تخمک اهدایی روشی برای کمک به بارداری می باشد. در این مقاله نکاتی پیرامون تعریف تخمک اهدایی، انواع تخمک اهدایی و فرایند بارداری با تخمک اهدایی می پردازیم.

دروانا: 

بیش از 70 درصد خانم های بالای 45 سال برای باردار شدن از روش های کمک باروری مانند لقاح مصنوعی یا آی وی اف استفاده می کنند. در روش لقاح آزمایشگاهی ممکن است از تخمک اهدایی برای ایجاد جنین استفاده شود. و اما منظور از تخمک اهدایی چیست و چگونه به دست می آید.

در بانک اهدا تخمک، تخمک اهدایی جمع آوری شده و برای خریداری فریز و نگاهداری می شوند. چنین کاری در مورد اسپرم نیز انجام می شود. برخی کلینیک های باروری حتی بانک اهدا تخمک برای خودشان ایجاد کرده اند.

در برخی از مراکز اهدای تخمک، تخمک اهدایی تازه نیز در دسترس می باشد. این بدان معناست که ابتدا چرخه های قاعدگی فرد اهدا کننده و فرد پذیرنده با هم هماهنگ می شود و سپس تخمک های ایجاد شده سریعا در بدن فرد دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.

جنین اهدایی که همیشه فریز شده می باشد می تواند در تکنیک های کمک باروری مورد استفاده قرار گیرد. در برخی از کلینیک های باروری جنین های فریز شده توسط زوج هایی اهدا می شود که پس از درمان کمک باروری، جنینی را اضافه می آورند.

درمان تخمک اهدایی برای چه کسانی مناسب می باشد؟

تقاضای تخمک اهدایی به شرایط مادر بستگی دارد. برای مثال در افراد بالای 40 سال و آن هایی که قادر به باروری با استفاده از تخمک های خودشان نمی باشند می توان از تخمک اهدایی برای باردار شدن استفاده کرد. اگر زوجین هر دو دارای مشکلاتی در باروری باشند و یا اگر خانم به دلیل مشکلات مربوط به جنین مرتبا دچار سقط می گردد می تواند به استفاده از جنین اهدایی برای باردار شدن بیاندیشد.

اگر شما در خطر انتقال بیماری ژنتیکی به فرزندتان قرار داشته باشید می توانید به گزینه جنین یا تخمک اهدایی بیاندیشید، اگرچه خیلی از زوجین ممکن است ترجیح دهند ابتدا با استفاده از آی وی اف و رویان خود این فرایند را امتحان کنند.

فرایند جنین اهدایی و تخمک اهدایی به چه صورت است؟

یافتن تخمک اهدایی برای بارداری فرایندی زمان بر خواهد بود. ابتدا باید زمان کافی صرف کرده تا مورد اهدایی خود را بیابید. این فرایند یافتن تخمک اهدایی ممکن است ماه ها به طول انجامد تا شما فرد مورد نظر برای دریافت تخمک اهدایی را بیابید و غربالگری های پزشکی لازم صورت گیرد. با استفاده از بانک اهدا تخمک نیز می توانید به این فرایند یافتن تخمک اهدایی سرعت دهید زیرا در مراکز اهدای تخمک بخشی از این مراحل طی شده و فرایند تسریع می گردد. مراحل گرفتن تخمک اهدایی بدین شرح است:

  • یافتن اهدا کننده: اگر قصد دارید از تخمک اهدایی استفاده کنید باید مشخص کنید که می خواهید تخمک اهدایی خود را از نزدیکان و یا دوستان خود دریافت کنید و یا فردی ناشناس. اگر تصمیم دارید از فرد ناشناس استفاده کنید می توانید به کلینیک ها یا بانک های اهدای تخمک مراجعه کنید. شما همیشه می توانید فرد اهدا کننده را بر اساس مشخصات فیزیکی و پیش زمینه قومیتی، سوابق تحصیلی و کاری انتخاب کنید. اغلب اهدا کنندگان تخمک اهدایی 21 تا 34 سال دارند و غربالگری پزشکی و ژنتیکی در مورد آن ها انجام شده است. در مورد جنین اهدایی نیز می توانید به مراکز مخصوص یا کلینیک های باروری مراجعه کنید.
  • دریافت مشاوره: وقتی یک آژانس یا کلینیک، اهدا کننده مطابق با شما را بیابد شما و فرد اهدا کننده مشاوره های لازم را از لحاظ پزشکی، تاثیرات روانی و اخلاقی دریافت خواهید کرد.
  • قانونی کردن: شما و فرد اهدا کننده باید قراردادی را تنظیم کرده و بر اساس آن تعهدات مالی و تماس های آینده را تعریف بفرمایید.

درمان ناباروری با تخمک اهدایی تازه به چه صورت خواهد بود؟

  • هماهنگی چرخه های قاعدگی: اگر شما بخواهید از تخمک اهدایی تازه باردار شدن استفاده کنید شما و فرد اهدا کننده باید از برخی قرص های هورمونی استفاده کنید تا چرخه های قاعدگی به این ترتیب با هم هماهنگ گردد. رحم شما باید آمادگی لازم را برای دریافت جنین بیابد. فرد اهدا کننده از گنادوتروپین استفاده خواهد کرد. این دارو تخمدان را تحریک به تخمک گذاری می کند. مادر نیز برای آماده سازی رحم باید از استروژن و پروژسترون استفاده کند.
  • جمع آوری تخمک ها: وقتی تخمک اهدایی در بدن فرد بالغ شوند قبل از جمع آوری تخمک ها از داروی بیحسی استفاده می شود و سپس با استفاده از سوزنی که وارد دیواره واژن می شود تخمک ها جمع آوری می گردد. پزشک در این فرایند از دستگاه سونوگرافی استفاده می کند تا موقعیت دقیق تخمک ها را بیابد.
  • باروری: در ادامه، فرایند مشابه با آی وی اف انجام می گیرد. اسپرم همسر یا اسپرم اهدایی با تخمک اهدایی در شرایط آزمایشگاهی ترکیب می شود. ظرف سه تا پنج روز آینده تخمک های بارور شده تبدیل به رویان می گردند. شانس این که تخمک های اهدایی به بارداری دو قلو یا چند قلو منجر شوند حدود 40 درصد می باشد. بنابراین پزشک تنها یک یا دو رویان را به رحم منتقل خواهد کرد. اگر درمان به درستی پیش رود لانه گزینی در رحم انجام شده و جنین شروع به رشد می کند. جنین های اضافی در این فرایند می تواند برای مصارف آینده فریز شود. در مجموع شانس احتمال بارداری با تخمک اهدایی چشم انداز مناسبی دارد اما می تواند زمان بر باشد.
  • تست بارداری: دو هفته بعد از انتقال جنین حاصل از تخمک اهدایی تست بارداری صورت می گیرد.
دکتر زهرا زارعیان

دکتر زهرا زارعیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا زارعيان جهرمی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای فلوشیپ نازایی و IVF و گواهینامه لاپاراسکوپی و سونوگرافی می باشند. همچنین خانم دكتر زارعيان عضو انجمن باروری و ناباروری زنان ایران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر زهرا زارعیان
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه