مطالعه جدید نشان می دهد که بروز اولین عادت ماهیانه در دختران با سن پایین برای مثال 7 ساله خطر ابتلا به افسردگی و رفتار های ضد اجتماعی را افزایش می دهد که این حالات می توانند تا اواخر دهه دوم زندگی آن ها نیز ادامه پیدا می کند.

دروانا:

منتشر شده در ژورنال پدیاتریکس – 26 دسامبر 2017

جان مندل روان شناس بالینی و پروفوسور تکامل انسانی با هدف آشکار ساختن مدت زمانی که فرد ممکن است بعد از دوره نوجوانی درگیر آسیب پذیری روانی باشد، مطالعه ای را بر روی 8000 خانم جوان تا اواخر دهه دوم زندگی شان دنبال می کند. در این بررسی مشخص شد که افرادی که دچار منارک زودرس و در نتیجه بلوغ زودرس میشوند احتمال پیدایش علائم افسردگی و رفتار های ضد اجتماعی در آن ها تا اواخر دهه دوم زندگی بیش از همسالان شان خواهد بود.

طبق گفته دکتر الن سلکی متخصص طب نوجوانان در دانشگاه میشیگان دلیل مشخصی برای بروز بلوغ زودرس در دختران وجود ندارد و البته راه مشخصی هم برای پیشگیری از آن به اثبات نرسیده است. با این حال مندل معتقد است که چاقی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که در عملکرد غدد درون ریز اختلال ایجاد می کنند مانند ترکیبات موجود در پلاستیک ها و مواد اشتعال ناپذیر می توانند در بروز آن نقش داشته باشند. چیزی که اهمیت دارد پیامدهای طولاتی مدت بلوغ زودرس بر زندگی فرد است.

مندل می گوید: بلوغ پیامدهای زیادی در همه حوزه های زندگی دارد؛ با اینکه یک تغییر زیستی است اما تغییرات بزرگی را در نقش های اجتماعی، احساسات، روابط، فکر  فرد نسبت به خود دیگران و جایگاهی که در دنیا دارد ایجاد می کند. باید بدانیم که بلوغ زودرس در دختر تنها نقش کوچکی در آسیب های روانی دارد و فردی که دچار این شکل از بلوغ می شود لزوما با عواقب آن در بزرگسالی درگیر نخواهد بود. رابطه مستقیمی میان بلوغ زودرس و افسردگی به اثبات نرسیده است و این بلوغ تنها یک فاکتور خطر است و فاکتورهای زیادی در بروز آسیب های روانی موثرند.

دکتر ویکتور فرناری مدیر روانپزشکی کودک و نوجوان در بیمارستان زوکر هیل ساید رفتارهایی چون دروغ گویی، نقض قوانین، تقلب کردن و... را رفتار های ضد اجتماعی می داند.

حال دکتر سلکی با برقرار کردن رابطه ای زیستی-روانی، معتقد است که سطح بالای استروژن در بلوغ زودرس علاوه بر این که تغییرات فیزیکی متفاوتی را در فرد نسبت به همسالان خود ایجاد می کند، می تواند خطر بروز افسردگی را افزایش دهد.

کارل فیلانگری عصب شناس بیمارستان ان وای یو وین تروپ خطر را در این فکر می داند که بلوغ زودرس را پیش بینی کننده افسردگی بدانیم. او می گوید محیط ها و فشارهای اجتماعی در حال رشد هستند و دختران در سنین پایین و بسیار زودتر رفتاری شبیه به بزرگسالان خواهند داشت و ما باید نگاهی به تمام آنچه در زندگی یک دختر اتفاق می افتد بیاندازیم.

درمان بلوغ زودرس چیست؟

دکتر فرناری توجه ما را به جنبه مهم دیگری از این مطالعه جلب می کند؛ اینکه اتفاق افتادن منارک مسئله ای نیست که تنها دختری را که دچار آن می شود درگیر کند بلکه با آموزش به والدین کمک می کند که به دنبال اختلالات خلقی و رفتاری و مراقبت های لازم باشند. صرف نظر از اینکه علت بروز چه می تواند باشد، شروع سریع تر درمان بلوغ زودرس دختر بهتر است.

"من فکر می کنم مهم ترین پیام این مطالعه برای پدر و مادرها این است که ممکن است کودکان بلوغ در حال رشدی را از سن حدود 8-7 سال نشان دهند که البته در مورد همه این گونه نیست. اگر کودک شما در حال رشدی سریع تر از همسالان خود است باید بر اینکه آن ها چه احساسی دارند – از منظر خلقی و رفتاری- توجه دقیقی داشته باشید؛ طوری که اگر نیاز به مداخلاتی همچون روان درمانی و تجویز داروهاست آن ها را شروع کنیم و از بروز مشکلات بشتر در آینده پیشگیری نماییم." دکتر سلکی.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه