جوانسازی واژن با RF یکی از گزینه های کم تهاجمی است که در برطرف شدن بخشی از مشکلات واژن ما را یاری می کند. در این مقاله به موضوع جوانسازی واژن با RF می پردازیم.

دروانا:

جوانسازی واژن با لیزر در دهه گذشته بین خانم ها روشی بسیار محبوب گردیده است. بهبود عملکرد جنسی، تقویت اعتماد به نفس و برطرف کردن برخی نواقص ساختاری از جمله دلایل جوانسازی واژن می باشد. عوامل مختلف اعم از زایمان، افزایش سن و ضربه سبب شل شدن واژن، بی اختیاری استرسی ادرار، آتروفی واژن، کاهش احساس در ناحیه کلایتوریس و عدم رضایت نسبت به ساختار واژن می گردد. بنابراین خیلی از خانم ها با هدف تقویت الاستیسیته دیواره واژن و رطوبت رسانی مناسب مخاط واژن قصد جوانسازی واژن دارند. جوانسازی واژن طیفی از عملکردها و اقدامات زیبایی را شامل می شود که هدف آن تقویت ساختار واژن و بافت اطراف آن می باشد. در بحث جوانسازی واژن انجام اقدامات غیر تهاجمی مانند لوبریکاسیون، درمان های هورمونی و انجام ورزش های کگل به منظور تقویت عضلات تحتانی لگن در اولویت قرار دارد. اما هر یک از روش های مذکور ممکن است محدودیت هایی را به دنبال داشته باشد. گزینه های تهاجمی مانند لابیاپلاستی نیز به عنوان روشی جراحی برای تغییر بخش خارجی واژن و ولوو مورد توجه قرار دارد. این روزها استفاده از لیزر در جوانسازی واژن به عنوان گزینه ای کم تهاجمی در نظر گرفته می شود. در بین دستگاه های لیزر که به منظور جوانسازی واژن استفاده می شود دستگاه لیزر CO2 و دستگاه لیزر رادیوفرکشنال یا به اختصار RF از گزینه های مطرح می باشد. مکانیسم دستگاه های لیزر که برای جوانسازی واژن استفاده می شود به گونه ای است که منجر به القای کلاژن و بازسازی الاستیسیته و تقویت هیدراسیون واژن می گردد.

در دستگاه لیزر فرکشنال که برای جوانسازی واژن استفاده می شود از امواج الکترومغناطیسی برای تولید حرارت استفاده می شود. چندین مورد دستگاه لیزر فرکشنال به منظور جوانسازی واژن در بازار وجود دارد که نیازی به استفاده از بی حسی در آن وجود نداشته و دوره درمان به طور متوسط 15 تا 30 دقیقه به طول می انجامد. بیماران در طول استفاده از لیزر فرکشنال برای جوانسازی واژن کمی احساس سوزش و گرما را گزارش می کنند که این عارضه قابل تحمل می باشد و افراد پس از انجام لیزر به منظور جوانسازی واژن می توانند به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردند.

لیزر RF به منظور جوانسازی واژن برای رفع مشکلات زیر استفاده می شود:

  • خشکی واژن
  • لکسیتی (شل شدن) به دلیل زایمان طبیعی و کاهش لذت جنسی
  • تکرر ادرار
  • بی اختیاری ادرار
  • عفونت های مکرر

بررسی ها نشان داده است بیمارانی که جز سه گروه اول می باشند بعد از سه جلسه RF به منظور جوانسازی واژن به طور تقریبی بهبود می یابند و در مورد بیمارانی که در گروه آخر قرار دارند نیاز به جلسات درمانی بیشتر وجود خواهد داشت.  

آنچه که به طور یقین می توان در مورد لیزر RF به منظور جوانسازی واژن بیان کرد این است که بسیاری از بیماران بعد از ده جلسه درمانی بهبود یافته و دیگر نیازی به عمل جراحی ندارند.

نکاتی که قبل از انجام لیزر FR به منظور جوانسازی واژن باید بدان توجه داشته باشید:

  • قبل از انجام RF تست پاپ اسمیر باید انجام شود.
  • انجام RF واژینال باید قبل و بعد از دوران قاعدگی باشد.

بلافاصله بعد از انجام لیزر به منظور جوانسازی واژن همانطور که عنوان گردید می توانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید. با این حال توصیه می شود تا دو روز از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کنید. لازم به ذکر است که تعداد جلسات RF برای جوانسازی واژن به مشکل بیمار و نظر متخصص وابسته خواهد بود.

دکتر پروانه سهامی

دکتر پروانه سهامی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پروانه سهامی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین زنان،مامایی و نازائی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر پروانه سهامی
برگرفته از: وبسایت https://www.sciencedirect.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه