده اند که فیناستراید و دوتاستراید به رشد مجدد موها در الگوی طاسی زنانه کمک می کنند. عوارض جانبی شامل سردرد، گرگرفتگی و کاهش میل جنسی خصوصا در اولین سال مصرف هستند. خانم ها نباید در دوره درمان باردار شوند؛ زیرا این داروها خطر نقایص مادرزادی را افزایش می دهند.

اسپیرونولاکتون: اسپیرونولاکتون یک داروی مدر است که مایع اضافی را از بدن دفع می کند. این دارو همچنین تولید آندروژن را متوقف می کند و بدین ترتیب موجب رشد مجدد مو در خانم ها می گردد. عدم تعادل الکترولیت ها، خستگی، لکه بینی بین قاعدگی ها، قاعدگی های نامنظم و حساسیت به درد در سینه ها از عوارض اسپیرونولاکتون هستند. فرد باید حین مصرف دارو به طور مرتب فشار خون و الکترولیت ها را تحت آزمایش قرار دهد. اگر فرد باردار است و یا قصد بارداری دارد، مصرف اسپیرونولاکتون ممنوع است.


دکتر علیرضا محبوبیان فر

دکتر علیرضا محبوبیان فر

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر عليرضا محبوبيان فر، متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا محبوبیان فر
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه