عمل برداشتن آپاندیس به منظور برداشت آپاندیسی که در اثر عفونت دچار التهاب و تورم شده است انجام می گیرد. در این مقاله علت و نحوه انجام عمل برداشتن آپاندیس به روش های مختلف را بررسی می کنیم. 

دروانا:

عمل برداشتن آپاندیس جراحی برای برداشت آپاندیس است. عمل برداشتن آپاندیس یک جراحی اورژانسی رایج است که برای درمان آپاندیسیت (التهاب آپاندیس) انجام می شود. آپاندیس یک عضو کوچک لوله ای شکل متصل به روده بزرگ است که در سمت راست پایین شکم قرار گرفته است. عملکرد آپاندیس به طور دقیق مشخص نیست. در هر حال، تصور بر این است که این اندام در بهبود اسهال، التهاب و عفونت های روده کوچک و بزرگ کمک کننده است. با این حال بدن بدون وجود آپاندیس نیز می تواند به عملکرد طبیعی خود ادامه دهد.

زمانی که آپاندیس ملتهب و متورم می شود، باکتری ها به سرعت در داخل اندام رشد کرده و تولید چرک می کنند. این تجمع باکتری ها موجب درد در پایین شکم می شود که به بخش راست پایین شکم منتشر می شود. راه رفتن و سرفه کردن درد را تشدید می کند. شما ممکن علائمی چون تهوع، استفراغ و اسهال را نیز تجربه کنید. اگر علائم آپاندیسیت را دارید، درمان آن بسیار اهمیت دارد. زمانی که این وضعیت درمان نمی شود، آپاندیس ترکیده و باکتری ها و سایر مواد خطرناک به داخل حفره شکمی آزاد می شوند. این حالت مهلک خواهد بود و نیاز به بستری شدن برای مدت طولانی دارد.

عمل برداشتن آپاندیس یک روش استاندارد برای درمان آپاندیسیت است. عمل برداشتن آپاندیس برای برداشت سریع آپاندیس قبل از متلاشی شدن آن ضروری است. زمانی که عمل برداشتن آپاندیس انجام می گیرد، بیشتر افراد به سرعت و بدون بروز عواقب بهبود می یابند.

عمل برداشتن آپاندیس: علت انجام

عمل برداشتن آپاندیس اغلب برای برداشت آپاندیس زمانی که عفونت موجب التهاب و تورم شده است، انجام می شود. این شرایط آپاندیسیت نام دارد. عفونت زمانی اتفاق می افتد که حفره آپاندیس با باکتری ها و مدفوع مسدود می شود. این موجب متورم و ملتهب شدن آپاندیس می گردد.

راحت ترین و سریع ترین راه برای درمان آپاندیسیت، عمل برداشتن آپاندیس است. در صورت عدم درمان سریع و موثر آپاندیسیت، امکان متلاشی شدن آن وجود دارد. اگر آپاندیس بترکد، باکتری ها و ذرات مدفوع داخل اندام در داخل شکم پراکنده می شوند. این موجب بروز یک عفونت جدی به نام پریتونیت می شود.

علائم آپاندیسیت شامل موارد زیر هستند:

  • درد معده که به طور تدریجی و در بالای شکم آغاز می شود و به سمت راست و پایین شکم متمایل می گردد.
  • تورم شکمی
  • سفتی ماهیچه های شکمی
  • یبوست یا اسهال
  • تهوع
  • استفراغ
  • بی اشتهایی
  • تب با درجه کم

در حالی که درد آپاندیسیت عموما در سمت راست و پایین شکم ایجاد می شود، خانم های باردار ممکن است درد را در بالا سمت راست شکم احساس کنند. این بدان دلیل است که در طول بارداری آپاندیس بالاتر قرار می گیرد. اگر احساس می کنید دچار آپاندیسیت شده اید، فورا به اورژانس مراجعه کنید. برای یپشگیری از عواقب خطرناک، عمل برداشتن آپاندیس باید فورا انجام گیرد.

عمل برداشتن آپاندیس: نحوه انجام

دو نوع عمل برداشتن آپاندیس وجود دارد، باز و لاپاراسکوپیک. نوع عمل برداشتن آپاندیس بر اساس چند فاکتور مانند شدت آپاندیسیت و سابقه پزشکی شما انتخاب می شود.

عمل برداشتن آپاندیس: جراحی باز

در عمل برداشتن آپاندیس باز، جراح یک برش در قسمت پایین سمت راست شکم ایجاد می کند. آپاندیس برداشته شده و زخم به کمک بخیه ها بسته می شود. این روش برای عمل برداشتن آپاندیس این امکان را به پزشک می دهد تا در صورت ترکیدن آپاندیس، حفره شکمی را پاکسازی کند.

اگر آپاندیس ترکیده باشد و عفونت به سایر اندام ها انتشار یافته باشد، پزشک عمل برداشتن آپاندیس به صورت باز را انتخاب می کند. همچنین این نوع عمل برداشتن آپاندیس گزینه ای مناسب برای افرادی است که در گذشته جراحی شکمی داشته اند.

عمل برداشتن آپاندیس: جراحی لاپاراسکوپیک

در طول عمل برداشتن آپاندیس به روش لاپاراسکوپیک، جراح از طریق چند شکاف کوچک به داخل شکم دسترسی پیدا می کند. یک لوله کوچک و باریک به نام کانولا وارد شکم می شود. کانولا برای پر کردن شکم شما با گاز دی اکسید کربن مورد استفاده قرار می گیرد. این گاز این امکان را به جراح می دهد تا طی عمل برداشتن آپاندیس، اندام را به طور واضح مشاهده کند.

زمانی که شکم پر از باد می شود، وسیله ای به نام لاپاراسکوپ از طریق شکم وارد می شود. این وسیله یک میله بلند و نازک است که دارای یک منبع نوری و دوربین می باشد. در طول عمل برداشتن آپاندیس، دوربین تصاویری را در صفحه نمایشگر به تصویر می کشد که این امکان را به جراح می دهد که داخل شکم را مشاهده کرده و ابزار را هدایت نماید. زمانی که آپاندیس یافت می شود، با بخیه گره خورده و برداشته می شود. بعد از پایان عمل برداشتن آپاندیس، برش ها تمیز شده، بخیه شده و پانسمان می شوند. عمل برداشتن آپاندیس به روش لاپاراسکوپیک عموما دوره ریکاوری کوتاه تری خواهد داشت. 

دکتر مسعود مهاجر
دكتر مسعود مهاجر متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مسعود مهاجر دارای 14 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه جراحی عمومی و دارای بورد تخصصی جراحی عمومی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مسعود مهاجر
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه