یافته های جدید شواهد بیشتری را پیرامون ارتباط میان باکتری های روده و سلامت ذهنی ارائه می دهند اما این که گروه خاصی از میکروب ها موجب بروز افسردگی می شوند را اثبات نمی کنند.

دروانا:

منتشر شده در مجله Nature Microbiology- 4 فوریه 2019

یک مطالعه جدید نشان می دهد که باکتریهای خاص موجود در روده انسان ممکن است بروز افسردگی را تشدید کند.

محققین دریافته اند که میان 2100 فرد بالغ که به افسردگی دچار بوده اند تفاوت هایی در گروه خاصی از باکتری های روده دیده شده است و افرادی که غلظت بالایی از سایر میکروارگانیسم ها در دوره خود دارند وضعیت ذهنی بهتری نیز دارند. مطالعه اخیر ارتباطی را میان سلامت انسان و میکروبیوم روده مشخص کرده است. میکروبیوم روده به معنی تعداد بسیار زیادی باکتری و سایر میکروارگانیسم ها است که در روده های انسان یافت می شوند.

تصور بر این است که این میکروب ها تا حد زیادی در هضم مشارکت می کنند. تحقیقات نشان می دهند که این میکروب ها در فرآیندهای مختلف سیستم ایمنی تا تولید ویتامین ها، ترکیبات ضد التهاب و حتی مواد شیمیایی که مغز را تحت تاثیر قرار می دهند مشارکت می کنند. اما بیشتر مطالعات پیرامون ارتباط مغز و روده بر روی حیوانات انجام گرفته است.

در این مطالعه ارتباط بین میکروب های روده و بروز افسردگی در 2100 فرد بالغ بررسی می شود. محققین دریافته اند که سطح دو گروه از باکتری ها (کوپروکوکوس و دیالیستر) به طور چشمگیری در افراد مبتلا به افسردگی افت کرده است. در این میان، افرادی با سطح بالای کوپروکوکوس و فاکالی باکتریوم عموما سطح زندگی بهتری دارند.

هر دو گروه باکتری ها فیبر موجود در مواد غذایی را شکسته و تولید ترکیب ضد التهاب به نام بیتورات را می کنند. هیچ یک از این ها این که باکتری ها به گونه ای در بروز افسردگی مشارکت کرده یا از آن محافظت می کنند را اثبات نمی کنند.

رایس، استاد دانشگاه لووان در بلژیک اظهای می دارد که ما در حال حاضر داده های انسانی محکمی در دست داریم که به میکروارگانیسم هایی اشاره دارد که در آینده به تولید داروها و پروبیوتیک های جدید کمک می کنند. یافته های جدید شواهد بیشتری را پیرامون ارتباط میان باکتری های روده و سلامت ذهنی ارائه می دهند اما این که گروه خاصی از میکروب ها موجب بروز افسردگی می شوند را اثبات نمی کنند.

افراد مبتلا به افسردگی عادات و رژیم غذایی تفاوتی در مقایسه با افرادی که به افسردگی مبتلا نیستند دارند که این به خودی خود علائم افسردگی را تشدید می کند. برای اثبات این چرخه به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.

مطالعات سال های اخیر عموما بر روی حیوانات ارتباط بین ترکیب میکروبیوم روده و خطرات گوناگون از سایر اختلالات مغزی مانند جنون تا چاقی و بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع یک و آرتریت روماتوئید را مشخص کرده اند. اما این که باکتری های روده تا چه حد بیماری های انسان را تحت تاثیر قرار می دهد مشخص نیست. با این حال حتی اگر میکروبیوم روده علائم افسردگی را تشدید کند، مصرف یک پروبیوتیک ساده می تواند آن ها را رفع نماید.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه