Cotellic (cobimetinib) در ترکیب با داروی دیگری که در شیمی درمانی استفاده می شود به نام vemurafenib، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ملانوما پوستی که گسترش می یابد و با جراحی نمی توان آن را برداشت، مورد تایید قرار گرفت.

ملانوما یکی از انواع خطرناک و تهاجمی سرطان پوست است. بر اساس تخمین موسسه ملی سرطان،  که نزدیک به 74000 آمریکایی امسال با این بیماری تشخیص داده شده اند.

بر اساس توضح این آژانس این دارو به گونه ای طراحی شده که آنزیم MEK را بلاک می کند، با مهار این آزنیم رشد سلول سرطانی کند و متوقف می شود.

داروی آنتی ملانوما به نام vemurafenib در سال 2011 برای درمان ملانوما در افرادی که دچار جهشی به نام BRAF V600E بودند مورد تایید قرار گرفت. Cotellic برای بیماران مبتلا به ملانوما با همان جهش ژنتیکی و با جهش دیگری به نام V600K مورد تایید قرار گرفته است.

FDA گفت این دارو در تست های مختلفی نشان داده است که با وجود هر دو اختلال ژنتیکی موثر بوده است.

در بررسی های بالینی که شامل 495 نفر بود، ترکیب Cotellic/Zelboraf پیشرفت سرطان را به طور متوسط 12.3 ماه به تاخیر انداخت، در حالیکه افرادی که فقط Zelboraf را دریافت کرده بودند متوسط تاثیر در پیشرفت بیماری در آنها 7.2 ماه بود. 65 درصد افرادی که این درمان ترکیبی را دریافت کردند هنوز بعد از 17 ماه زنده بودند اما 50 درصد کسانی که فقط از یک دارو و پلاسبو استفاده می کردند، در این بازه زنده ماندند.

شایع ترین عواض جانبی این درمان ترکیبی عبارت بود از اسهال، حساسیت به نور UV، تهوع، استفراغ و تب.

Cotellic ممکن است عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد از جمله آسیب به قلب و سایر ماهیچه ها، تومورهای جدید پوستی، بیماری های چشمی و راش پوستی. افرادی که از این دارو استفاده می کنند نباید در مقابل نور خورشید قرار گیرند و خانم هایی که از این دارو در سنین باروری استفاده می کنند باید از باردار شدن اجتناب کنند زیرا این دارو به جنین آسیب می رساند.

هم Cotellic و  Zelboraf توسط Genentech واقع در سانفرانسیسکو وارد بازار شده است.

تاریخ انتشار: 1394/09/04
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه