جوانسازی واژن با لیزر روشی به منظور تقویت دیواره واژن می باشد. جوانسازی واژن با لیزر به بهبود عملکرد جنسی و رفع مشکلات ادراری ناشی از یائسگی کمک می کند. در این مقاله به موضوع جوانسازی واژن با لیزر می پردازیم.

دروانا: 

کاهش استروژن منجر به بروز تغییرات فیزیکی در ولوو، واژن و بخش پایینی مسیر ادراری می شود. این تغییرات عبارت است از خشکی، سوزش، تحریک، فقدان لوبریکاسیون مناسب، نزدیکی های دردناک همچنین علائم اداری مانند درد حین ادرار و ابتلا به عفونت های ادراری. ناراحتی واژن و بی اختیاری ادراری می تواند قبل از دوران یائسگی و بعد از زایمان نیز روی دهد. این علائم مزمن می باشند و در طول زمان تشدید شده، بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد. استفاده از استروژن موضعی اگر چه می تواند در درمان تغییرات نامناسب واژن موثر باشد اما داده های مربوط به بی خطر بودن این محصولات مخصوصا در خانم هایی که سابقه ابتلا به تومورهای وابسته به استروژن را دارند چندان کافی نیست. این روزها جوانسازی واژن با لیزر در درمان علائم آزار دهنده ادراری و مشکلات واژینال ناشی از یائسگی، همچنین بهبود کیفیت زندگی بسیار مورد بحث قرار دارد.

در جوانسازی واژن با لیزر از دستگاه های CO2 فرکشنال استفاده می کنند. جوانسازی واژن با لیزر روشی بی درد است که بر دیواره واژن تاثیر می گذارد. در جوانسازی واژن با لیزر ضایعاتی در ابعاد میکرو ایجاد می شود. این ضایعات نیاز به تولید کلاژن جدید را به دنبال دارد. کلاژن سازی مجدد به تقویت ساختار و مخاط واژن کمک می کند.

فرایند احیای بافتی که به دنبال جوانسازی واژن با لیزر انجام می شود بعد از هر جلسه درمانی چندین هفته به طول می انجامد. بهبود معنی دار بعد از انجام جوانسازی واژن با لیزر حتی بعد از اولین جلسات درمانی نیز محسوس می باشد. مخاط واژن به طور مناسب تری به هیدراسیون کمک می کند و اپیتلیوم ضخیم تر شده و الاستیسیته واژن تقویت می گردد. اصلاح pH واژن سبب می شود احتمال ابتلا به عفونت های واژینال کاهش یابد. تقویت واژن که به دنبال جوانسازی واژن با لیزر ایجاد می شود مشکلات ناشی از بی اختیاری ادراری را بهبود بخشیده و به تقویت نزدیکی افراد کمک می کند. اما باید توجه داشت جوانسازی واژن با لیزر تضمین نمی کند که پاسخ جنسی افراد اعم از تمایل، برانگیختگی و ارگاسم در حد ماکزیمم تقویت گردد.

سوالات متعددی که بیماران اغلب در مورد جوانسازی واژن با لیزر در ذهن دارند عبارت است از:

  • آیا جوانسازی واژن با لیزر خطراتی را به دنبال دارد؟

جوانسازی واژن با لیزر خطرات اندکی را به دنبال دارد. اغلب خانم ها عوارض موقتی مانند قرمزی و تورم را به دنبال جوانسازی واژن با لیزر گزارش می کنند. این عوارض مدت کوتاهی از بین می رود.

  • جوانسازی واژن با لیزر طی چند جلسه انجام می شود؟

برای دریافت بهترین نتایج توصیه می شود 2 تا 3 جلسه درمانی با فاصله 6 هفته انجام شود و درمان نگهدارنده به صورت سالانه خواهد بود.

  • نتایج حاصل از جوانسازی واژن با لیزر چه مدت به طول می انجامد؟

نتایج حاصل از جوانسازی واژن با لیزر حتی بعد از اولین جلسه قابل درک خواهد بود. اما در طولانی مدت نتایج پایدارتری ملاحظه می گردد.

  • در طول انجام جوانسازی واژن با لیزر بیمار چه مشکلات و عوارضی را تجربه می کند؟

در طول جلسات درمانی ممکن است احساس فشار در دیواره واژن وجود داشته باشد و حساسیت اطراف دهانه واژن بیشتر شود.

  • ریکاوری جوانسازی واژن با لیزر چگونه است؟

اغلب خانم ها به هنگام جلسات درمانی و در روزهای اول بعد از آن کمی احساس درد خواهند داشت. معمولا افراد بعد از 1 تا 3 روز به دنبال جوانسازی واژن با لیزر می توانند به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردند.

  • به دنبال انجام جوانسازی واژن با لیزر آیا می توان نزدیکی داشت؟

3 تا 4 روز بعد از جلسات درمانی از داشتن نزدیکی باید اجتناب کنید.

  • علاوه بر جوانسازی واژن با لیزر چه درمان های مکمل دیگری وجود دارد؟

جوانسازی واژن با لیزر می تواند با روش دیگری به نام لابیاپلاستی همراه شود. لابیاپلاستی روش جراحی است که به تغییر اندازه و شکل لابیا می انجامد.

دکتر ژیلا علیزاده

دکتر ژیلا علیزاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ژيلا عليزاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 19 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند در تخصص زنان و زایمان در مشهد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژیلا علیزاده
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه