دکتر خلیل الله حامد پور متخصص پوست، مو و زیبایی توصیه های پزشکی به بیماران پسوریازیس می نمایند که در این مقاله به آنها می پردازیم.

دروانا:

  • بیماری پسوریازیس، که در کتب پزشکی فارسی و عربی قدیم، از آن با عنوان "داءالصدف" یاد شده، یکی از شایعترین بیماری های پوستی است (حدود 2 درصد از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند).
  • پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوست می باشد که به علت افزایش غیر عادی و سریع در تولید سلول های پوست روی می دهد و منتهی به ضخیم شدن، جدا شدن و پوسته پوسته شدن سطح پوست می گردد و این ضایعات پوستی معمولا در روی پوست سر، سطح خارجی آرنج ها و زانوها، ناحیه کمر و گاهی اوقات در بسیاری از نقاط بدن ممکن است ظاهر شوند.
  • بروز بیماری پسوریازیس بر پایه یک استعداد ژنتیکی یا ارثی قرار دارد و به هیچ وجه مسری نمی باشد. شروع بیماری ممکن است در هر سنی از دوران نوزادی تا سنین پیری باشد.
  • بیماری پسوریازیس می تواند ناخن ها را نیز درگیر کند و باعث تغییر رنگ و تغییر شکل یا تخریب آنها شود اما معمولا ریزش مو ایجاد نمی کند.
  • این بیماری ممکن است با درد و التهاب مفاصل (شبیه روماتیسم مفصلی) همراه باشد.
  • عوامل شناخته شده ای که در ایجاد یا تشدید بیماری می توانند موثر باشند عبارتند از:
    1. وراثت: گاهی اوقات چندین نفر از اعضای یک خانواده با هم به این بیماری مبتلا هستند.
    2. عفونت ها: به خصوص عفونت های چرکی استرپتوکوکی گلو
    3. تحریک یا هر گونه آسیب فیزیکی یا شیمیایی به پوست می تواند موجب ظهور ضایعات این بیماری در همان محل شود.
    4. استرس های روحی روانی و فشارهای عصبی و هیجانات روحی از عوامل مهم برانگیزاننده، یا تشدید کننده این بیماری هستند.
    5. هورمون ها: مانند قرص های ضد حاملگی و تغییرات هورمونی دوران حاملگی و یائسگی و سنین بلوغ
    6. داروها: بعضی داروها، بخصوص کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی، آسپرین ایندومتاسین، بروفن و لیتیوم و ... می توانند باعث تشدید بیماری شوند.
  • نور خورشید روی پسوریازیس تاثیر خوب دارد و شاید بدلیل تاثیر نور خورشید است که بسیاری از بیماران در تابستان بهتر و در زمستان بدتر می شوند.
  • روش های درمان این بیماری بسیار متعدد و متنوعند و از داروهای موضعی، خوراکی و تزریقی گرفته تا پرتودرمانی با اشعه ماوراء بنفش، طیف گسترده ای را شامل می شوند. در هر بیمار به تناسب سن و جنس بیمار و شدت بیماری، پزشک یک یا چند تا از روش های درمانی را انتخاب و تجویز می کند.
  • همانند بسیاری از بیماری های پوستی دیگر، در بیماری پسوریازیس نیز شروع اثرات درمانی داروها تدریجی است و چند هفته زمان می برد و لذا باید با صبر و حوصله و اعتماد به پزشک خود، مصرف دارو های تجویز شده را تا حصول نتیجه مطلوب ادامه دهید.
  • بیماری پسوریازیس به دلیل ماهیت مزمن و عودکننده خود، ممکن است مدتی بعد از قطع درمان و بهبودی، مجددا عود کند (بخصوص متعاقب عفونت های گلو و استرسها، فشارها و هیجانات روحی - روانی) لذا لازم است به طور مرتب و منظم با پزشک خود در ارتباط باشید.
  • در اغلب موارد نور آفتاب موجب تسریع در بهبودی پسوریازیس می شود. لذا روزانه یک تا دو بار، هر بار حدود 5 دقیقه، در ساعات قبل از 9 صبح یا بعد از 3 بعد از ظهر در زیر نور آفتاب قرار بگیرید.
  • حتی المقدور از هر موقعیت و مکانی که باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی در شما می شود پرهیز کنید و خونسردی خود را حفظ کنید و مخصوصا به یاد داشته باشید که بیماری شما کاملا خوش خیم بوده و مسری نمی باشد.
  • از خوددرمانی و یا مصرف داروها و درمانهایی که به وسیله افراد غیر متخصص و بعضا غیر پزشک تجویز می شوند، خودداری نمایید.
دکتر خلیل الله حامدپور

دکتر خلیل الله حامدپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر خلیل حامد پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه پوست و زیبایی می باشند.
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه