در صورتی که شما به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید، عوارض واکسیناسیون ممکن است بیشتر باشد و واکسن های تزریقی ممکن است احتمال یک فوران ناگهانی پسوریازیس در محل تزریق را افزایش دهند. واکسن های زنده ویروسی در مواردی که شما تصمیم دارید درمان هایی را آغاز کنید که موجب مهار و یا تغییر در سیستم ایمنی می شوند، ایمن نخواهند بود.

دروانا: 

پسوریازیس چیست؟

بیماری پسوریازیس یک شرایط رایج پوستی است که تولید سلول های پوستی را سرعت می بخشد. این سلول های اضافی به صورت فلس ها و پچ های قرمز و خارش دار در سطح پوست ظاهر می شوند. این حالت در اثر حمله نادرست لنفوسیت های تی به سلول های سالم پوستی –مانند درمان زخم یا مقابله با یک عفونت- اتفاق می افتد.

آیا برای پیشگیری از عوارض جانبی واکسن در پسوریازیس، باید از دریافت آن خودداری کرد؟

واکسن ها محافظتی را در برابر بیماری های جدی و قابل پیشگیری ارائه می کنند. در خصوص عوارض واکسیناسیون باید گفت بیشتر کودکان و بزرگسالان می توانند با پیگیری زمانبندی واکسیناسیون توصیه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، با کمترین خطرات برای سلامتی از این اثر محافظتی واکسن ها برخوردار شوند. در صورتی که شما به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید، واکسیناسیون ممکن است عواقب بیشتری را به دنبال داشته باشد و شما باید بیشتر با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

برای مثال در افراد مبتلا به پسوریازیس، واکسن های تزریقی ممکن است احتمال یک فوران ناگهانی پسوریازیس در محل تزریق را افزایش دهند. این واکنش که پدیده کوبنر نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی شما –که در حال حاضر در پسوریازیس فعال است و موجب تولید سریع سلول های پوستی می شود- به دنبال بهبود زخم های ناشی از تزریق باشد. این پدیده حالتی در برخی بیماران مبتلا به بیماری پسوریازیس است که در آن کوچک ترین آسیب های پوستی مانند نیش یک پشه منجر به ایجاد یک پلاک جدید پسوریازیسی می شود. برای آن هایی که پدیده کوبنر را تجربه کرده اند، هر آسیب پوستی از آفتاب سوختگی تا زخم های جراحی موجب تشکیل پچ های پسوریازیس در محل آسیب می شود.

علاوه بر این، واکسن های زنده ویروسی در مواردی که شما تصمیم دارید درمان هایی را آغاز کنید که موجب مهار و یا تغییر در سیستم ایمنی می شوند مانند متوترکسات و داروهای بیولوژیک، ایمن نخواهند بود. واکسن های زنده از ویروس های واقعی اما ضعیف شده تشکیل شده اند. مانند سایر واکسن ها، آن هایی که دارای ویروس زنده در ترکیب خود هستند به سیستم ایمنی شما کمک می کنند تا آنتی ژن را تشخیص داده و پروتکتین یا آنتی بادی هایی را علیه آن تولید کنند. در هر حال زمانی که سیستم ایمنی شما مهار می شود قرار گرفتن در معرض یک واکسن ویروس زنده موجب ایجاد عفونتی می شود که واکسن برای پیشگیری از آن تجویز شده است.

برخی از واکسن ها مانند واکسن آنفلوانزا، به دو صورت واکسن زنده –به صورت اسپری در بینی استفاده می شود- و واکسن کشته یا غیر فعال شده –به صورت تزریقی به کار می رود- وجود دارند. پزشک متخصص پوست به شما کمک می کند که عفونت جدی ناشی از قرار گرفتن در معرض ویروس زنده را در مقابل خطر پدیده کوبنر در محل تزریق را در نظر داشته باشید. انتخاب صحیح واکسیناسیون در این موارد برای شما به وضعیت سلامتی و شرایط درمان پسوریازیس در شما بستگی خواهد داشت.

دکتر علیرضا محبوبیان فر

دکتر علیرضا محبوبیان فر

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر عليرضا محبوبيان فر، متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا محبوبیان فر
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه