جراحی ابدومینوپلاستی: روش ابدومینوپلاستی از جمله روش های جراحی زیبایی است که به منظور بهبود ظاهر شکم انجام می شود. در جراحی ابدومینوپلاستی پوست و چربی اضافی شکم در نواحی اطراف ناف و زیر آن برداشته می شود. در این مقاله علت و عوارض ابدومینوپلاستی و آمادگی های لازم برای آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

دروانا:

 عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

عمل ابدومینوپلاستی یک روش جراحی زیبایی به منظور بهبود ظاهر شکم است. در طول ابدومینوپلاستی شکم، پوست و چربی اضافی از شکم برداشته می شوند. در بیشتر موارد، بافت های پیوندی شکم به کمک بخیه به خوبی به یکدیگر متصل می شوند. سپس پوست باقی مانده برای ایجاد ظاهری یکنواخت در موقعیت مناسب خود قرار می گیرد.

اگر پوست شما در نواحی اطراف ناف تجمع یافته است و دیواره شکمی با ضخامت کم دارید می توانید روش ابدومینوپلاستی را انتخاب کنید. عمل ابدومینوپلاستی همچنین ظاهر اندام شما را بهبود می بخشد.

علت انجام جراحی ابدومینوپلاستی

شکم شل و آویزان نه تنها در اثر تجمع چربی شکل می گیرد بلکه الاستیسیته ضعیف پوست، پوست اضافی و کشیدگی حلقه داخلی بافت پیوندی (کمربند شکمی) و ماهیچه های شکمی که از دنده ها به سمت استخوان پوبیک کشیده شده اند نیز عاملی برای شلی شکم هستند. این کمربند داخلی که اندام های داخلی را در موقعیت مناسب خود نگاه می دارد، مسئول حفظ تون و ظاهر شکم هستند.

شکم شما معمولا بعد از این که فاسیای شکم در اثر بارداری یا تغییرات چشمگیر در وزن کشیده می شود، به سمت جلو حرکت می کند. عمل ابدومینوپلاستی پوست و چربی شل شده و اضافی را برمی دارد و فاسیای شکم تضعیف شده را محکم می سازد. روش ابدومینوپلاستی همچنین شل شدگی و پوست اضافی موجود در قسمت پایین شکم زیر ناف را از بین می برد. با این حال، جراحی ابدومینوپلاستی تاثیری بر روی کشیدگی های موجود در خارج از این نواحی ندارد.

شما ممکن است تصمیم به انجام عمل ابدومینوپلاستی بگیرید اگر:

  • پوست اضافی دارید که در اطراف ناحیه ناف تجمع یافته است.
  • دیواره شکمی ضعیفی دارید.
  • روش لیپوساکشن به اندازه کافی در بهبود ظاهر شکم موثر نبوده است.
  • در گذشته جراحی سرازین انجام داده اید و اسکار بر جای مانده است.

اگر شما در گذشته جراحی سرازین انجام داده اید، جراح می تواند اسکارهای ایجاد شده در اثر این جراحی را با اسکار ابدومینوپلاستی ترکیب کند.

ابدومینوپلاستی برای همه افراد قابل انجام نیست. در صورت داشتن شرایط زیر باید در مورد انجام جراحی ابدومینوپلاستی دقت بیشتری داشته باشید:

  • برنامه ریزی برای کاهش وزن قابل توجه
  • امکان بارداری در آینده
  • ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیتبا یا سندرم روده تحریک پذیر
  • داشتن شاخص توده بدنی بیش از 30

عوارض ابدومینوپلاستی

خطرات جراحی ابدومینوپلاستی متعدد هستند. در زیر به برخی از عوارض ابدومینوپلاستی اشاره می کنیم:

  • تجمع مایع در مجاورت پوست (سروما). قرار دارند لوله های تخلیه در محل بعد از عمل ابدومینوپلاستی می تواند به کاهش خطر سروما کمک کند. بعد از جراحی ابدومینوپلاستی پزشک می تواند با استفاده از یک سوزن و سرنگ مایع اضافی را خارج کند.
  • کندی بهبودی زخم. گاهی اوقات نواحی که برای انجام عمل ابدومینوپلاستی دچار شکاف شده اند به سختی بهبود می یابند و یا از هم جدا می شوند. شما در طول و بعد از جراحی ابدومینوپلاستی به منظور پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک دریافت می کنید.
  • اسکار. اسکار ایجاد شده در اثر ابدومینوپلاستی دائمی است اما معمولا با قرار گرفتن در طول خط بیکینی به راحتی پنهان می شود. طول و میزان مشخص بودن اسکار ناشی از عمل ابدومینوپلاستی در افراد مختلف متفاوت است.
  • نکروز بافتی. با انجام ابدومینوپلاستی، بافت چربی عمقی در پوست شکم شما ممکن است دچار آسیب شده و یا از بین برود. سیگار کشیدن خطر نکروز بافتی در روش ابدومینوپلاستی را افزایش می دهد. بسته به اندازه ناحیه، آسیب بافتی ممکن است در طول چند هفته به خودی خود بهبود یابد و یا به انجام یک جراحی نیاز باشد.
  • تغییر در حس پوستی. در طول عمل ابدومینوپلاستی، جابه جایی بافت های شکمی شما می تواند اعصاب حسی سطحی در ناحیه شکم و در موارد نادر قسمت بالایی ران ها را تحت تاثیر قرار دهد. شما ممکن است دچار کاهش حس و یا بی حسی شوید. این حالت معمولا در طول چند ماه بعد از جراحی ابدومینوپلاستی کاهش یابد.

جراحی ابدومینوپلاستی نیز مانند روش های جراحی دیگر با خطر خونریزی، عفونت و عوارض جانبی ناشی از بیهوشی همراه است.

آمادگی برای ابدومینوپلاستی

در ابتدا، در مورد عمل ابدومینوپلاستی با پزشک جراح مشورت کنید. در ویزیت اول پزشک موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهد:

  • بررسی سابقه پزشکی. برای پاسخ دهی به سوالات در مورد وضعیت پزشک خود در حال حاضر و گذشته آماده باشید. در مورد داروهای مصرفی یا داروهایی که اخیرا مصرف کرده اید و همچنین جراحی هایی که انجام داده اید با پزشک صحبت کنید. در صورت داشتن آلرژی به دارویی خاص پزشک را مطلع سازید. اگر می خواهید ابدومینوپلاستی را برای کاهش وزن انجام دهید، پزشکی سوالاتی را در مورد جزئیات افزایش و کاهش وزن شما می پرسد.
  • معاینه فیزیکی. برای تعیین گزینه های درمان، پزشک شکم شما را معاینه می کند. پزشک همچنین عکس هایی را از شکم شما برای ثبت در پروند پزشکی می گیرد.
  • صحبت در مورد انتظارات. علت تصمیم خود برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی و انتظارات خود از ظاهر شکم تان بعد از جراحی را توضیح دهید. در مورد مزایا و معایب روش ابدومینوپلاستی با پزشک صحبت کنید. در نظر داشته باشید که انجام جراحی شکمی در گذشته نتایج حاصل از عمل ابدومینوپلاستی را محدود می کند.

قبل از انجام جراحی ابدومینوپلاستی اقدامات زیر را در نظر داشته باشید:

  • ترک سیگار. سیگار کشیدن جریان خون در پوست را کاهش داده و روند بهبود را کند می سازد. علاوه بر این، سیگار خطر آسیب بافتی ناشی از ابدومینوپلاستی را افزایش می دهد. اگز سیگار می کشید، پزشک توصیه می کند که آن را قبل از عمل ابدومینوپلاستی و در طول دوره ریکاوری ترک کنید.
  • خودداری از مصرف برخی داروها. شما باید از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی که خطر خونریزی را افزایش می دهند بپرهیزید.
  • حفظ وزن ثابت. در حالت ایده ال، شما باید برای حداقل 12 ماه قبل از انجام جراحی ابدومینوپلاستی وزن خود را ثابت نگه دارید. اگر شما اضافه وزن شدید دارید، پزشک توصیه می کند که قبل از عمل وزن خود را کاهش دهید. کاهش وزن قابل توجه بعد از عمل ابدومینوپلاستی نتایج حاصل را محدود می کند.
  • مصرف داروهایی برای پیشگیری از عوارض. اندکی بعد از عمل ابدومینوپلاستی، شما باید داروهای ضد انعقاد خون را به منظور پیشگیری از تشکیل لخته خون مصرف کنید.

 

دکتر مسعود مهاجر
دكتر مسعود مهاجر متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مسعود مهاجر دارای 14 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه جراحی عمومی و دارای بورد تخصصی جراحی عمومی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مسعود مهاجر
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه