شل شدن و خشکی واژن از جمله مشکلاتی هستند که بعد از بارداری، زایمان و یائسگی بروز می کنند و کیفیت زندگی جنسی خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهند. در این مقاله می خواهیم با جوانسازی واژن با لیزر بیشتر آشنا شویم.

دروانا: 

 جوانسازی واژن و پرینه

باتوجه به افزایش طول عمر زنان در جامعه ما و توجه روزافزون به کیفیت زندگی، طول دوران فعالیت جنسی زنان و تمایل به حفظ عملکرد و تحکیم خانواده و رفع مشکلات بعد از یائسگی (به خصوص در یائسگی های زودرس) یافتن راه هایی جهت رضایت این قشر از جامعه بسیار اهمیت دارد.

شایع ترین علامت یائسگی کاهش میل جنسی و عدم رضایت از نزدیکی می باشد. متاسفانه داروهای افزاینده میل جنسی در خانم ها موفقیت زیادی ندارند. روش های جدید شامل تزریق G-spoT، لوبریکاسیون های واژن و جوانسازی و ... است. در روند بلوغ جنسی با افزایش سطح استروژن، ضخامت اپی تلیوم واژن بیشتر می شود و میزان و میزان گلیکوژن در مخاط افزایش می یابد و محیط واژن با فلور نرمال لاکتوباسیل ها اسیدی می گردد و PH بین 3.5-5 حفظ می شود. این میزان جهت حفظ ایمنی واژن و جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ های مضر ضروری است.

این روند طی بارداری تشدید می شود و ضخامت مخاط به خصوص در ناحیه اپی تلیوم (جدار داخلی مخاط) بالا تر بوده، سطح گلیکوژن افزایش یافته و PH واژن بین 3-4.5 حفظ می شود و میزان لوبریکاسیون واژن نیز به حداکثر می رسد. بعد از زایمان به علت کاهش سریع استروژن و افزایش سطح پرولاکتین برای شیردهی و مهار هورمون های جنسی این فرآیند مطلوب دچار اختلال می شود و ریسک عفونت واژینال و خشکی، سوزش، خارش واژن، عدم میل جنسی و از طرفی احساس laxing و شلی داخل واژن بالا می رود. خصوصا بعد از زایمان طبیعی به دلیل شل شدن عضلات لگن جهت خروج جنین و پارگی موقت لایه های حافظ و لیگامان های لگن تمایلات جنسی و عملکرد جنسی مختل می شود و به تدریج با مداومت در درمان بهبود می یابد.

بعد از یائسگی به دلیل افت بسیار شدید هورمون استروژن با گذشت زمان ضخامت لایه اپی تلیوم کمترین حد را دارد و علاوه بر اپی تلیوم سطحی ناحیه زیر مخاط و کلاژن بافت تقلیل می یابد و یزان گلیکوژن و فعالیت لاکتوباسیل ها در واژن کم می شود، PH به 6-8 می رسد و زمینه عفونت های مکرر واژینال، سوزش و خارش و دردهای تیر کشنده و غیر اختصاصی فراهم می شود. همچنین نازکی مخاط مثانه موجب احساس بی اختیاری ادرار و فوریت دفع آن می گردد.

برای حل این مشکلات ابتدا هورمون درمانی (بسته به شرایط معاینه بیمار و بیماری های زمینه ای) اغلب به صورت موضعی همراه با کرم های آبرسان واژن که غیر هورمونی هستند توصیه می شود که با نتایج نسبتا خوبی همراه است. درمان جدیدی که برای علائم یائسگی توصیه می شود لیزر جوانسازی واژن است. البته مشاهده و معاینه و اطمینان از نرمال بودن پاپ اسمیر بیمار و شرح حال در مورد جراحی ها و اعمال تهاجمی داخل واژن قبل از لیزر جوانسازی واژن ضروری است.

کاربرد لیزر جوانسازی واژن از نوع CO2 در زمینه درمانی، زیبایی و جراحی می باشد. در مورد جوانسازی واژن بعد از زایمان در جهت بهبود قوام و کمک به ترمیم کلاژن و بعد از یائسگی جهت اصلاح آتروفی آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

با کنترل و معاینه دقیق بیمار و تنظیم قدرت دستگاه های لیزر استاندارد و طراحی D-pulse، لیزر جوانسازی واژن عوارض چندانی نداشته است. بهترین دستاورد در D-pulse جدا کردن اثر حرارتی از ablative بوده است که در عین نفوذ محدود و نترل شده لیزر در حد مخاط، تحریک ساخت کلاژن جدید و ماده زمینه ای لایه زیر مخاط، عملکرد لایه های محافظ جدار واژن بهبود یابد و در عین حال بافت ها و ارگان های مجاور در امان بمانند. این روند برای جوانسازی واژن بدون درد و بدون نیاز به بی حسی در داخل واژن انجام می گیرد و در طول حداکثر سه جلسه درمانی نتایج ارزنده ای به دست خواهد آمد. تونیسیته و قوام واژن با حفظ الاستیسیته و قابلیت ارتجاعی بهبود می یابد و تا مدت طولانی حفظ می شود.

در راستای زیبایی با بخش فراکشنال دستگاه، لایه برداری سطحی ناحیه پرینه و کشاله های ران جهت روشن سازی امکان پذیر است. رفع تیرگی های ناحیه ژنیتال که در اثر بارداری و افزایش فعالیت ملانوسیت های پوست پرینه در اثر آسیب های حرارتی ناشی از اپیلاسیون و یا تیرگی های به دنبال لیزر موهای زائد پرینه با این روش امکان پذیر است.

از جنبه جراحی، لیزر CO2 برای برداشتن ریز ضایعات ناحیه ولو واژن با حاشیه سالم و بدون خونریزی و نیاز به بخیه به کار گرفته می شود. این نوع لیزر همچنین برای برداشتن ظریف زگیل های تناسلی و خال و ضایعات دیگر به کار می رود و کمترین اسکار را بر جای می گذارد. در مورد جراحی های ظریف سرپایی مانند لابیاپلاستی و لیفت پرینه با توجه به معاینه و شرح حال و نیاز هر بیمار روش های مختلف وجود دارد که با مشاوره می توان بهترین روش را برای هر بیمار انتخاب کرد. انجام جراحی های ظریف و فرمدهی پرینه بدون نیاز به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان با بی حسی موضعی بدون خونریزی و عوارض بیهوشی و هزینه بستری امکان پذیر است.

برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه