بیماری آبله در اثر ویروس واریولا ایجاد می شود. دفتر سازمان غذا و دارو آمریکا اعلام کرد که این سازمان داروی تکوویریمات را به عنوان اولین دارو برای درمان بیماری آبله تایید کرد.

دروانا:

منتشر شده در مد اسکیپ- 13 جولای 2018

دفتر سازمان غذا و دارو آمریکا اعلام کرد که این سازمان داروی تکوویریمات را به عنوان اولین دارو برای درمان بیماری آبله تایید کرد.

در حالی که سازمان بهداشت جهانی ریشه کن شدن بیماری آبله – یک بیماری عغونی، مسری و گاها کشنده- را در سال 1980 اعلام کرد، همچنان خطر تبدیل شدن بیماری آبله به یک سلاح زیستی وجود دارد.

کمیسر اسکات گوتلیب در سازمان غذا و دارو معتقد است که برای بررسی خطر تروریسم زیستی، این مجمع اقداماتی را به منظور توسعه و تایید معیارهایی برای مقابله با پاتوژن هایی که می توانند به عنوان سلاح زیستی عمل کنند، انجام داده است. دارویی که در حال حاضر تایید شده است نقطه عطفی در تلاش های اخیر محسوب می شود. درمان جدید یک گزینه اضافی را ارائه می دهد که بیماری آبله هیچ گاه به یک سلاح زیستی مبدل نگردد.

فعالیت های کنونی نشان می دهند که سازمان غذا و دارو اطمینان می دهد که آمریکا با در اختیار داشتن محصولات دارویی ایمن، موثر و به هنگام، آمادگی مقابله با هر گونه وضعیت اورژانسی در سلامت بشر را دارد.

بیماری آبله در اثر ویروس واریولا ایجاد می شود. قبل از ریشه کن شدن این بیماری، ویروس عامل آبله عمدتا با تماس مستقیم میان افراد منتقل می شد. علائم آبله عموما بین 10-14 روز بعد از ابتلا به عفونت ظاهر می شوند و شامل تب، خستگی، سردرد و پشت درد هستند. راش ها در ابتدا به صورت برآمدگی های کوچک و صورتی هستند که به تدریج به زخم های چرکی تبدیل می شوند و در نهایت ترک خورده و اسکارهایی را بر جای می گذارند. عوارض بیماری آبله شامل انسفالیت، زخم های قرنیه و نابینایی است.

اثرگذاری داروی تکوویریمات بر روی آبله در مطالعاتی که بر روی حیوانات آلوده شده به ویروس هایی بسیار شبیه به ویروس واریولا انجام شده اند، مشاهده شد. بیشتر حیوانات مبتلا که با تکوویریمات درمان شدند در مقایسه با حیواناتی که دارونما دریافت کردند، زنده ماندند.

تکوویریمات تحت قوانین حیوانات سازمان غذا و دارو تایید شده است؛ قوانینی که این امکان را فراهم می کنند که زمانی که امکان انجام مطالعات بر روی انسان ها وجود ندارد، از یافته های به دست آمده از مطالعات حیوانی برای تاییدیه ها استفاده شود.

ایمنی داروی تکوویریمات در 359 انسان داوطلب سالم که به عفونت آبله دچار نبودند، بررسی شده است. رایج ترین عوارض جانبی گزارش شده از این دارو سردرد، تهوع و درد شکمی هستند. تکوویریمات توسط اداره تحقیق و توسعه پیشرفته زیست پزشکی وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا توسعه یافته است.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه