تهیه تخمک اهدایی می تواند با استفاده از مصرف برخی داروها در فرد اهدا کننده به دست آید یا این که می توان از بانک اهدا تخمک استفاده کرد. تخمک اهدایی و آی وی اف با هم توام می باشند زیرا تخمک اهدایی با استفاده از آی وی اف بارور می گردد. در استفاده از جنین اهدایی، آماده سازی رحم و کاشت جنین اهدایی از اقدامات اساسی محسوب می شود.

دروانا: 

درمان ناباروری با استفاده از تخمک اهدایی فریز شده یا جنین اهدایی چگونه است؟

فرایند استفاده از جنین اهدایی و تخمک اهدایی برای بارداری مشابه می باشد اما تفاوت های اندکی وجود دارد:

  • نیازی به هماهنگ کردن چرخه ها وجود ندارد: اگر شما از تخمک یا جنین فریز شده استفاده می کنید تنها نیاز دارید داروهایی استفاده کنید که شما را برای بارداری آماده سازد و نیازی به هماهنگی زمانی با فرد اهدا کننده در این مورد وجود نخواهد داشت. شما باید از داروهایی مانند قرص های ضد بارداری استفاده کنید تا تخمک گذاری در شما سرکوب شود. بعد از چند هفته پزشک فوق تخصص نازایی دیواره رحم شما را چک خواهد کرد تا بررسی کند آیا شما برای بارداری آماده هستید یا خیر.
  • تخمک های اهدایی فریز شده ابتدا گرم شده و با اسپرم اهدایی یا اسپرم همسرتان ترکیب می شود. سپس بعد از سه تا پنج روز بعد از لقاح، پزشک یک یا دو رویان را وارد رحم می کند. جنین اهدایی نیز ابتدا گرم شده و بعد از آمادگی مادر، انتقال جنین به رحم مادر صورت می گیرد. تعداد جنین های اهدایی که منتقل می شود یک تا پنج جنین می باشد و این بستگی به سن فرد اهدا کننده در زمان ایجاد جنین دارد.

درمان ناباروری با استفاده تخمک اهدایی و جنین اهدایی چه مدت به طول می انجامد؟

برای تکمیل چرخه آی وی اف هنگام استفاده از تخمک اهدایی تازه به چهار تا شش هفته نیاز خواهد بود. فرایند جمع آوری تخمک ها در کلینیک چند ساعت به طول می انجامد. چند روز بعد، رویان های حاصل شده وارد رحم می گردد و شما همان روز می توانید به منزل بازگردید. اگر از تخمک یا جنین فریز شده استفاده می کنید کل فرایند شش هفته به طول خواهد انجامید. شما باید از داروهای حاوی استروژن و پروژسترون استفاده کنید تا رحم شما بتواند پذیرای رویان باشد.

شانس بارداری با تخمک اهدایی و یا جنین اهدایی چقدر است؟

درصد بارداری با تخمک اهدایی: موفقیت بارداری با تخمک اهدایی بستگی به کیفیت رویان، سن فرد اهدا کننده و تعداد رویان های منتقل شده دارد. درصد موفقیت با تخمک اهدایی تازه حدود 50 درصد می باشد. درصد موفقیت با تخمک اهدایی فریز شده بیش از 40 درصد می باشد.

  • درصد موفقیت بارداری با جنین اهدایی: داده ها نشان می دهد 37 درصد جنین های اهدایی فریز شده می توانند به تولد فرزند منتج شوند.

استفاده از تخمک و جنین اهدایی چه معایب و مزایایی در پی دارد؟

استفاده از جنین اهدایی یا تخمک اهدایی برای بارداری معایب و مزایایی را در پی دارد. از آنجاییکه تخمک های اهدا شده از خانم های جوان و بارور حاصل می شود، نرخ موفقیت آی وی اف با استفاده از تخمک اهدایی بهتر و مناسب تر می باشد. استفاده از تخمک ها و جنین فریز شده هزینه مناسبی دارد و نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از داروهایی که به تحریک تخمک گذاری می انجامد وجود ندارد. همچنین باید توجه داشت استفاده از تخمک های اهدایی تازه هزینه بسیاری در پی دارد. در این شرایط شما مادر بیولوژیکی فرزندتان خواهید بود اما باید بپذیرید که به لحاظ ژنتیکی با او ارتباطی ندارید. در این مورد مشاور می تواند به شما کمک کند تا موقعیت را درک کرده و در مورد گفتن یا نگفتن این جریان به فرزندتان تصمیم مناسبی بگیرید.

همچنین به خاطر داشته باشید استفاده از تخمک های اهدایی و انتقال بیش از یک رویان به رحم می تواند شانس بارداری چند قلو را افزایش دهد. 40 درصد مواردی که از تخمک اهدایی استفاده می شود به بارداری چند قلو می انجامد. برخی از زوجین بارداری چند قلو را یک نعمت می دانند اما باید یادآور شد بارداری چند قلو ریسک سقط و سایر عوارض مانند زایمان زودرس را به دنبال خواهد داشت. اغلب کلینیک ها چنین درمانی را به خانم های بالای 55 سال توصیه نمی کنند زیرا شواهد کافی در دسترس نیست که نشان دهد بارداری به این شیوه در این گروه سنی بی خطر خواهد بود. نوزادانی که به شیوه های کمک باروری مانند تکنیک های آی وی اف متولد می شوند در خطر نارس بودن و وزن اندک به هنگام تولد قرار دارند. هم چنین احتمال بروز برخی نواقص در آن ها وجود دارد اما این احتمال بسیار اندک می باشد. متخصصین علت دقیق بروز این نواقص را نمی دانند.

اهدای تخمک چه عوارضی دارد؟

خانم هایی که از گنادوتروپین برای تحریک تخمدان ها استفاده می کنند در خطر ابتلا به سندرم هایپراستیمولاسیون تخمدان قرار دارند. این سندرم زمانی رخ می دهد که بدن پاسخ خوبی به داروهای باروری نشان می دهد و تخمک زیادی را تولید می کند. در این شرایط تخمدان ها متورم شده و مایعی در شکم تجمع می یابد. 10 تا 20 درصد خانم هایی که از گنادوتروپین استفاده می کنند به فرم خفیف این سندرم دچار می شوند و ممکن است دچار اضافه وزن گردند. به طور طبیعی این علائم با کنترل دقیق توسط پزشک برطرف خواهد شد. خانم هایی که به فرم شدید این سندرم دچار می شوند باید به دلیل تهوع، استفراغ ، افزایش وزن سریع، بروز لخته های خونی، مشکلات کلیوی و پیچ خوردگی تخمدان یا تجمع مایع در قفسه سینه بستری شوند. در موارد نادر، این شرایط می تواند مرگ آور باشد.

دکتر زهرا زارعیان

دکتر زهرا زارعیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا زارعيان جهرمی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای فلوشیپ نازایی و IVF و گواهینامه لاپاراسکوپی و سونوگرافی می باشند. همچنین خانم دكتر زارعيان عضو انجمن باروری و ناباروری زنان ایران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر زهرا زارعیان
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه