در مقاله پیش رو سعی داریم به علت ناموفق بودن ای وی اف بپردازیم. علل ناموفق بودن ای وی اف به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. برای مثال سن بالای مادر به هنگام انجام عمل ای وی اف از علت ناموفق بودن عمل ivf محسوب می شود.

دروانا: 

 دلایل ناموفق بودن ای وی اف

لقاح آزمایشگاهی یا به اختصار ای وی اف، فرایند پیچیده ای است که برای درمان ناباروری و یا مشکلات ژنتیکی که در باروری اختلال ایجاد می کند، مورد استفاده قرار دارد.

در طول انجام ای وی اف تخمک های بالغ از تخمدان ها جمع آوری شده و با استفاده از اسپرم در شرایط آزمایشگاهی آمیزش می یابد. سپس تخمک بارور شده یا رویان در رحم لانه گزینی را انجام می دهد. هر دوره IVF حدود دو هفته زمان می برد.

آی وی اف موثرترین تکنیک کمک باروری می باشد. روش ای وی اف می تواند با استفاده از تخمک های خود فرد و اسپرم شریک جنسی او انجام شود. همچنین در روش ای وی اف می توان از اسپرم، تخمک و رویان اهدایی نیز استفاده کرد. در برخی موارد برای لانه گزینی رویان نیز می توان از یک رحم اجاره ای بهره برد.

شانس داشتن فرزندی سالم با استفاده از روش ای وی اف به فاکتورهای متعددی از جمله سن و علت ناباروری بستگی دارد. بنابراین دلایل ناموفق بودن عمل ivf می تواند متعدد باشد. همچنین ای وی اف روشی زمان بر، پرهزینه و تهاجمی محسوب می شود. اگر بیش از یک رویان در رحم لانه گزینی انجام دهد در آن صورت انجام عمل ای وی اف می تواند به داشتن بارداری چند قلو بیانجامد.

همان طور که عنوان شد دلایل ناموفق بودن عمل ivf به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این فاکتورها عبارت است از:

  • سن مادر: خانم های جوان تر که از تخمک های خود و با استفاده از ای وی اف باردار می شوند در مقایسه با خانم هایی که سن بالاتری دارند درصد موفقیت بیشتری دارند. خانم های بالای 41 سال برای افزایش درصد موفقیت ای وی اف اغلب ناچارند از تخمک های اهدایی استفاده کنند.
  • وضعیت رویان: انتقال رویانی که بیشتر رشد کرده در مقایسه با رویان های که دو یا سه روزه شانس موفقیت ای وی اف را افزایش می دهند. اما به طور کلی همه رویان ها نمی توانند زنده بمانند و فرایند رشد را طی کنند.
  • سابقه باروری: خانم هایی که قبلا زایمان انجام داده اند شانس بهتری در باردار شدن مجدد با استفاده از عمل ای وی اف دارند و این در مقایسه با خانم هایی است که هرگز زایمان انجام نداده اند. درصد موفقیت ای وی اف در خانم هایی که قبلا از این تکنیک چندین بار استفاده کرده و باردار نشده اند پایین تر نیز می باشد.
  • علت ناباروری: داشتن منابع کافی تخمک می تواند شانس باردار شدن با استفاده از ای وی اف را افزایش دهد. خانم هایی که به اندومتریوز شدید مبتلا هستند کمتر شانس موفقیت در بارداری را با استفاده از ای وی اف دارند و این در مقایسه با خانم هایی است که به ناباروری با دلیل ناشناخته مبتلا هستند.
  • فاکتورهای مربوط به شیوه زندگی: خانم هایی که سیگار می کشند تخمک کمتری را تولید کرده و احتمال بروز سقط در آن ها بیشتر است. سیگار کشیدن می تواند درصد موفقیت ای وی اف را تا 50 درصد کاهش دهد. چاقی از فاکتورهای موثر دیگری است که می تواند شانس باردار شدن و تولد فرزند را کاهش دهد. مصرف الکل، داروهای مخدر، مصرف بیش از حد کافئین و  برخی داروها نیز می تواند تاثیرات منفی را بر درصد موفقیت ای وی اف به دنبال داشته باشد.

 دکتر زهرا زارعیان متخصص زنان زایمان و نازایی علل عدم موفقیت در ivf را اینگونه بیان می کنند:

  • وجود فیبروم (میوما) در رحم اینترامورال ساب موکوزال یا پولیپ اندومتر
  • بالا بودن بعضی از فاکتور های سیستم ایمنی مانند لنفوسیت های (CD56 (CD41 
  • بعضی از بیماری های مادر مانند لوپوس، دیابت و کولیت
  • عفونت های لوله های رحمی مانند هیدروسالپنکس که به بستن لوله ها قبل از انتقال جنین نیاز دارد.
  • مصرف الکل توسط مادر
دکتر زهرا زارعیان

دکتر زهرا زارعیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا زارعيان جهرمی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای فلوشیپ نازایی و IVF و گواهینامه لاپاراسکوپی و سونوگرافی می باشند. همچنین خانم دكتر زارعيان عضو انجمن باروری و ناباروری زنان ایران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر زهرا زارعیان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه